مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان محیط زیست خبرداد

ابلاغ بخشنامه ساماندهی فعالان محیط زیست برای اطفای حریق

    کد خبر :357057

با توجه همکاری تشکل‌های محیط زیست و مردم محلی در اطفای آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی، مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخشنامه‌ای برای ادارات کل محیط زیست استان‌ها به منظور آموزش و ساماندهی این گروه‌ها برای اطفای حریق صادر و ابلاغ شده است.

علی تیموری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های محیط زیست در حوزه آتش‌سوزی این است که بتوانیم از تشکل‌های محیط زیست و جوامع بومی و محلی برای اطفا استفاده کنیم. به همین دلیل تلاش می‌کنیم از طریق آموزش از این بخش برای اطفای حریق عرصه‌ها بهره ببریم. در حال حاضر هم از نیروهای محلی برای حفظ محیط زیست و اطفای حریق منطقه استفاده می‌شود که پارک ملی گلستان نمونه بارز این موضوع است چون آگاهی مردم این منطقه بیشتر از ماموران محیط زیست است.

وی ادامه داد: بخشی از آموزش جوامع محلی و سمن‌های محیط زیست با هدف پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی و بخشی دیگر برای ساماندهی این نیروها به منظور اطفای آتش‌سوزی است. نکته مهم آن است که همه نیروهای کمکی باید در اختیار ماموران محیط زیست و منابع طبیعی باشند و با توجه به پیش‌بینی و سیاست یگان حفاظت عمل کنند. برای اینکه ادارات کل محیط زیست استان‌ها بتوانند از جوامع محلی و تشکل‌ها استفاده کنند، بخشنامه‌ای صادر کردیم تا علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه محیط زیست و کمک به نیروهای محیط زیست، تحت آموزش ضمنی قرار گیرند.

مدیر کل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس قانون، سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری و اطفای حریق در مناطق چهارگانه محیط زیست وظیفه دارد، گفت: در این زمینه در سال‌های اخیر بسیاری از تشکل‌های مردمی در کنار ماموران محیط زیست قرار دارند.

تیموری با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر حفاظت از مناطق چهارگانه یک وظیفه عمومی هم در زمینه حفظ عرصه‌ها دارد،اظهارکرد: در آتش‌سوزی اخیر در مریوان استان کردستان که متاسفانه منجر به جان باختن چهارتن شد، اداره کل محیط زیست این استان نهایت همکاری را با نیروهای منابع طبیعی داشت حتی سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات لازم را برای ارسال بالگرد به این منطقه انجام داد البته استان کردستان به دلیل مرزی بودن منطقه، حضور گروه‌های معاند و مسائل امنیتی شرایط خاصی دارد و باید احتیاط‌های لازم در تردد مورد توجه قرار گیرد. برای مثال در مناطق چهارگانه محیط زیست آتش‌سوزی رخ داد که اجازه ورود به نیروهای محیط زیست داده نشد چون خطر جانی برای افراد وجود داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید