عراقچی: با این منطق که حتما محکومیت آمریکا را بگیریم، وارد دادگاه لاهه نشدیم

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۴۸
    کد خبر :357154

معاون سیاسی وزارت امورخارجه، شکایت ایران علیه آمریکا به دادگاه لاهه را در راستای اثبات حقانیت جمهوری اسلامی عنوان کرد .

به گزارش ایسنا ، سیدعباس عراقچی با اشاره به اینکه اصول جمهوری اسلامی در روابط خارجی ثابت بوده و هست و از موضوع دفاع از ارزش ها و آرمان های ملی و انقلاب اسلامی نشأت می گیرد، اظهار کرد: ما در این حوزه همواره در پی تامین منافع ملی هستیم و طبیعی است که در شرایط مختلف زمانی، رفتارهای مختلفی اتخاذ شود ولی از مسیر اصلی خارج نخواهیم شد.

وی با اشاره به شرایط جدید ایجاد شده بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: این روند اقتضا می‌کند ما نیز رفتار خود را با این شرایط جدید تنظیم کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان ، همچنین قدرت گرفتن ایران در عرصه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را از نتایج برجام خواند و تصریح کرد: این نکته بسیار مهم است که بدانیم فشارهای وارده از سوی آمریکا، به دلیل قدرتمند شدن جمهوری اسلامی ایران است و اگر قوی نبودیم، دلیلی برای اعمال این فشارها بر ما وجود نداشت.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگو با رادیو گفت‌وگو تاکید کرد : همانطور که در گذشته [با این فشارها] مقابله کرده‌ایم، امروز هم قدرتمندانه ایستاده‌ایم. ضمن اینکه به الگوهای رفتاری ، تاکتیک و سیاست‌های جدید نیازمندیم و همه این‌ها طراحی شده است و با همین قدرت نسبت به حرکت جمهوری اسلامی اقدام خواهیم کرد.

عراقچی با اعلام اینکه سیاست‌ها و تاکتیک‌های داخلی با شرایط روز تغییر می‌کند، یادآور شد: در مقطعی با سیاستی خاص وارد مذاکرات شدیم؛ در مقطع فعلی نیز باید سیاست‌های خود را با فشارهایی که آمریکا مجددا وارد می‌کند، تنظیم کنیم .

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار سفرا و مسئولان وزارت خارجه با ایشان اظهار کرد: سیاست ما با شرق و غرب همه جانبه است؛ به جز یکی دو[رژیم و] کشور معدود، با همه کشورها در تعامل هستیم و تصور می‌کنیم خنثی کردن تلاش‌های آمریکا در مقابله با جمهوری اسلامی ایران، اقتضا می‌کند ما نیز یک حرکت جهانی علیه سیاست‌های آمریکا اتخاذ و تعاملات ویژه‌ای را با مجموع کشورهای دنیا برقرار کنیم.

عراقچی از طراحی و اجرای سیاست خارجی چند بعدی و فراگیر کشورمان سخن گفت و در این باره توضیح داد: به استناد توافقات دهه ۵۰ میلادی با آمریکا، شکایتی علیه این کشور به دادگاه بین‌المللی لاهه انجام گرفته است [چراکه] بر اساس آن توافق، اعمال مجدد تحریم‌ها خلاف قانون است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این مطلب افزود: دادگاه لاهه ابتدا باید صلاحیت خود را تشخیص دهد و بعد وارد محتوا شود. این پروسه طولانی خواهد بود و [البته] در نهایت هر تصمیمی گرفته شود، از منظر حقوق بین‌الملل الزام‌آور نیست.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما با این منطق [به بحث شکایت] وارد نشدیم که حتما در دادگاه لاهه اثبات محکومیت آمریکا را بگیریم و بعد آمریکا مجبور به حرکت شود؛ در حقیقت [این کار] برای نمایاندن حقانیت جمهوری اسلامی ایران به جامعه بین‌الملل است و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر به تعهدات خود پابند بوده و طرف خلاف کار و بدعهد، آمریکا است.

وی این پروسه را منجر به فشاری سیاسی و روانی بر آمریکا دانست و افزود: چیدمان حقوق بین‌الملل به گونه‌ای است که نمی‌توان کشوری مثل آمریکا را در دادگاه محکوم و مجبور به اجرای احکام کرد؛ اما فشارهای ناشی از [این حرکت] موثر خواهد بود.

عراقچی در ادامه افزود: آمریکا هجمه جدیدی را آغاز کرده و ما هم باید هجمه‌ای را در مقابل شروع و مقاومت کنیم تا از دور جدید فشارها عبور کنیم و بنده مطمئن هستم که چنین خواهد شد؛ اگر انسجام داخلی خود را همچون گذشته حفظ کنیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه بر لزوم حفظ انسجام در تمامی حوزه‌های جغرافیایی تاکید کرد و گفت: بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری، با مجموعه کشورها در شرق و غرب ارتباط و تعاملات خود را خواهیم داشت؛ به غیر از دوسه کشوری که به دلایلی که همگان از آن اطلاع دارند.

عراقچی ادامه داد: سیاست ما تمرکز بر همه مناطق جغرافیایی بوده و منافع ملی خود را ملاک قرار می دهیم و در هر گوشه دنیا، به دنبال منافع ملی خود خواهیم بود و سعی می کنیم این منافع را تامین کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید