گزارش «العربی الجدید» از جلسه «سوال از رییس جمهور»؛ وقتی لحن روحانی شدت گرفت

    کد خبر :357084

رئیس جمهور ایران، حسن روحانی صبح روز سه شنبه در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، اما در نهایت این جلسه با عدم اقناع نمایندگان از پاسخ روحانی به چهار پرسش، پایان یافت. روحانی در دو قسمت پاسخ های خود را مطرح کرد، که در بخش اول، آرامتر به نظر می رسید و اظهار داشت که دیگر قوا نیز به دولت برای تحقق وظایفش کمک می کنند، اما در بخش دوم، لحن روحانی شدت بیشتری به خود گرفت و به تحقق انسجام و همبستگی داخلی بیشتری فراخواند تا این کشور بتواند از مشکلات عبور کند.
العربی الجدید نوشت: رئیس جمهور ایران، حسن روحانی صبح روز سه شنبه در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، اما در نهایت این جلسه با عدم اقناع نمایندگان از پاسخ روحانی به چهار پرسش، پایان یافت.

به گزارش بازتاب به نقل از انتخاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در این جلسه 272 نماینده حضور داشتند و برخی از آنها به مدت 30 دقیقه سوالاتی را از رئیس جمهور پرسیدند. روحانی در دو قسمت پاسخ های خود را مطرح کرد، که در بخش اول، آرامتر به نظر می رسید و اظهار داشت که دیگر قوا نیز به دولت برای تحقق وظایفش کمک می کنند، اما در بخش دوم، لحن روحانی شدت بیشتری به خود گرفت و به تحقق انسجام و همبستگی داخلی بیشتری فراخواند تا این کشور بتواند از مشکلات عبور کند.

روحانی در پاسخ به سوال در مورد عدم لغو تحریمهای مالی و بانکی با وجود توافق هسته ای، گفت: این توافق یک هدف داشت و ان اثبات صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران بود. وی افزود: ایران با این توافق توانست تمام ادعاهایی که در مورد ابعاد نظامی برنامه های هسته ای اش مطرح می شد را از بین ببرد.

در ادامه، روحانی در پاسخ هایی که برای نمایندگان راضی کننده نبود، بر این مساله تاکید کرد که دولت او تلاش زیادی کرده و مبلغ 100 میلیارد دلار به برنامه های مبارزه با فساد و قاچاق اختصاص داده است. ضمن آنکه تصریح کرد مبارزه با قاچاق، تنها مسئولیت دولت نیست.

در خصوص بیکاری، رئیس جمهور ایران بر این عقیده بود که دولتش میانگین های واضحی را در ایجاد فرصتهای شغلی محقق نموده است و در حالی که از سال 2005 تا 2012 تنها ده هزار شغل ایجاد شده بود، این دولت توانسته است رقم مذکور را به 2 میلیون و 700هزار برساند.

در رابطه با کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار، که همزمان شد با بازگشت تحریمهای آمریکا، روحانی علل سیاسی و روانی را بزرگتر از دلایل اقتصادی دانست، علاوه بر اینکه در داخل نیز از این بحران سوء استفاده شده است.

ناخشنودی نمایندگان
تعدادی از نمایندگان، در حین طرح سوال از روحانی، انتقادهای تند خود از سیاستهای دولت او را نیز مطرح کردند و از آن جمله، محمد دهقان تاکید کرد که اختصاص دادن میلیاردها دلار از سوی دولت، برای وارد کردن کالاهای غیر ضروری از خارج، توجیه ناپذیر است. وی همچنین از فروش برخی کالاها با قیمت بالا و نبود ضوابط دولتی و… انتقاد کرد.

اما مجتبی ذوالنور، دیگر نماینده مجلس، معتقد است مشکل ارز مربوط به سوء مدیریت و مشورت نکردن با کارشناسان است.

سناریوهای آینده
طبق قانون، با توجه به منفی بودن نظر نمایندگان نسبت به پاسخ های روحانی، صورت جلسه امروز مجلس به دستگاه قضایی ارائه می شود تا در مورد این مساله گزارشی صادر کند و این موضوع احتمالا به حسابرسی مسئولان وزارتخانه های مرتبط با پرونده های اقتصادی، منتهی می شود. براساس قانون، در صورتی که در جلسه استیضاح رئیس جمهور، موافقت یک سوم نمایندگان در مورد شایستگی وی حاصل نشود، این مساله می تواند موجب عزل رئیس جمهور شود و در ادامه، تصمیم گیری به رهبر واگذار می شود.

آنچه امروز در جلسه مجلس اتفاق افتاد، تنها شنیدن پاسخ های روحانی از سوی نمایندگان بود، اما در ادامه، نتیجه این جلسه می تواند به متشنج تر شدن امور در ایران در روزهای اینده، منجر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید