موراکامی نامزد جایگزین نوبل ادبیات شد

    کد خبر :358554

«هاروکی موراکامی» در کنار سه نویسنده دیگر به عنوان نامزدهای نهایی جایزه جایگزین نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، پس از این که آکادمی سوئدی نوبل تصمیم گرفت به دلیل حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی، برای اولین‌بار در هفت دهه اخیر جایزه نوبل ادبیات را در سال ۲۰۱۸ برگزار نکند، عده‌ای از چهره‌های شاخص فرهنگی سوئد دست به کار شدند و امسال قرار است نسخه خودشان را از مهم‌ترین جایزه ادبی جهان برگزار کنند و حالا نام چهار نامزد نهایی خود را نیز اعلام کرده‌اند.

این آکادمی ادبی چندی پیش اسامی چهل و هفت نفر از نویسندگان از سراسر جهان را به عنوان نامزدهای اولیه دریافت جایزه جایگزین نوبل ادبیات اعلام کرد و این فهرست را به رای عمومی گذاشت و یک گروه هیات داوران تخصصی به ریاست «آن پالسون» چهار نامزد نهایی این جایزه را شامل «هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی، «نیل گیمن» رمان‌نویس بریتانیایی و دو نویسنده زن، «کیم توی» از کانادا و «ماریس کنده» از فرانسه معرفی کرده‌اند.

«هاروکی موراکامی» همواره در چند سال اخیر یکی از بخت‌های اصلی کسب جایزه نوبل ادبیات بوده اما نتوانسته این جایزه را کسب کند. رمان عاشقانه «جنگل نروژی» او که در سال ۱۹۸۷ منتشر و به اثری پرفروش تبدیل شد، او را به عنوان یک ستاره ادبی به شهرت رساند. «۱Q۸۴» طولانی‌ترین رمان «موراکامی» است که سال ۲۰۰۹ در سه جلد به زبان ژاپنی چاپ شد. «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» در سال ۲۰۱۳ روانه بازار و با استقبال زیادی مواجه شد و جدیدترین اثر او به نام «قتل فرمانده» نیز در سال ۲۰۱۷ در ژاپن عرضه شد و قرار است امسال در آمریکا و از ماه نوامبر در بریتانیا منتشر شود.

«نیل گیمن» داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس سرشناس انگلیسی که رقیب اصلی «موراکامی» برای کسب این جایزه ادبی است نگارش رمان‌های «مرد شنی»، «خدایان آمریکایی»، «کورالاین» و «کتاب گورستان» را در کارنامه دارد. جوایز «هیوگو»، «نبیولا»، «برام استوکر» و مدال‌های «نیوبری» و «کارنگی» از جمله افتخارهای این نویسنده آثار علمی – تخیلی و فانتزی هستند.

«ماریس کنده» نویسنده فرانسوی است که در آثارش چون «دزیرادا» و «سِگو» بیشتر به تاثیر استعماگرایی در تغییر جهان پرداخته است و داستان‌های «کیم توی» نیز که متولد کشور ویتنام است نیز بیشتر در حال و هوای کشور زادگاهش نوشته شده است.

اعضای تشکیل‌دهنده این آکادمی جدید پیش از این در بیانیه‌ای هدف از برگزاری این جایزه را این گونه اعلام کردند: “ما این اکادمی جدید را به راه انداختیم تا یادآور شویم ادبیات و فرهنگ در درجه اول باید در جهت اعتلای دموکراسی، شفافیت، همدلی و احترام و بدون هیچ امتیازبندی، تعصب، تکبر و جنسیت گرایی تلاش کند. در دوره زمانی که ارزش‌های انسانی بیش از هر زمان دیگری به چالش کشیده شده‌اند، ادبیات به یک نیروی متقابل مهم‌تر برای جلوگیری از فرهنگ سکوت و خفقان تبدیل شده است. این آکادمی تاکید می‌کند که مهم‌ترین جایزه ادبی جهان (نوبل) همچنان باید در سال ۲۰۱۸ برگزار شود.

برنده جایزه جایگزین نوبل ادبیات در ماه اکتبر اعلام می‌شود این در حالی است که جایزه نوبل ادبیات امسال برگزار نخواد شد و قرار است در سال ۲۰۱۹ دو برنده داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید