وقتی مطبوعاتی‌ها هم رغبتی برای حضور در نمایشگاه ندارند

    کد خبر :356779

نمایشگاه مطبوعات هر ساله برگزار می شد و در آن اهالی رسانه با هر گرایشی حضور پیدا می کردند. سال گذشته این نمایشگاه در مصلای تهران برگزار شد.

امسال خبرهای متفاوتی در زمینه برگزاری این نمایشگاه به گوش رسید. محمدرضا دربندی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی از برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات در سال جاری خبر داده و گفت: امسال به دو دلیل تصمیم گرفتیم این نمایشگاه برگزار نشود؛ اولین دلیل آن است که دولت دستورالعمل جدیدی در خصوص کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی ابلاغ کرده تا کار‌های کم اثر را حذف کنیم و ما بر همین اساس، اگر قرار باشد صرفه جویی کنیم موردی مانند برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات را در اولویت قرار می‌دهیم و درعوض آن، یارانه کاغذ را به مطبوعات می‌دهیم تا بتوانند روی پای خودشان بایستند.

وی در این باره افزود: علت دوم این است که روزنامه‌ها در این روز‌ها، وضع مناسبی ندارند و نقدینگی آن‌ها به علت گرانی کاغذ، کم شده است و حتی عده‌ای از آن‌ها اعلام کرده اند قصد دارند یک مرخصی شش ماهه تا یک ساله بگیرند و اصلا منتشر نشوند و با توجه به هزینه غرفه و تجهیز و تزئین آن، حضور در نمایشگاه برای اهالی مطبوعات سخت بود. ما بعد از بررسی دلایل، برای بحث «برگزار نشدن» نمایشگاه مطبوعات نظرخواهی کردیم و در نهایت تصمیم گرفتیم این نمایشگاه بعد از ۲۵ سال برگزار نشود. تصمیم دیگر این بود که برای جبران برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات، با هزینه کمتری نمایشگاه‌هایی را در سطح استان‌ها برپاکنیم.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی گفت: تا الان از این ایده استقبال شده است. بخصوص مطبوعات شهرستانی گفته اند این کار به نفع ماست و آن را عملی کنید. فروش، بخش کمی از فعالیت نمایشگاه بود و مبلغش آن قدر قابل توجه نبود که در محاسبات ما تاثیرگذار باشد.

حال این سوال پیش می آید که نمایشگاه مطبوعات که هر ساله برگزار می شد، برای اهالی رسانه چه دستاوردی داشت؟

امیر پناهپور در خصوص دستاوردهای نمایشگاه مطبوعات برای رسانه ها در سال های گذشته بیان کرد: نمایشگاه مطبوعات یک جمع دید و بازدید برای خبرنگاران بود تا اینکه دستاوردی برای رسانه ها داشته باشد. با شرایط جامعه امروز که در آن فضای مجازی گسترش یافته است، نمایشگاه مطبوعات با آن شکل و شمایلی که هرسال برگزار می‍‌شد، دستاورد لازم را برای رسانه ها نداشت.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه مطبوعات برای ما خبرنگاران بد نبود. دوستان قدیمی مان را در خبرگزاری ها می دیدیم و بیشتر جمع دوستانه ای داشت. مردمی که از اهالی رسانه نبودند هم به نمایشگاه مطبوعات می آمدند و از آن بازدید می کردند. مردم بیشتر به هوای مهمان هایی که برخی غرفه ها در نمایشگاه مطبوعات داشتند، به این نمایشگاه می آمدند.

خبرنگار همشهری محله با اشاره به برگزاری نمایشگاه مطبوعات در کشورهای دیگر بیان کرد: شاید در کشورهای دیگر نمایشگاه مطبوعات برگزار شود. من درست نمی دانم چنین نمایشگاهی برگزار می شود یا نه. اما برگزاری نمایشگاه مطبوعات به این شکلی که هر ساله در کشور ما برگزار می شد، به بهتر دیده شدن مطبوعات کمکی نمی‌کند.

محسن غلامی خبرنگار صدا و سیمای استان قم، هم در خصوص نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات در چند سالی که برگزار شد، هیچ دستاوردی برای اهالی رسانه نداشت. زمانی که نمایشگاه برگزار می‌کنید، می‌خواهید محصولات خودتان را نمایش دهید یا اینکه نمایشگاه محلی برای پاسخگویی مسئولان باشد؟! مسئولان به نمایشگاه مطبوعات می‌آمدند و خودی نشان می‌دادند. اما ییشتر برای همه یک گردهمایی بود و دستاوردی برای رسانه‌ها نداشت.

وی افزود: مسئولان حوزه‌های مختلف به دعوت برخی رسانه‌ها به نمایشگاه مطبوعات می‌آمدند. دوباره رسانه‌ها به دنبال مسئولان بودند و از آن‌ها می‌خواستند به سوالاتشان پاسخ دهند. مسئولان هم حرف‌های همیشگی خود را به رسانه‌ها می‌زدند. بود و نبود چنین قضیه‌ای چه تفاوتی دارد؟!

این خبرنگار صدا و سیمای استان قم در پایان اظهار کرد: مخاطبی که می‌خواهد به نمایشگاه مطبوعات برود، می‌خواهد چه استفاده‌ای از نمایشگاه بکند؟! این نمایشگاه برای مخاطب سودی ندارد. در حالیکه وقتی مخاطب به نمایشگاه کتاب می‌رود، خرید می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید