اعلام آخرین آمار ثبت نام دبیرستانی ها/ نرخ پوشش فنی و کاردانش امسال افزایش نمی یابد

    کد خبر :358132

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام آخرین وضعیت ثبت نام دبیرستانی ها در رشته های مختلف از افزایش ۳۰۰ هزار نفری جمعیت دانش آموزی در رشته های فنی و کاردانش خبر داد و گفت: امسال نرخ پوشش فنی و کاردانش افزایش نمی یابد.

علی زرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، به اعلام آخرین وضعیت ثبت نام دبیرستانی ها در شاخه ها و رشته های تحصیلی مختلف پرداخت و اظهار کرد: تا روز سه شنبه از یک میلیون دانش آموز پایه نهم، ۵۶۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند که از این میزان ۳۳.۷۰ درصد وارد شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش و مابقی وارد شاخه نظری شدند.

وی افزود: توزیع دانش آموزان در رشته های مختلف شاخه نظری شکل مناسبی پیدا کرده است و در حال حاضر ۳۰.۴۲ درصد دانش آموزان در رشته تجربی، ۲۴.۰۳ در رشته انسانی و ۱۱.۰۹ در رشته ریاضی ثبت نام کرده اند و توازنی بوجود آمده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگرانی هایی که مسئولین کشور نسبت به تضعیف جایگاه رشته ریاضی داشتند در حال برطرف شدن است عنوان کرد: سال گذشته نیز شاهد رشد ثبت نام ها در این رشته بود.این روند کنترلی را ادامه می دهیم تا جایگاه علوم پایه حفظ شود.

زرافشان افزود: سال گذشته پوشش فنی و حرفه ای و کاردانش ۳۸.۵ درصد بود که با توجه به استقرار پایه دوازدهم، سه پایه شدن دوره فنی و افزوده شدن ۳۰۰ هزار دانش آموز به جمع فنی و حرفه ای و کاردانشی ها، اعلام کردیم درصد پوشش همان ۳۸.۵ درصد بماند تا بتوانیم پاسخگوی این جمعیت باشیم.

وی با بیان اینکه باید برای این تعداد جمعیت اضافه شده، پیش بینی هنرآموز و استادکار، کارگاه و فضای آموزشی داشته باشیم بنابراین امسال برنامه توسعه ای برای دوره فنی نداریم گفت: البته برخی استان ها سال قبل برای توسعه فیزیکی اقدام کردند و تعدادی هنرستان جدیدالتاسیس دارند که می‌توانند نرخ پوشش را بالا ببرند ولی انتظار داریم پوشش کشوری روی نرخ ۳۸.۵ درصد بماند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به جمعیت دانش آموزی دوره فنی و کاردانش ۳۰۰ هزار نفر افزوده شده است گفت: تا سال قبل دو پایه تحصیلی با ۶۰۰ هزار دانش آموز داشتیم که ۳۰۰ هزار نفر به آن اضافه می‌شود و ۹۰۰ هزار دانش آموز در این شاخه تحصیلی خواهیم داشت که پیش بینی امکانات، اجازه افزایش پوشش را نمی‌دهد. اما برای سال های آتی طبق برنامه پنجساله برای افزایش نرخ پوشش هدفگذاری کرده ایم.

زرافشان افزود: رشته تجربی سال قبل تعدیل و دو درصد از نرخ پوشش آن کم و دو درصد به رشته انسانی اضافه شد. یک درصد هم به جمعیت رشته ریاضی اضافه شد و به این ترتیب توزیع متعادل و متوازنی در حال انجام است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید