با تشریح رایزنی‌ها برای ورود«حق‌التدریس» معلمان رسمی به احکام حقوقی اعلام شد

بررسی برقراری امتیازاتی جدید برای فرهنگیان بدنبال حذف سختی کار آنها

    کد خبر :356735

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از تخصیص اعتبار ۲.۵ میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستانها خبر داد و گفت: سال قبل بودجه شیر مدارس تخصیص نیافت. برای سال ۹۷ هم ابلاغ اعتبار گرفتیم اما هنوز تخصیص اعتبار صورت نگرفته و در حال پیگیری هستیم. یک جلسه از ستاد ملی شیر هم برگزار شده و اگر تخصیص دریافت شود در کمتر از دو هفته انجام می‌شود.

علی الهیار ترکمن در نشستی خبری در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش که در دبیرستان البرز برگزار شد با بیان اینکه معتقد به شناسایی و آسیب شناسی دقیق مشکلات قبل از برنامه ریزی هستیم گفت: اگر علل اصلی را نشناسیم نه در بودجه ریزی و نه در تامین نیروی انسانی نمی‌توانیم موفق باشیم. در سال گذشته تلاش کردیم عوامل مهم در شکل گیری وضع موجود را شناسایی و یک تعریف عملیاتی دقیق انجام دهیم.

وی افزود: اولین عامل نداشتن یک الگوی توسعه کمی در دهه ۶۰ و ۷۰ بوده است و صرفا توسعه فیزیکی و حجم نیروی انسانی رخ داده و امروز در نحوه توزیع نیروی انسانی با اختلالاتی روبرو هستیم.

بی مهری فضای مجازی به مشکلات آموزش و پرورش

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به معلول محوری به عنوان یکی دیگر از عوامل شکل دهنده مشکلات موجود اشاره کرد و گفت: دخالت‌های بیرونی نیز مجموعه سیاستگذاریهای داخلی را با مشکلاتی روبرو کرده است و مسیر اجرایی آموزش و پرورش را منحرف کرده است. از بی مهری فضای مجازی به مشکلات آموزش و پرورش نیز نمی‌توان گذشت.

الهیار ادامه داد: مسائل آموزش و پرورش امروز ما نمود خود را در کارکردهای آموزش و پرورش نشان می‌دهد. آیا صرفا باید بر کارکردهای فعلی متمرکز شویم؟ آیا می‌توان از وزیر آموزش و پرورش انتظار داشت مشکلات ریشه دار دو دهه گذشته را او به تنهایی در مدتی کوتاه حل کند؟.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش سیاست مشخص مدرسه محوری را طراحی کرده است گفت: نظام های آموزشی موفق دنیا مدرسه محوری را اجرا کرده اند. انتصاب مدیران، سنجش صلاحیت های حرفه ای مدیران، تضمین و کنترل کیفیت مدارس و تفویض اختیارات چهار برنامه مشخص وزیر در راستای شعار مدرسه محوری هستند.

وی تاکید کرد: ما در مقابل ۱۳.۵ میلیون دانش آموز مسوولیت داریم و باید به سمتی برویم که به صرفه و صلاح دانش آموزان و معلمان باشد. در آغاز دومین سال از دولت دوازدهم تلاش می کنیم وارد فاز اجرایی زیرنظام های سند تحول شده و روند اجرا را ارتقاء دهیم.

دریافت مجوز برای افزایش ساعات تدریس بازنشستگان
رایزنی برای ورود «حق‌التدریس» معلمان رسمی به احکام حقوقی

الهیار با بیان اینکه برنامه‌های خود را در چهار محور مشخص تقسیم بندی کرده‌ایم عنوان کرد: در یک‌سال گذشته آزمون استخدامی در نیمه اول امسال انجام شد و ۲۵ هزار مجوز برای دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری داشتیم. نقل و انتقالات به انجام رسیده و برای افزایش ساعات تدریس بازنشستگان مجوز دریافت کردیم و در حال رایزنی هستیم تا حق التدریس را برای معلمان رسمی وارد احکام حقوقی کنیم. ساماندهی مراکز رفاهی و اقامتی، بیمه تکمیلی و وام ها دنبال میشود.

وی افزود: در سال ۹۷ فقط ۳۴۸ میلیارد تومان از معوقات سال ۹۶ که وارد سال ۹۷ شده بود بزودی تامین اعتبار می‌شود. هر چیزی در راستای استیفای حقوق فرهنگیان باشد فروگذار نکردیم و برای تحقق آن تلاش کرده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از تخصیص اعتبار ۲.۵ میلیارد تومانی برای تجهیز هنرستانها خبر داد و گفت: سال قبل بودجه شیر مدارس تخصیص نیافت. برای سال ۹۷ هم ابلاغ اعتبار گرفتیم اما هنوز تخصیص اعتبار صورت نگرفته و در حال پیگیری هستیم. یک جلسه از ستاد ملی شیر هم برگزار شده و اگر تخصیص دریافت شود در کمتر از دو هفته انجام می‌شود.

طرح پیشنهادات آموزش و پرورش برای بسته بیمه تکمیلی

الهیار درباره قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان با توجه به اتمام قرارداد فعلی در آبان ماه جاری عنوان کرد: به دلیل محدودیت های مالی سهم و بودجه رفاهی مان کم است. دو سه سالی است بیمه را به شکل صندوقی اجرا می‌کنیم. اختلاف جدی با آتیه سازان حافظ نداریم و تعاملات مان در سطح خوبی است.

وی افزود: آتیه سازان بخشی از مطالبات قبلی را به قرارداد فعلی منتقل کرده بودند که کمی در پرداخت خسارات تاخیر شد. اکنون یک ماه از خسارات پرداخت شده و پیگیر پرداخت دو ماه دیگر هستیم. برای قرارداد بیمه تکمیلی در سال جدید پیشنهادات مشخصی داریم که در آتیه سازان حافظ و بیمه مرکزی در حال طرح پیشنهادات هستیم تا آنچه رضایت نسبی معلمان را فراهم می کند در دستور کار قرار بگیرد.

پرداخت بخشی دیگر از پاداش پایان خدمت بازنشستگان؛ به‌زودی

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۳۷۰۰ میلیارد تومان بدهی پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۶ را داشتیم که دو قسط آن تسویه و قسط سوم هم بزودی پرداخت می‌شود، درباره سیاست مدرسه محوری عنوان کرد: این هدف مهم با چهار برنامه مشخص محقق می‌شود که ایجاد صلاحیت کیفی مدارس و سنجش صلاحیت مدیران مدارس از جمله آنهاست.

به گزارش ایسنا، الهیار درباره اعتبار مورد نیاز برای اجرای رتبه بندی معلمان عنوان کرد: دولت ۷۰۰۰ میلیارد تومان از سال ۹۴ تا ۹۷ برای رتبه بندی صرف کرد. ما می‌توانیم پایه اولیه را روی همین هفت هزار میلیارد تومان بگذاریم. اما در مجموع نحوه رتبه بندی، اعتبارات، امتیازات و شاخص ها بعد از تصویب نهایی مشخص می‌شود.

توضیحاتی درباره رشد ۶۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش

وی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و افزایش ۶۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش گفت: این ۶۰ درصد افزایش مربوط به بودجه ملی است و نه ستادی. اعتبارات مدارس خارج از کشور ۵۰ درصد و تغذیه و ایاب و ذهاب مدارس شبانه روزی تا ۱۸۰ درصد رشد کرده است که اتفاقا نقطه قوت ماست. اعتبارات ستادی یک رشد هشت درصدی داشته است.

چرایی حذف سختی کار معلمان / بررسی برقراری امتیازات جایگزین برای فرهنگیان

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره حذف سختی کار معلمان توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: چند سال قبل سختی کار در قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان معادل ۱۲۰ امتیاز در نظر گرفته شده بود. چندی بعد شورای توسعه مدیریت وقت مصوبه ای برای تسری سختی کار به همه کارکنان داشت و فردی که ۱۲۰ امتیاز از قبل داشت ۱۲۰امتیاز دیگر گرفت و او که نداشت ۱۲۰ امتیاز گرفت. در سال ۹۱ دیوان محاسبات به این شیوه ایراد گرفت و این مصوبه در سال ۹۴ به محکمه تجدیدنظر دیوان محاسبات رفت و اعلام شد نحوه برقراری این سختی کار اشتباه بوده است.

الهیار ادامه داد: این امر متوقف و اجرای غیرقانونی آن در چند بخش تایید و حتی برای چند مدیرکل استانی حکم جلب صادر شد. ناچار شدیم برای حل این مشکل فکری کنیم و اکنون جایگزینی این ۱۲۰ امتیاز در دستور کار شورای توسعه مدیریت قرار گرفته تا از مواد دیگری، امتیازاتی برقرار شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با شرایط خاص خود نمی‌تواند با قوانین عام قانون خدمات کشوری اداره شود گفت: آموزش و پرورش ویژگی ها و شرایط خاص خود را دارد. چندسال قبل عزمی جدی در وزارت علوم ایجاد شد و احیای قانون تشکیل هیئت های امنا را انجام دادند و خود را از قوانین عام مستنثی کردند. ما باید از این تجربه وزارت علوم استفاده کنیم و با هیئت امنایی کردن مناطق آموزش و پرورش قانون خاصی ایجاد کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید