6 نمایندگی بزرگ عامل پر شدن سریع فروش های اینترنتی

    کد خبر :359116

سعید موتمنی رئیس اتحادیه خودروی تهران: این نمایندگی‌ها با خرید های عمده 5 تا 40 میلیارد تومانی و تزریق قطره چکانی در بازار باعث آشفتگی بازار و افزایش قیمت آن شده اند و به نحوی لیدر بازار شده و در تعیین قیمت ها تاثیرگذار هستند.

او در مثالی می‌گوید: یک شرکت خودروساز در تاریخ 22 مردادماه تعداد زیادی خودرو با رقم های 5 تا 40 میلیارد تومانی با 20 درصد سود جهت تحویل در بهمن ماه سال جاری فروخته است و این در حالی اتفاق افتاده است که همین شرکت خودروساز در 28 مرداد ماه با 5 درصد سود کمتر از نمایندگی اقدام به فروش برای عموم کرده است که همین عامل باعث شده کسی نتواند برای خودروهای مدل 97 نام نویسی کند. این کار باعث می‌شود خودرو به نمایندگی ها واگذر شود و آن‌ها باشند که قیمت خودرو در بازار آزاد را تعیین کنند.
سعید موتمنی در مورد قیمت پژو 206 می‌گوید: قیمت پژو 206 در کارخانه 30 میلیون تومان می‌باشد که شرکت خودروساز آن را با سود 20 درصدی به نمایندگان خود تحویل می‌دهد، اما زمانی که پژو 206 در بازار عرضه می‌شود قیمت آن به 65 میلیون تومان می‌رسد، پس نماینده خودروسازی که اقدام به خرید سبدی کرده است با احتساب سود مشارکت، این خودرو را پایین تر از 30 میلیون خریداری کرده است اما در بازار آزاد تا 65 میلیون تومان به فروش می‌رساند و با این سود سرشار نیز هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کند.
رئیس اتحادیه خودروی تهران می‌گوید:قیمت های خودروهای داخلی موجود در بازار واقعی نیست و 6 نمایندگی که سرمایه زیادی دارند بازار را در دست گرفته اند و تعیین کننده قیمت ها شده اند.

وی با این سوال که چرا باید قیمت خودرو طی 20 روز در بازار افزایش چشمگیری داشته باشد می‌گوید: خودروسازن علت افزایش قیمت خودروها را افزایش قیمت ارز می‌دانند اما این در صورتی است که یک ماه از تحریم صنعت خودرویی کشور می‌گذرد و خودروهایی که وارد بازار می‌شوند مربوط به یک سال گذشته و با نرخ ارز 3800 تومانی می‌باشند. وی افزود: مگر یک پژو یا سمند و یا پراید چقدر ارز بری دارند، مگر نمی‌گفتند که خودروی سمند 80 درصد بومی است پس چرا می‌گویند قطعه نداریم؟

به گزارش بازتاب به نقل از دنیای اقتصاد؛ وی با بیان اینکه به دلیل انحصاری بودن تولید، قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان را باید شورای رقابت تعیین کند، اگر تعدادزیادی شرکت های خودروساز که می‌توانستند خودروهای زیر 30 و 45 میلیون تومانی تولید کنند و مردم هم می‌توانستند خودشان راحت خرید کنند، در این صورت این حرف که قیمت ها باید ازاد باشد درست بود، اما در بازار زیر 30 میلیون تومانی سایپا و زیر 45 میلیون تومانی ایران خودرو که انحصاری می‌باشد چرا قیمت ها باید ازاد باشد.
وی از علت های اصلی بالا رفتن قیمت ها در 2 ماه گذشته را عدم عرضه مناسب خودرو توسط این دو خودروساز می‌داند و می‌گوید:بین قیمت کارخانه تا بازار حباب قیمتی زیادی وجود دارد به نحوی که خودروهای زیر30 میلیون تومان در حدود 18 میلیون تومان، خودروهای 30 تا45 میلیون حدود 40 میلیون تومان و خودروهای 40 تا 55 میلیون تومانی حباب 55 میلیون تومانی را دارا هستند!
وی در آخر اشاره کرد که برای کنترل بازار و به ثبات رساندن آن باید سازمان های نظارتی با قدرت وارد شوند تا بازار بتواند به ارامش و ثبات قیمتی خود دست یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید