یک مقام سیاسی با اعمال فشار میلیارد‌ها تومان تسهیلات گرفته است/ بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد از سرمایه‌های بانکی معوق،برگشت ناپذیر است

    کد خبر :359048

اقتصاد کشور، روزهای سختی را پشت سر می گذارد؛ در حالی که انتظار می رفت در این اوضاع بانک ها به کمک مردم بیایند، با بحران های عجیب و غریبی دست به گریبان هستند. به گفته یکی از نمایندگان مجلس، هم اکنون نیز 150 هزار میلیارد تومان وام به متقاضیان پرداخت شده که بخش زیادی از آنها غیر قابل وصول شده اند.

به گفته این نماینده مجلس، در سال های گذشته، افراد بسیاری توانسته اند با استفاده از رانت و فشار سیاسی و با راه اندازی شرکت های صوری و بدون آنکه وثیقه قابل اعتنایی داشته باشند، پول های کلان به جیب بزنند.

امیر خجسته در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: بخش زیادی از وضعیتی که الان ما به آن دچاریم، مربوط به آشفتگی های بانک مرکزی است، به گونه ای که هم اکنون بیش از 150 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود دارد که بسیاری از آنها نیز غیر قابل وصول شده است.

این نماینده مجلس گفت: دلیل این کار به کار گرفتن افراد بدون تخصص از طریق معاونت نظارت بانک مرکزی است. این معاونت، افراد بسیاری را در قالب همشهری، فامیل، آشنا و دوستان، وارد سیستم کرده و آنها را در پست های مختلف هیأت مدیره و یا مدیرعامل نشانده است. نتیجه این باندبازی ها و به کارگیری نیروهای غیر متخصص، فجایعی مانند بانک دی و بانک سرمایه و … را به بار آورده است. امروزه به کارگیری این نیروها و باندبازی در بانک ها، عامل اصلی این وضعیت است که متأسفانه کسی به آن ورود نمی کند و بررسی نیز نمی شود.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: بانک کارمندان بدون تخصص را نمی پذیرد و نحوه کارش به گونه ای نیست که یک فرد بدون تخصص که با رانت و پارتی وارد سیستم مدیریتی شده، بتواند اوضاع را مدیریت کند؛ خلاصه اینکه بانک ها نمی توانند این مبالغ را از بدهکاران بگیرند و این گونه است که همه با واسطه و آشنا وام گرفته اند.

رئیس فراکسیون مباره با فساد گفت: زمانی که معاون ارزی بانک مرکزی را دستگیر کردند، دیگر کار از کار گذشته بود. ما صد بار هشدار دادیم و هر چه داد زدیم و گفتیم، مراقب باشید، کمتر به حرف ما گوش دادند و کسی توجهی نکرد.

وی همچنین افزود: اینهایی که وام گرفته اند، همه با رابطه بوده و وثیقه ای در کار نبوده و یا وثیقه ها جوابگوی بدهی ها نیست. از سوی دیگر، برخی با فشارهای سیاسی که به مدیران بانک ها وارد کرده اند، توانسته اند وام های کلان بگیرند.

برای نمونه باید گفت، یک مقام سیاسی چندین شرکت صوری درست کرده و بعد از آن با تهدید و ارعاب چندین میلیارد وام گرفته است. البته اطلاعات کامل این فرد را من خواهم گفت، ولی افراد از این دست بسیارند که با تهدید و فشار سیاسی، وام های میلیاردی برای شرکت های صوری گرفته اند. همین کارهاست که بانک ها را به بدبختی و فلاکت کشانده و خلاصه بیت المال این گونه غارت می شود؛ بنابراین، تا زمانی که ما نتوانیم این وضعیت را اصلاح کنیم، اوضاع بدتر هم خواهد شد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در پایان افزود: باید تأکید کنم آنچه کشور در اوضاع کنونی، نیازمند آن است، افزایش نظارت است و اگر شاهد کم کاری و بی برنامگی یک مجموعه و یک مدیر هستیم، باید در اسرع وقت نسبت به اخراج او اقدام کنیم؛ البته این امر نخست باید توسط دولت شکل گیرد و مجلس نیز نباید منافع جامعه را قربانی رفاقت‌های سیاسی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید