خرید موادغذایی و کالاهای اساسی توسط اتباع بیگانه در شهرهای مرزی کنترل شد

    کد خبر :357045

مسئولان اتاق اصناف در شهرهای مرزی می گویند که موج خرید موادغذایی و کالاهای اساسی توسط اتباع بیگانه که به دلیل تغییر نرخ ارز بوجود آمده، کنترل شده است و دیگر امکان خروج انبوه این اقلام وجود ندارد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، در روزهای اخیر اخباری درباره خرید کالاهای اساسی توسط اتباع بیگانه در مناطق مرزی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد این روند سبب کمبود این اقلام مصرفی در مناطق مرزی شده است.

البته در گذشته مبادلات مرزی در قالب بازارچه های مصوب وجود داشت اما این بار به دلیل تغییر نرخ ارز و کاهش برابری ارزش ریال، شهروندان کشورهای همسایه از جمله عراق که با ایران لغو روادید هستند، به عنوان گردشگر وارد ایران شده و ظرف چند ساعت مایحتاج عمومی خود را که دولت بابت آنها یارانه ارزی می دهد، تهیه می کردند.

تعدادی از رئیسان اتاق اصناف در مناطق مرزی ضمن تایید خبر خرید مواد غذایی توسط اتباع کشورهای همسایه تحت عنوان گردشگر، اعلام کردند که به کمک مسئولان و ماموران گمرک بلافاصله با این موضوع برخورد و شرایط کنترل شد.

«کوروش کوهزاد» رئیس اسبق اتاق اصناف خرمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پس از اینکه مقرر شد گردشگران عراقی می توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند، سفر شهروندان عراقی به کشورمان چندین برابر رشد داشت و شاهد حضور گسترده آنها در شهرهای مرزی خرمشهر بودیم.

وی افزود: نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت دلار سبب افزایش قدرت خرید گردشگران عراقی شد و گزارش های رسیده حاکی از خرید کالاهای اساسی توسط آنان داشت.

رئیس اسبق اتاق اصناف خرمشهر تصریح کرد: این رویه تا چند روز ادامه داشت اما با پیگیری مسئولان، خروج این کالاها از مرز ممنوع و تلاش شد با نصب بنر به زبان های عربی در سطح شهر، اطلاع رسانی لازم انجام شود.

وی بیان کرد: از آنجایی که مسابقات ورزشی و همایش های متعددی در سطح استان برگزار می شود، مسئولان سهمیه سبد کالای اساسی و غذایی تعیین کردند تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

کوهزاد گفت: اکنون خروج مواد غذایی و کالاهای اساسی با دقت در گمرک انجام می شود برای نمونه خروج ماهی از این مرز کنترل می شود.

«نعمت حیدرزاده» رئیس اتاق اصناف ماکو نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: ماکو با سه کشور هم مرز است و بسیاری از همسایگان برای خرید وارد این منطقه می شوند.

وی با تایید خبر خرید مواد عذایی توسط گردشگران خارجی افزود: خروج کالاهای اساسی توسط گردشگران خارجی در منطقه چشمگیر نبود اما بلافاصله با کمک گمرک بازرگان، ممنوعیت های لازم برای خروج این کالاها انجام شد.
** تغییر نرخ ارز، بهای موادغذایی را برای اتباع خارجی ارزان کرد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تغییر نرخ ارز، سبب ارزانی بهای موادغذایی در بازارچه های مرزی برای اتباع خارجی شده است که باید مورد کنترل دستگاه های نظارتی قرار گیرد.

«سیدرضا نورانی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: دولت تلاش دارد تا از خروج برخی محصولات و موادغذایی از کشور جلوگیری کند که ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: با نوسان نرخ ارز، طبیعی است که مبادلات در بازارچه های مرزی رونق بگیرد.

نورانی مبادلات تجاری شهرهای مرزی را قانونی عنوان کرد و افزود: مبادلات کالایی مرزی قاچاق نیست، اما قیمت گذاری کالاها در بازارچه های مرزی تابع مقررات خاصی نیست و طبق عرضه و تقاضا خرید و فروش می شود.

وی گفت: برای حفظ منافع ملی و جلوگیری از افزایش خروج برخی کالاهای اساسی از این مرزها باید قوانین جدید اخذ یا دستگاه های نظارتی ورود پیدا کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی، یکی از راه حل های این مسئله را در بازارچه های مرزی مبادلات تهاتری یا پایاپای عنوان کرد و افزود: این اقدام باعث می شود ارزان فروشی در کالاهای ایرانی صورت نگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید