قاسمی: آمریکایی‌ها مجددا اشتباه نکنند/ تیلرسون به تاریخ مراجعه کند

    کد خبر :35724

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کشورهای همسایه جنوبی را به مذاکره و خویشتنداری دعوت می‌کنیم.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران با اشاره به پیام بیش از 80 کشور جهان پس از حوادث تروریستی تهران برای دولت و ملت ایران، خاطرنشان کرد: این پیام‌ها نشان می‌دهد جامعه جهانی هنوز حساسیت خوبی نسبت به اینگونه وقایع دردناکی که در اقصی نقاط جهان اتفاق می‌افتد، دارد.

برجام منطقه‌ای نداریم

وی در پاسخ به خبرنگاری که موضوع برجام منطقه‌ای را مطرح کرد، گفت: من برجام منطقه‌ای را نمی‌فهمم، ما یک برجام بیشتر نداریم. آنچه بین ما و 1+5 در بحث هسته‌ای به عنوان برجام مطرح شد موضوع خاصی است و موضوع بین کشورهای خلیج فارس مسأله دیگری است با ویژگی‌های خودش و راهکارهای خودش.

قاسمی با بیان اینکه مسائلی که بعد از اجلاس ریاض در منطقه اتفاق افتاد و برگزاری نابهنگام و چیدمان این اجلاس آثار مخربی را با توجه به دخالت سایر کشورها در مسائل منطقه ایجاد می‌کند، افزود: همانطور که دیدیم پس از آن اتفاقات ناگواری در حوزه روابط کشورهای همسایه جنوبی ما اتفاق افتاد. باید این کشورها با توجه به وضعیت منطقه و چالش‌های موجود بتوانند در یک روند مثبت و همه جانبه در پشت میز مذاکره مسائل را حل و فصل کنند برای آرامش و ثبات در منطقه.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرف هندی اعلام کرده که شرکت‌های غربی از ترس تحریم‌های آمریکا در بحث بندر چابهار و پیشبرد این پروژه همکاری نمی‌کنند، نظر ایران در این ارتباط چیست؟ گفت: طرح چابهار طرح وسیعی است که در توسعه اقتصادی و گسترش ثبات در منطقه موثر است.

موانع پروژه چابهار با اراده کشورهای پیگیر قابل رفع است

وی با اشاره به مشارکت چندین کشور در پروژه چابهار اظهار کرد: آنهایی که ثبات، امنیت، توسعه اقتصادی، فقرزدایی و مبارزه با تروریسم در این منطقه را نمی‌خواهند در این پروژه و سایر پروژه‌های این چنینی در این منطقه کارشکنی‌هایی داشته‌اند. یکی از مشکلات موجود در منطقه فقر و عدم توسعه اقتصادی است که به نظر می‌رسد که بعضا و به صورت آگاهانه چنین موضوعی از سوی قدرتهای بزرگ دنبال می شوند آنها نمی خواهند توسعه وثبات در این منطقه به وجود آید.

قاسمی خاطر نشان کرد: اگر در مورد این پروژه مشکلاتی به وجود آمده باشد و با موانعی روبرو شده باشد به نظر ما با توجه به اراده کشورهای پیگیر این پروژه، این موانع قابل رفع است و اراده ملتها می‌تواند بر این معضلات فائق آید.

گروه‌های افغان و دولت این کشور مشکلات خود را پشت میز مذاکره مطرح کنند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اتفاقات اخیر در افغانستان از جمله حوادث تروریستی که در این کشور صورت گرفته و تاثیر این موضوع بر وحدت این کشور گفت: متاسفانه در چند هفته گذشته شاهد این بودیم که حوادث تروریستی توسط تروریست‌های شناسنامه‌دار منجر به شهادت تعدادی از مردم این کشور شده است. این اتفاقات نگران کننده است و به دنبال این حوادث اتفاقات دیگری نیز در این کشور رخ داد که موجب نگرانی است.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: تصور داریم که بدخواهانی وجود دارند که سعی می کنند از طریق گوناگون نظم، امنیت وثبات در افغانستان را تحت تاثیر قرار دهند. برای آن‌ها یک افغانستان باثبات پذیرفتنی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما از همه احزاب و گروهها در افغانستان و همچنین دولت این کشور می خواهیم که در تعاملی سازنده مشکلات خود را در پشت میز مذاکره مطرح کنند و به یک تفاهم جامع برسند.

وی با تاکید بر اینکه ما تنها راه حل مشکلات موجود در افغانستان را مذاکره و گفت‌وگو بین طرفهای مختلف در داخل این کشور می‌دانیم به برگزاری نشست «پروسه کابل» در کابل اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد یکی از اهداف تروریستها از حملات اخیر تحت تاثیر قرار دادن این اجلاس بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که ما خواهان این هستیم که در افغانستان ثبات ، آرامش و توسعه حاکم شود و مرزهای امنی با این کشور داشته باشیم.

در ادامه این نشست مطبوعاتی خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت: به تازگی در فضای مجازی تصویری از دیدار آقای ظریف با رئیس‌جمهور قزاقستان منتشر شده که در آن دیدار پرچم ایران وجود نداشته است. علت این موضوع چه بوده؟ که وی در پاسخ خاطر نشان کرد: آنچه که در فضای مجازی به چنین بهانه‌ای مطرح شد و مطالب نادرستی که در پایین این تصویر قرار داده شده بود یا از روی غفلت یا نادانی بود و یا با عمد و غرض تا به این بهانه سوءاستفاده‌هایی صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: به نظر می‌رسد کسانی که اقدام به انتشار چنین مطالبی کرده‌اند با واقعیتهای تشریفات و پروتکل آن آشنا نبوده‌اند و در همین راستا به بیراهه رفته‌اند. اساس پروتکل‌ها در دیدارهای رسمی کاملا مشخص و روشن است. براساس این قواعد پرچم دو کشور به هنگامی بر روی میز مذاکره قرار می گیرد که دو مقامی که با یکدیگر ملاقات می کنند هم سطح و همتا باشند. وقتی دو مقام هم سطح نباشند براساس قوانین کاملا شناخته شده پرچم کشوری در آن جلسه قرار می گیرد که سطح مقامی که شرکت کرده بالاتر از طرف مقابل باشد ولی اگر ملاقات کنندگان هم سطح باشند حتما از پرچم دو کشور استفاده می شود.

وی ادامه داد: چندی پیش نیز تصویری منتشر شد از دیدار رئیس سازمان حج و زیارت با وزیر حج سعودی. در آن دیدار نیز پرچم ایران وجود نداشت و علت این نیز به همان قوانینی که اشاره کردم بر میگردد. چراکه مقامی که از ایران در آن جلسه حضور پیدا کرده بود معاون وزیر بود و باتوجه به اینکه مقام سعودی وزیر بود، پرچم آن کشور در آن جلسه قرار گرفته بود.

تیلرسون در کنار مطالعات نفتی به موضوع تاریخ و جغرافیا نیز بپردازد

وی همچنین در ارتباط با استفاده وزیر امور خارجه آمریکا از واژه خلیج عربی به جای خلیج فارس گفت: با توجه به سابقه نفتی آقای تیلرسون و حضور در منطقه خلیج فارس به نظر می‌رسد که وی باید با نام واقعی این منطقه آشنا باشد و در حالت خوش‌بینانه می‌توان تصور کرد که شاید ایشان در این ارتباط اشتباه کرده اند. البته حالت بدبینانه این است که ایشان تاریخ و جغرافیا را نمی شناسد و در این چارچوب به ایشان توصیه می کنیم که در کنار مطالعات نفتی به موضوع تاریخ و جغرافیا نیز بپردازند و حتی اگر نمی توانند به تاریخ مراجعه کنند می توانند به اسناد قرون اخیر در مورد این منطقه که در کنگره، وزارت خارجه این کشور و همچنین مرکز آرشیو اسناد وزارت خارجه دیگر کشورها از جمله کشورهای غربی وجود دارد مراجعه کند. لازم است که ایشان با مرور این اسناد با واقعیت‌های تاریخی بیشتر آشنا شود.

قاسمی گفت: فکر نمی‌کنم که با دلار، نفت و مسائل این چنین بتوان تاریخ، تمدن و جغرافیا را خرید و یا تغییر داد و یا اینکه یک ملت بی فرهنگ را فرهنگ دار کرد و یا برعکس آن.

وی با توصیه به وزیر خارجه آمریکا که در این ارتباط مطالعات و توجه بیشتری داشته باشد ادامه داد: ما درحالت خوشبینانه فکر می کنیم که ایشان اشتباه کردند و باید در آینده درکلام خود در این ارتباط توجه بیشتری داشته باشند و بدانند ملت ایران نسبت به این نام حساس است و برایش مهم است دقیق و کامل بیان شود.

اظهارات سخیف و مداخله جویانانه مقامات سعودی تاحدود زیادی شبهه برانگیز است

خبرنگاری در این نشست مطبوعاتی از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که با توجه به انتشار برخی مباحث مبنی بر احتمال دخالت عربستان در ترورهای اخیر ایران نمی خواهد از ریاض شکایت کند چراکه در همین چارچوب پیش از این برخی از مقامات عربستانی گفته بودند که ایران را باید به میدان جنگ تبدیل کنیم که وی در پاسخ گفت: قبل از حوادث تلخ تهران شاهد برخی از اظهارات سخیف و مداخله جویانانه مقامات سعودی بودیم که این موضوع تاحدود زیادی شبهه برانگیز است.

وی ادامه داد: حوادث تهران و مسائل مرتبط با آن توسط دستگاه های ذی ربط در حال بررسی است و هر نتیجه و جمع بندی که در این ارتباط دست پیدا کنند را به اطلاع افکار عمومی خواهند رساند که مثلا این حوادث از چه مبدائی ریشه گرفته و داستان آن چه بوده است. باید منتظر بررسی ها و جمع بندی‌های آنها باشیم.

طی روزهای آینده اجلاس کارشناسی آستانه در مسکو برگزار می‌شود

در این نشست خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با به تعویق افتادن نشست آستانه 5 و زمان برگزاری آن پرسید که بهرام قاسمی گفت: طی روزهای آینده اجلاس کارشناسی آستانه در مسکو برگزار میشود و اگر در این نشست طرفهای حاضر به تفاهمات لازم دست پیدا کنند و هماهنگی های مناسب ایجاد شود احتمالا هفته بعد از آن می توانیم نشست آستانه 5 را برگزار کنیم و همانطور که گفتم این بستگی به نتایج و تفاهماتی دارد که در اجلاس کارشناسی مسکو به دست می آید.

وی همچنین به سفر هفته گذشته محمدجواد ظریف به ترکیه و دیدار با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور اشاره کرد و گفت: در این سفر علاوه بر مسائل دو جانبه در ارتباط با مسائل سوریه نیز بحث و گفت‌وگو شد و با توجه به مذاکرات صورت گرفته در ارتباط با این موضوع اکنون در وضعیت بهتری قرار داریم و می‌توانیم همکاری سازنده ای در نشست کارشناسی مسکو و پنجمین نشست آستانه داشته باشم چرا که فکر می کنیم در پی گفت‌وگوی صورت گرفته تفاهم های نسبی لازم ایجاد شده است.

وزارت خارجه اتومبیل لوکس خریداری نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست بار دیگر در پاسخ به سوالی تاکید کرد که وزارت خارجه اتومبیل لوکس خریداری نکرده و خبری که در رسانه ها مطرح شده دروغ است.

وی تصریح کرد: ما هیچ نوع مذاکره ای با هیچ کس در تهران برای خرید اتومبیل های لوکس نداشته‌ایم و چنین نیازی نداشته و نداریم.

وی گفت: سفارتخانه های ما در خارج از کشور مانند سفارتخانه های دیگر کشورها در نقاط مختلف جهان باید از اتومبیلهای خاصی استفاده کنند که این موضوع از طریق کانالهای مشخص و کمپانی های مشخص پیگیری و خریداری می شود و همانطور که قبلا هم تاکید کردم خبرهایی که در چند روز اخیر در ارتباط با خرید اتومبیل های لوکس توسط وزارت خارجه مطرح شده دروغ است.

خواهان روابطی دو جانبه و مسالمت آمیز با همسایگانمان هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با نوع تعامل ایران با همسایگانش و اینکه آیا ایران با توجه به بحران ایجاد شده بین عربستان و قطر احتمال دارد که در صورت نیاز قطر به این کشور کمک‌هایی ارائه کند، گفت: نگاه ایران به همسایگانش روشن است. ما خواهان روابطی دو جانبه و مسالمت آمیز با همسایگانمان هستیم.

وی گفت: ما با همسایگان خود همکاری‌هایی داشته و داریم و در صورت نیاز و وجود زمینه‌های لازم و آمادگی که در تهران وجود دارد، می‌توانیم این همکاری‌ها را افزایش دهیم، ‌البته این منوط به خواست دو طرف است و کشور طرف مقابل نیز باید چنین آمادگی را داشته باشد.

این دیپلمات کشورمان در ارتباط با مورد هدف قرار گرفتن نیروهای ارتش سوریه از سوی نیروهای آمریکایی در مرزهای این کشور گفت: بحث سوریه،‌ بحث پیچیده‌ای است. بازیگران مختلفی در آن حضور دارند و متاسفانه بر اساس تجربه‌های پیشین آنچه که توسط آمریکا و متحدان آمریکا رخ داده، در راستای ثبات و امنیت در منطقه نبوده و عموما در بزنگاه‌های خاصی که تروریست‌ها در وضعیت نامطلوبی قرار می‌گیرند، حضور آمریکایی‌ها در این منطقه مشهودتر می‌شود و سعی می‌کنند که برای آنها زمان بخرند و موازنه قوا را تغییر دهند.

آمریکایی‌ها در رفتارهای خود در قبال سوریه تجدید نظر کنند

وی گفت: اقدامات آمریکایی‌ها در سوریه همواره با شک و تردید همراه است و اگر آنها خواهان کشوری مستقل در سوریه و مبارزه با تروریست‌ها هستند که البته ما در این ارتباط تردید داریم، باید در رفتارهای خود تجدید نظر کنند و اجازه دهند که ارتش و دولت سوریه در راستای تحقق ثبات و امنیت در این کشور فعالیت‌ها و اقدامات لازم را انجام دهند.

طرح موضوع رفراندوم در کردستان عراق در برهه کنونی کاری نسنجیده است

موضع ما حفظ تمامیت ارضی عراق است

موضوع برگزاری رفراندوم در کردستان عراق و اظهارات برخی از مقام‌های این منطقه مبنی بر اینکه از سوی ایران و ترکیه در ارتباط با عدم برگزاری این رفراندوم تحت فشار هستند، سوال دیگری بود که در این نشست سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به آن گفت: بحث اقلیم کردستان،‌ طوایف،‌ قومیت‌ها و مذاهبی که در عراق حضور دارند به چند اصل مهم برمی‌گردد که باید به آن توجه کرد.

وی به اهمیت حفظ تمامیت ارضی عراق و حاکمیت ملی این کشور اشاره کرد و گفت: یک عراق با ثبات و دموکراتیک که همه اقوام،‌ قومیت‌ها و ادیان بتوانند در این سرزمین به صورت مسالمت آمیز و با حفظ حقوق خود در کنار یکدیگر زندگی کنند، می‌توانند برای مجموعه امنیت این منطقه کمک جدی باشند و طرح این مسائل در برهه کنونی که منطقه با چالش‌های متعددی روبروست، کاری نسنجیده است و می‌تواند آثار مخربی در مسائل ارضی و تمامیت ارضی عراق داشته باشد.

قاسمی با تاکید بر اینکه موضع ما کاملا روشن است و اصل و اساس حفظ تمامیت ارضی عراق است، ادامه داد: البته بر این نکته تاکید داریم که ما با همه مردم عراق از طوایف‌ و قومیت های مختلف روابط خوبی داریم و به آنها توصیه می‌کنیم که در چارچوب یک عراق واحد زندگی مسالمت آمیزی را سپری کنند و به حفظ امنیت و توسعه عراق کمک کنند.

خبرنگار دیگری در این نشست بار دیگر از سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اقدامات آمریکایی‌ها در سوریه و کمک آنها به معارضان سوری جهت مقابله با نیروهای ایرانی پرسید که وی در پاسخ توضیح داد: همانطور که پیش از این گفتم به نظر ما اقدامات آمریکا در سوریه مشکوک است و قابل توجیه نیست.

وی ادامه داد: آنها بارها تاکید کردند که در راستای مبارزه با تروریست در این منطقه تلاش می کنند ولی تجربیات گذشته بیانگر این موضوع است که آنها در این زمینه صداقت لازم نداشته و اقدامات مناسب انجام ندادند. ما به آنها توصیه می کنیم که به جای هر اقدامی در درون سوریه عزم خود را برای مبارزه با گروه‌های تروریستی جزم کنند. آنها باید در مورد واقعیت‌های منطقه آگاهی بیشتری پیدا کنند و با مسئولیت بیشتری عمل کنند، ولی متاسفانه ما شاهد این مسئولیت پذیری به صورت مناسب نیستیم.

پروسه عضویت در سازمان شانگهای طولانی و پیچیده است

سخنگوی وزارت خارجه در مورد علت عدم حضور رئیس جمهور در اجلاس سران شانگهای در آستانه و همچنین روند عضویت ایران در این نشست توضیح داد: همانطور که می دانید ما عضو ناظر سازمان شانگهای هستیم. شانگهای سازمان مهمی است و ایران برای آن اهمیت قائل است.

وی ادامه داد: در اجلاس های اخیر این سازمان با توجه به اینکه ما عضو ناظر هستیم، عمدتا در سطح معاون وزیر شرکت کرده‌ایم.

وی گفت: در اجلاس اخیر نیز به دلایل مختلف و اهدافی که پیگیری می‌کردیم،‌ آقای ظریف بعد از سفر به ترکیه به آستانه سفر کردند و در این نشست شرکت کردند. ایشان در حاشیه این دیدار با اکثریت مقاماتی که در اجلاس شرکت کرده بودند،‌ گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگوها مثبت و سازنده بود،‌ نیاز بود با دولت قزاقستان نیز به عنوان یک کشور دوست در حوزه‌های دو جانبه و منطقه‌ای صحبت کنیم که در همین چارچوب آقای ظریف با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

قاسمی با تاکید بر اینکه مجموعه شرایط کمک کرد که آقای ظریف در اجلاس آستانه شرکت کند وگرنه همانطور که گفتم ما عمدتا در سطح معاون وزیر شرکت می‌کنیم، گفت: بحث عضو دائم شدن ایران در این سازمان، پروسه خود را طی می‌کند، پروسه مورد اشاره، پروسه ای طولانی و پیچیده است و ما نیز ملاحظات و قوانین خودمان را داریم. 30 سند در ارتباط با عضویت در این سازمان وجود دارد که ما باید آنها را با قوانین خودمان تطبیق دهیم.

وی با بیان اینکه بحث عضویت ایران در اجلاس شانگهای در دستور کار نشست آستانه نبود، خاطر نشان کرد: ما تلاش می کنیم که اسناد مربوطه را با دقت مطالعه کنیم و با قوانین خود تطبیق دهیم.

قاسمی تاکید کرد: ایران بر اهمیت و جایگاه سازمان شانگهای تاکید دارد و پروسه مورد اشاره ادامه دارد و پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با تلاش برخی از قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مبنی بر ایجاد ناتوی عربی گفت: مباحثی که مطرح می‌شود به نوعی کپی شده از برخی از واقعیت‌هایی است که وجود دارد.

وی با بیان اینکه طرح اینگونه مسائل با واقعیت‌های منطقه فاصله دارد، گفت: باید صبر کرد و دید که روند تحولات در منطقه چگونه خواهد بود.

قاسمی با اشاره به اجلاس ریاض گفت: آنچه که در این نشست شاهد بودیم، تداوم پیدا نکرد و دیدیدم که وضعیت در منطقه دگرگون شد. لذا در مورد بحث ناتوی عربی نیز با توجه به این پیشینه و تحولات در منطقه باید صبر کنیم و قضاوت در این ارتباط زود است.

در مورد سفر مقامات عربستان به دیگر کشورها اظهار نظر و دخالتی نمی‌کنیم

وی همچنین در ارتباط با سفر محمد بن سلمان جانشین ولی عهد عربستان به آذربایجان و نظر ایران در مورد این سفر گفت: ما در مورد سفر مقامات عربستان به دیگر کشورها اظهار نظر و دخالتی نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست مطبوعاتی با اشاره به رایزنی‌های وزیر خارجه کشورمان در چند روز اخیر با تعدادی از همتایان خود در ارتباط با مسائل منطقه تصریح کرد: آقای ظریف در چند روز اخیر حدود 15 تماس تلفنی داشتند و در این تماس‌های تلفنی با همتایان خود در خصوص آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو و رایزنی داشتند. بعد از آن به ترکیه سفری داشتند و در جریان آن سفر نیز با مقامات این کشور همسایه در خصوص مسائل دو جانبه و منطقه ای به خصوص سوریه گفت‌وگو و رایزنی کردند. آقای ظریف پس از آن به آستانه رفتند و در آنجا نیز با حدود 8 الی 9 مقام عالی رتبه در ارتباط با مسائل منطقه و بین‌المللی رایزنی داشتند که ما امیدواریم این رایزنی‌ها تاثیر مثبت خود را بر تحولات منطقه داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با پروژه‌های سد سازی ترکیه بر مسیر آبی ایران، گفت: مناسب است جزئیات فنی این سوال را از وزارت نیرو جویا شوید.

در همین چارچوب خبرنگار دیگری خطاب به قاسمی گفت چند سال پیش از سوی امارات جزایر مصنوعی ایجاد شد که این موضوع تاثیرات مخربی بر روی محیط زیست ایران ایجاد کرد. در همان زمان مقامات مربوطه در ایران مسئولیت این موضوع را به یکدیگر پاس می‌دادند و اکنون نیز بحث سد سازی ترکیه مطرح است،‌ موضوعی که در دهه‌های آینده بر روی محیط زیست ایران تاثیر مخربی خواهد گذاشت. آیا باز هم مقامات ایرانی می‌خواهند مسئولیت این موضوع را به یکدیگر محول کنند؟ که بهرام قاسمی در پاسخ خاطر نشان کرد: در بعد امنیتی،‌ زیست محیطی، مسائل مشترک مرزی با جدیت دنبال می‌شود و اینکه گفتم از وزارت نیرو بپرسید در این چارچوب بود که فکر کردم وزارت نیرو بهتر میتواند پاسخ دهد.

نسبت به مسائل مرزی و منافع ملی‌مان حساس هستیم

قاسمی پاسخ داد: وزارت خارجه با همکاری سایر دستگاه‌های مذکور مسائل مرزی را با جدیت دنبال کرده و می‌کند و ما نسبت به مسائل مرزی خود و همچنین منافع ملی‌مان در آن‌جا حساس هستیم و توجهات لازم را داریم.

خبرنگار دیگری در این نشست خطاب به این دیپلمات گفت به نظر می‌رسد که طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چهره‌ای چندگانه دارد و در کنار اینکه با ما تعامل می کند با دشمنان ایران نیز سر یک میز می‌نشیند که بهرام قاسمی در پاسخ اظهار کرد: من در جایگاهی نیستم که در مورد رئیس جمهور یک کشور همسایه و دوست اظهار نظری بکنم. ایشان رئیس جمهور کشور همسایه ما هست، با آراء مردم انتخاب شده‌اند و ما در مورد مسائل داخلی این کشور دخالت نمی‌کنیم.

وی گفت: سیاست‌های این کشور مربوط به خود آن کشور است و ما منافعمان را با آنها براساس منافع ملی و حق همسایگی تعریف می‌کنیم و امیدواریم بر همین اساس این روابط را روز به روز تعمیق دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به سفر وزیر خارجه به نروژ اشاره کرد و گفت: این سفر به دعوت وزارت خارجه نروژ انجام شده است. آقای ظریف در این سفر علاوه بر دیدارهای دو جانبه‌ای که با مقامات شرکت کننده در نشست اسلو خواهند داشت، در پنلی نیز در این نشست شرکت کرده و سخنرانی خواهند کرد.

بهرام قاسمی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با طرح سنای آمریکا در مورد افزایش تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: سیاست تحریمی و تحریم یک سیاست شکست خورده، ناکارآمد و پوسیده است.

مقامات آمریکایی تجربه‌های گذشته را تکرار نکنند

وی با بیان اینکه اینگونه سیاست‌ها و رفتارها کاری مذموم، محکوم، بی‌دلیل، وقت تلف کردن و نوعی آب در هاون کوبیدن است،‌ خاطرنشان کرد: مقامات آمریکایی توجه کنند که تجربه‌های گذشته را تکرار نکنند و کارهایی نکنند که آنها را به عقب برگرداند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که اگر آمریکایی‌ها بخواهند بحث اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را به پیش ببرند کار عبث و بیهوده‌ای انجام داده‌اند، افزود: آنها باید با هوشیاری عمل کنند و با توجه به بحث برجام فکر می‌کنیم چنین اقداماتی برخلاف روح برجام است.

قاسمی با تأکید بر اینکه ما در این ارتباط مذاکراتی با دولت آمریکا نداشته و نخواهیم داشت، تأکید کرد: ما به آنها توصیه می‌کنیم که مجدداً اشتباه نکنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه باید منتظر ماند و دید که روند اعمال تحریم‌ها که در حال حاضر در سنای آمریکا مطرح است به کجا خواهد رسید، گفت: ما در موقع لازم بر اساس طراحی‌ها و تنظیمات قبلی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و بر اساس مکانیسم‌های در نظر گرفته شده عمل خواهیم کرد.

قاسمی با بیان اینکه کمیسیون مشترک برجام در تیرماه برگزار می‌شود، گفت:‌ همانطور که گفتم ما از طریق مکانیسم‌های تعریف شده موضوع را پیگیری می‌کنیم و با کسی در خصوص منافع و امنیت ملی‌مان رودربایستی نداریم و باز هم تأکید داریم که روندی که آمریکایی‌ها در پیش گرفته‌اند جز تخریب روند قبلی و ایجاد مشکل برای خود آمریکایی‌ها ارمغان دیگری ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست رسانه‌ای در پاسخ به پرسشی در ارتباط با روابط ایران و قطر گفت:‌ روابط دو کشور همواره روابط خوبی بوده و دو ماه پیش نیز وزیر امور خارجه ایران به قطر سفری داشته است.

بهرام قاسمی با اشاره به عزم و تمایل ایران جهت گسترش روابط و همکاری‌ها با دیگر کشورهای منطقه گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد تعامل با کشورهای همسایه‌اش مشخص و روشن است.

وی همچنین در اظهاراتی گفت: ورود قدرت‌های خارجی و فرامنطقه‌ای در بحران‌های منطقه باعث تشدید و افزایش این تنش‌ها می‌شود.

در این نشست مطبوعاتی خبرنگار دیگری پرسید برخی از رسانه‌ها به دنبال ایجاد دوگانه‌سازی نسبت به قدرت دفاعی و دیپلماسی هستند و این دو قدرت را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. نظر شما در این ارتباط چیست که وی گفت: ارزیابی جداگانه تأثیر این دو حوزه بر منافع ملی امر درستی نیست و در هیچ کجای جهان چنین چیزی مصداق ندارد. این مجموعه‌ها پازل‌هایی هستند در کنار هم که به یک نتیجه واحد می‌رسند و تفکیک این حوزه‌ها از یکدیگر معنا ندارد و کسانی که چنین تفکیکی انجام می‌دهند با دید کمی با مجموعه مسائل روبرو هستند و نمی‌توانند هر دو را با یکدیگر جمع کنند.

در این نشست خبرنگاری در ارتباط با مشکلات ایجاد شده در زمینه حمل و نقل مبادلات ارزی بین ایران و چین در مورد پروژه پتروشیمی و همچنین مشکلی که پیش از این بین ایران و عمان در این مسیر وجود داشته از سخنگو پرسید که قاسمی در پاسخ خاطرنشان کرد: در مورد عمان یک سری مسائلی وجود داشت که در جریان دیدارها و تماس‌هایی که بین مقامات دو کشور در حوزه پولی و بانکی وجود داشت دو طرف به مکانیسم‌های لازم برای حل این مسائل دست پیدا کردند.

قاسمی خاطرنشان کرد: آنچه که در مورد بحث چین نیز پیش آمده بود به موضوع تحریم‌ها و یا دیگر مشکلات خاص برنمی‌گشت بلکه آنچه که باعث ایجاد نارسایی در برهه‌ای شد مربوط به مقررات داخلی چین در ارتباط با موضوع صادرات و واردات بود که بخشی از آن نیز شامل پتروشیمی نیز می‌شد و همین موضوع باعث ایجاد کندی در روند کار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این موضوع نیز با چینی‌ها در طی یکی دو هفته گذشته حل شده و همانطور که گفتم مشکل ایجاد شده بحث سیاسی نبود بلکه موضوعات فنی و بانکی طرف چینی بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید