دلار از مبادلات تجاری ایران و عراق حذف شد

    کد خبر :358949

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد که دلار از مبادلات تجاری ایران و عراق حذف شده و تجارت با یورو، ریال و دینار انجام می شود.

به گزارش بازتاب به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، یحیی آل اسحاق درباره چگونگی مبادله پول بین ایران و عراق گفت: معاملات دلاری بین ایران و عراق حذف شده و بیشتر مبادلات با ارزهای یورو، ریال و دینار عراق انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از مبادلات بین صادرکنندگان ایرانی با تجار عراقی به شکل تهاتر کالا یا توافقی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که چه میزان از مبادلات تجاری ایران و عراق از طریق سیستم بانکی انجام می شود، اظهار کرد: با وجود حجم ۸ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و عراق، انتقال پول بین دو کشور از طریق بانک ها بسیار کم است.

آل اسحاق به بیان موانع هر دو طرف برای تاسیس بانک مشترک پرداخت و گفت: حل مسائل بانکی باید جزء اولویت های اصلی اقتصاد ایران باشد زیرا در بدترین شرایط ۸ میلیارد دلار تجارت با عراق داریم.

وی، عراق را دومین کشور از نظر تجاری با ایران بعد از چین عنوان کرد و توضیح داد: صادرات ایران به عراق بسیار متفاوت از صادرات به چین است زیرا بیشتر صادرات ایران به چین را محصولات پتروشیمی تشکیل می دهد ولی تجار ایرانی از رب گوجه فرنگی تا مصالح ساختمانی به عراق صادر می کنند که اشتغال زایی بالایی دارد.

رییس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: اگرچه رییس جمهور، معاون اول و محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری بر حل مشکلات بانکی بین ایران و عراق برای توسعه صادرات تاکید دارند ولی این موضوع همچنان در حاشیه قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید