نفوذ رسانه‌ای – سیاسی ایران گسترده‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد!

    کد خبر :357401

درحالی‌که طی هفته گذشته شرکت‌های فیس‌بوک، گوگل و توییتر رد اقدامی هماهنگ برخی از حساب‌های مرتبط با ایران را به اتهام انجام عملیات هماهنگ خبری و پروپاگاندای سیاسی برای نظام جمهوری اسلامی ایران مسدود کردند، امروز رویترز در گزارشی ضمن اشاره به این رویداد، بیان کرده که نفوذ ایران در این زمینه بیش از آنچه تصور می‌شد گسترده است.

به گزارش تابناک این خبرگزاری در گزارش خود مدعی شده است که شبکه اقدامات مجازی ایرانیان به شکلی فوق‌العاده گسترده و شامل وب‌سایت‌ها و حساب‌های کاربری مجازی به 11 زبان زنده دنیا است.

شرکت فیس‌بوک و توییتر هفته گذشته مدعی شده بودند که بسیاری از حساب‌های کاربری و وب‌سایت‌های ایرانی بخشی از پروژه ایران برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی در کشورهای دیگر بوده است. در همین رابطه رویترز مدعی شده که اقدام به تجزیه‌وتحلیل 10 وب‌سایت و چندین و چند شبکه کاربری دیگر در فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب کرده است.

نتایج این تجزیه‌وتحلیل‌ها در اختیار دو شرکت امنیتی (FireEye و شرکت اسرائیلی Clear Sky) قرار گرفته است و این دو شرکت نیز مدعی شده‌اند که شبکه به‌هم‌پیوسته‌ای که داده‌های حاصل نشان داده بخشی از همان شبکه یکپارچه موسوم به IUVM یا International Union of Virtual Media است که از سوی ایران اداره شده و بخشی از آن در هفته گذشته شناسایی شده بود.

این خبرگزاری مدعی شده که شبکه IUVM گزارش‌ها و اخبار رسانه‌های ایرانی را با مبهم کردن منبع آن (ازجمله خبرگزاری فارس و پرس تی وی، المنار و سایر شبکه‌های وابسته به حکومت ایران) در سراسر اینترنت پخش کرده‌اند. این در حالی است که ایران قبلاً همه این اتهامات و ادعاها را رد کرده است.

رویترز مدعی شده است که این حجم وسیع و گستره شبکه رسانه‌ای ایران نشان می‌دهد که چگونه یک مجموعه از گروه‌های وابسته دولتی می‌توانند به‌سادگی در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت نفوذ کرده و اقدام به دست‌کاری ذهن کاربران و حتی تغییر دستور کار ژئوپلیتیک کشورها کنند.

این ادعاها در حالی مطرح شده است که دقیقاً چند روز قبل از اقدام شرکت‌های توییتر و گوگل و فیس‌بوک، جان بولتون طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری ABC بیان کرده بود که به‌جای دخالت روسیه در انتخابات باید بر دخالت چین، ایران و کره شمالی تمرکز کرد.

بولتون در این مصاحبه یادآور شده بود: من به‌طورقطع میگویم که یکی از دغدغه‌های اصلی امنیت ملی ما مربوط به دخالت چین، ایران و کره شمالی در انتخابات آمریکا است که ما اقدامات جدی برای ممانعت از آن به عمل آورده و می‌آوریم.

دقیقاً بعدازاین سخنان بولتون بود که سه شرکت آمریکایی اعلام به مسدود کردن حساب‌های کاربری مرتبط با ایران در شبکه‌های مجازی نموده و بعدازآن نیز ادعاها در مورد نفوذ رسانه‌ای ایران به اوج رسید.

در همین حال سخنگوی شرکت فیس‌بوک بیان کرده که همچنان این شرکت در حال بازرسی و بررسی حساب‌ها و صفحات مرتبط با ایران است و همچنان برخی از این صفحات را مسدود می‌کند. وی گفته: این یک بازرسی ادامه‌دار است و ما همچنان در حال پیدا کردن موارد بیشتری هستیم. همچنین خوشحالیم که اطلاعاتی که طی هفته گذشته در مورد ایران یافته و منتشر کردیم همچنان توجهات بیشتر و تجزیه‌وتحلیل‌های دیگری را به همراه آورده.

توییتر نیز در واکنش به گزارش جدید رویترز اقدام به انتشار یک توییت در این شبکه مجازی کرده و بیان کرده که تعداد 486 حساب کاربری دیگر را در این زمینه مسدود کرده تا تعداد کل حساب‌های مسدود شده ایران به رقم 770 مورد برسد. این شرکت بیان کرده حدود 100 مورد از این حساب‌ها در ایالات‌متحده قرار داشته‌اند.

رویترز مدعی شده که شبکه IUVM به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی، اردو، پشتو، روسی، هندی، آذری، ترکی و اسپانیایی فعالیت رسانه‌ای دارد، مقر آن در تهران بوده و هدف خود را فعالیت‌های غربی و صهیونیستی معرفی کرده. به ادعا رویترز این شبکه با انتشار وسیع اخبار و گزارش‌هایی که منجر به تقویت مواضع ژئوپلیتیک ایران در سایر کشورها می‌شود، ضمناً شدیداً در پی تحقیر عربستان سعودی به‌عنوان رقیب اصلی ایران در منطقه بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید