یک مقام مسئول کارگری پیشنهاد کرد

اختصاص بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده

    کد خبر :358351

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار معتقد است کارگرانی که ماهانه بیمه‌پردازی کرده و ناخواسته بیکار می‌شوند، حق بهره‌مندی از مقرری بیمه بیکاری را دارند.

علی اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بهره‌مندی بیکاران از مقرری بیمه بیکاری، گفت: در حال حاضر بنگاه‌های تولیدی به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش هزینه‌ها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و ناچار به تعدیل کارگران یا توقف خطوط تولید خود شده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز کارگرانی که به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد، نوسانات نرخ ارز و رکود کارخانه‌ها از کار بیکار می‌شوند، نمی‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند چراکه منابع موجود برای پوشش شاغلان بیکار شده محدود است، در حالی که کارگران ماهانه مبلغی بابت حق بیمه خود به صندوق تامین اجتماعی واریز می‌کنند و این حق را دارند که در شرایط خاص بتوانند از حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: آماری که درباره افراد تحت پوشش بیمه بیکاری در کشور اعلام می‌شود، با واقعیت‌های موجود سازگار نیست چراکه تعداد شاغلان بیکار شده بیش از کسانی است که مقرری بیمه بیکاری می‌گیرند.

اصلانی با طرح این سوال که سازمان تامین اجتماعی با توجه به محدودیت منابع و بدهکاری دولت به صندوق تامین اجتماعی بابت افراد بیکارشده چقدر می‌پردازد؟ گفت: طبعا اگر با این شرایط پیش برود و به وضعیت کارگاه‌ها رسیدگی نشود، ظرف چند ماه آینده همین مبلغ اندکی که بابت مقرری بیمه بیکاری می‌پردازد هم از بین می‌رود، لذا نسبت به تقویت منابع صندوق تامین اجتماعی باید اقدام عاجلی صورت گیرد.

وی درباره میزان دریافت مقرری بیمه بیکاری هم گفت: مدت زمان دریافت مقرری به سابقه بیمه‌پردازی فرد بستگی دارد. طبعا همه کسانی که مشمول قانون کار بوده و حداقل شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه در دوران اشتغال داشته و بدون میل و اراده خود از کار بیکار شده باشند، می‌توانند از مقرری استفاده کنند. هرقدر میزان سابقه فرد و پرداخت حق بیمه او بیشتر باشد به همان میزان مدت استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری هم افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، بیکار بر اساس قانون بیمه بیکاری، به فرد بیمه‌ شده‌ای گفته می‌شود که برخلاف میل و اراده خود از کار اخراج شده و آماده اشتغال باشد. بیمه‌شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش سوزی بیکار شوند، می‌توانند از مقررات این قانون استفاده کنند و برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر ظرف مدت ٣٠ روز از تاریخ بیکاری موضوع را به اداره کار اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه اعلام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید