تا گردشگران بی مبالات هستند، سوختن محیط بانان ادامه خواهد داشت

    کد خبر :356428

به دنبال آتش سوزی گسترده در جنگل‌های متراکم شهرستان مریوان استان کردستان ـ که از صبح شنبه به وقوع پیوست ـ چهار تن از فعالان محیط زیستی این شهرستان که در پی خاموش کردن آتش برآمده بودند، در آتش سوختند و جان خود را از دست دادند؛ آتشی که گفته می‌شود به دنبال بی مبالاتی تعدادی از گردشگران محلی زبانه کشید و چهار هموطن فداکار را به کام مرگ فرو برد.

به گزارش تابناک، اهالی شهرستان مریوان استان کردستان و بسیاری از هموطنان نوع دوست ایرانی، اکنون در غم از دست دادن چهار تن از فعالان محیط زیستی نشسته اند و به همین مناسبت در این شهرستان مرزی کشور، روز یکشنبه عزای عمومی اعلام شد؛ عزایی که هرچند مسئولان دولتی سعی دارند عامل رخ دادنش را گرمای هوا بنامند، بررسی‌ها حکایت از نقش دادن عامل انسانی در وقوع آن دارد.

اطلاعات منتشره از شهرستان مریوان، حکایت از آن دارد که بر اثر آتش سوزی بخشی از جنگل‌های این شهرستان در منطقه سلسی و پیله ـ که صبح روز شنبه به وقوع پیوسته ـ چهار تن از محیط بانان جان خود را از دست دادند و دو تن دیگر نیز مصدوم شدند.

در این حادثه، دو تن به نام‌های شریف باجور فرزند بایزید، امید کهنه پوشی (حسین زاده) فرزند احمد از اعضای انجمن سبز چیا و دو تن از اعضای اداره محیط زیست مریوان به نام‌های محمد پژوهی، فرزند احمد و رحمت حکیمی نیا فرزند امین که پس از وقوع آتش سوزی و با هدف خاموش کردن آن به محل آتش سوزی رفته بودند، در آتش رخ داده محاصره شدند و به دنبال تشدید آتش سوزی، جان خود را از دست دادند.

همچنین بر اثر این حادثه دو تن دیگر به نام مختار امین نژاد ۳۳ ساله فرزند ابوبکر و محمد مرادویسی ۵۷ ساله فرزند احمد نیز مصدوم شدند و مرادویسی بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی با بالگرد به سنندج اعزام شد.

در رابطه با جزئیات این حادثه، محمد شفیعی فرماندار مریوان با اشاره به اینکه این آتش سوزی که از روز شنبه بر اثر شدت گرما رخ داد، گفت: پس از اطلاع از وقوع آتش سوزی در جنگل‌های مریوان، نیرو‌های مردمی، فعالان محیط زیست، نیرو‌های سازمان محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین حضور فعال نیرو‌های بسیجی که با دستور فرمانده سپاه به منطقه اعزام شدند که ساعت ۹ صبح روز شنبه، به دلیل وزش باد بر اثر شدت و گسترده آتش سوزی، متأسفانه چهار تن در دره‌ای در محاصره آتش گرفتار شدند و جان خود را از دست دادند.

فرماندار مریوان علت فوت این افراد را خفگی ناشی از دود و سوختگی به علت شدت آتش سوزی جنگل‌های نزدیک روستا‌های سلسی و پیله در شهرستان مریوان اعلام کرد.

‌در همین رابطه، اسماعیل منوچهری، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مریوان با اشاره به شدت و گسترش بالای آتش‌سوزی به رسانه‌ها گفت: این آتش سوزی از ظهر روز شنبه در مناطق جنگلی این شهرستان شروع شد و جمعی از مردم محلی، فعالان زیست محیطی در کنار جنگلبانان برای مهار آتش سوزی تلاش کردند.

پس از وقوع این رویداد تلخ و عدم صراحت مسئولان دولتی در بیان چرایی آتش سوزی در جنگل‌های مریوان که با اشاره به گرمای هوا و عامل طبیعی تلاش کردند، موضوع را خارج از اختیار انسان توصیف کنند، گمانه‌های ضد و نقیضی در این باره در میان افکار عمومی شکل گرفت که به نظر می‌رسد، از عدم شفاف سازی مسئولان اجرایی شهرستان نشأت می‌گیرد!

برخی با اشاره به عمدی بودن این آتش سوزی‌ها، نقش مسئولان دولتی را در بروز آن موثر می‌دانند و برخی نیز با دامن زدن به مسائل امنیتی، از غیر ممکن بودن آتش گرفتن چهار شهروند به دلیل آتش سوزی در جنگل سخن می‌گویند.

با این حال بررسی‌ها، از منابع محلی شهرستان مریوان، حکایت از آن دارد که در رابطه با این اتفاق فضاسازی‌های مجازی با هدف بهره برداری‌های سیاسی و امنیتی بالا گرفته و این در حالی است که عامل بروز حادثه، نه آن چیزی است که برخی عناصر فرصت طلب در فضای مجازی مطرح می‌کنند و نه آنچه فرماندار شهرستان مریوان بیان کرده است.

«ک-ج»، یکی از شهروندان مریوانی در این باره گفت: واقعیت این است که این اولین آتش سوزی در جنگل‌های مریوان نیست و سابق بر این نیز بار‌ها شاهد وقوع آتش سوزی در این جنگل‌ها بوده ایم.

وی با تأکید بر اینکه اگر موقعیت جغرافیایی آتش سوزی‌ها و نیز بازه زمانی آن‌ها را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که این آتش سوزی‌ها ارتباط مستقیمی با گردشگری در منطقه دارد، افزود: بسیاری از شهروندان محلی و فرامحلی که برای تفریح در آخر هفته به منطقه می‌آیند، پس از روشن کردن آتش، دیگر آن را خاموش نمی‌کنند و پس از شدت گرفتن باد، آتش سوزی‌های اینچنینی رخ می‌دهد.

این شهروند مریوانی افزود: در جریان آتش سوزی اخیر نیز که به فوت چهار شهروند انجامید، عامل انسانی ناشی از بی مبالاتی گردشگران باعث وقوع آتش سوزی بود که در جریان چهار تن از فعالان خوشنام محیط زیست منطقه، جان خود را از دست دادند.

بر اساس آنچه در مورد این آتش سوزی و پیامد‌های تلخ آن منتشر شده است، به نظر گفته‌های یکی از شهروندان مریوانی که عامل انسانی را در بروز حادثه مؤثر می‌داند، منطقی‌تر است.

این در حالی است که مسئولان محلی تلاش دارند با ارتباط دادن این مسأله به مسائل طبیعی مثل گرمای هوا از مسئولیت‌های نظارتی و ارشادی که در این باره بر دوش آن‌ها بوده است، شانه خالی بکنند.

جدا از سهل انگاری مدیران اجرایی شهرستان که به نظر در وقوع این حادثه غمبار نقش موثری داشتند، از آن سو از بی مبالاتی شهروندان گردشگر که پس از تفریح و حضور در دامن طبیعت بدون رعایت نکات ایمنی محل اسکان را ترک می‌کنند، نباید غافل شد؛ شهروندانی که این نخستین باری نیست که با کار خود خسارات سنگینی بر طبیعت وارد کرده اند؛ با این تفاوت که این بار با اقدام خود جان چهار شهروند را نیز از آن‌ها گرفتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید