روحانی بی‌رقیب تا ۱۴۰۰

  • سیاسی
  • شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۱۸
میرسلیم به عنوان کاندیدای با‌سابقه‌ترین تشکیلات اصولگرایان شناخته می‌شود که رسما اعلام کرده‌اند سازوکار جمنا را نمی‌پذیرند. بنابراین بخشی از رای اصولگرایان به میرسلیم تمایل پیدا خواهد کرد. قالیباف و رئیسی مکمل یکدیگر نیستند و باهم رقابت و تمایزاتی دارند.
از میان تمامی کاندیداهای ثبت نام شده 6 نفر واجد صلاحیت شناخته شدند. بر اساس دسته بندی رایجی که وجود دارد، در انتخابات پیش رو 3 نفر از طیف اصولگرا و بقیه هم از طیف اعتدالگرایان هستند. جهانگیری از حزب کارگزاران آمده، آقای روحانی گرایش اعتدالی دارد و آقای هاشمی‌طبا نیز بیشتر منتسب به اعتدالگرایان است.

دکتر روحانی کاندیدای اصلی و واحد اصلا‌ح‌طلبان است و به‌طور قطع جهانگیری نیز با هماهنگی آقای روحانی وارد صحنه انتخابات شده است و احتمالا در موقع لازم کناره‌گیری خواهد کرد. به‌نظر می‌آید با توجه به تلاش‌هایی که اصولگرایان برای رسیدن به انسجام حداکثری انجام دادند و تلاش داشتند در قالب تشکیلات «جمنا» به وحدت برسند، اما کاندیداهای تایید صلاحیت شده اصولگرایان در قالب جمنا حرکت نمی‌کنند.

میرسلیم به عنوان کاندیدای با‌سابقه‌ترین تشکیلات اصولگرایان شناخته می‌شود که رسما اعلام کرده‌اند سازوکار جمنا را نمی‌پذیرند. بنابراین بخشی از رای اصولگرایان به میرسلیم تمایل پیدا خواهد کرد. قالیباف و رئیسی مکمل یکدیگر نیستند و باهم رقابت و تمایزاتی دارند. برخی از این کاندیدا‌ها مانند قالیباف بیش از اینکه گفتمان ایجابی داشته باشند، گفتمان سلبی دارند. قالیباف تلاش می‌کند بیشتر روی نقاط منفی عملکرد روحانی دست بگذارد و وی را تخریب کند. از سوی دیگر رئیسی نیز برنامه خاصی ندارد و باید دید او چه مشی‌ای را انتخاب‌ خواهد کرد.

اشخاصی که حضورشان در انتخابات پیش‌بینی می‌شد و اکنون وارد صحنه شده‌اند، رقبایی نیستند که بتوانند با آقای روحانی هماوردی کنند. دکتر روحانی باید بتواند عملکرد خود را با بیان قابل فهم برای مخاطب به صورت عامه فهمی ارائه کند. وی با توجه به شرایطی که وجود داشته، در حوزه سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ عملکردی خوب و در برخی موارد عملکردی فراتر از انتظار داشته است. برخی از اشخاصی که در دولت گذشته سمت داشتند و به وضع اقتصادی کشور نیز اشراف داشتند، در ابتدای کار دولت پیش‌بینی می‌کردند که دولت وی یکساله شود. جریان رقیب دولت نیز درصدد همین معنا بود که دولت یک سال بیشتر دوام نمی‌آورد، زیرا رقیب متوجه خرابی اوضاع اقتصادی بود که چه چیزی را تحویل این دولت داده است. اما با توجه به شدت کاهش قیمت نفت و تنگناهای ناشی از تحریم‌ها، دولت توانست تورم را به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش دهد، به گونه‌ای که برای اولین بار شاهد سه‌سال پیاپی روند کاهشی تورم بودیم و پس از آن به تورم تک رقمی رسیدیم. از سوی دیگر به‌رغم اینکه آقای روحانی دولت را با رشد منفی 8/6 تحویل گرفت، اما با مثبت شدن رشد اقتصادی در سال 95 شاهد شروع تغییرات اقتصادی بودیم. مطابق آمارهایی که وجود دارد درسال گذشته برای اولین بار بیش از 600 هزار شغل ایجاد شده و این نشانه خیلی خوبی است که می‌تواند تداوم یابد. نکته‌ای که جریان رقیب عوامفریبانه روی آن دست می‌گذارد، این است که اگر تورم کاهش پیدا کرده، چرا قیمت‌ها افزایش می‌یابد که این یک مغلطه است. باید این موضوع را با بیانی ساده برای عموم مردم بازگو کرد که کاهش تورم به منزله کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه به منزله کاهش رشد و شتاب افزایش قیمت‌هاست. جریان رقیب بسیاری از وقت‌ها واقعیت‌ها را وارونه نشان می‌دهد؛ امری که اخلاقا مذموم است. عمده مساله آقای روحانی این است که در تصمیمات عمده مجموعه وی بتوانند واقعیت‌ها را با زبانی که برای همه اقشار قابل درک باشد، بازگو کند و برشگردهای رقیب فائق آید. آقای روحانی کار سختی پیش دارد، اما می‌توان خو‌بین بود که در شکل‌گیری این رقابت حتما پیروزی با آقای روحانی است. آرایش سیاسی انتخاباتی نشان می‌دهد که رقابت خوبی را در آینده شاهد خواهیم بود. در مجموع میان گرایش‌ها و مطالبات مردم یک رقابت به‌طور جدی در حال شکل‌گیری است و می‌تواند رقابت جذاب انتخاباتی ایجاد کند که نتیجه‌اش به سود کشور و منافع ملی باشد.

* نماینده مجلس دهم
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید