لاریجانی: این جلسه ادب دیوان نظام را عیان می‌کند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ ۹:۲۷
    کد خبر :356213

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور سوال از رییس جمهور آغاز شد.

به گزارش انتخاب، سوال جمعی از نمایندگان از رییس‌جمهوری -که دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده بود- در دستور کار جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس قرار دارد.

این سوال شامل پنج محور عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی است.

مشکلات این چند ماهه زود گذر است

روحانی:

امروز برای مردم این سوال مطرح شده که چه شده است که باید برای آینده خود نگران باشد

این سوال به وجود آمده است که چرا سرعت ما رو به جلو بود اما در این هفت هشت ماه اخیر چرا ناگهان شرایط جدیدی آغاز شده است

به هرکوچه و خیابانی بروید بخشی از سوالات مردم همین است. حق دارند بپرسند، مردمی که در طول چهار سال و در ماه های اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیت ملی بوده اند امروز این سوال برایشان مطرح شده است که چه شده؟

سوال اصلی این است که چرا ما در طول چهارسال و نیم حرکت رو به جلو داشتیم، در رشد اقتصادی، اشتغال، نرخ ارز و رونق اقتصادی، امار و ارقام وجود دارد، چیزی مخفی نیست اما در این 7.8 ماه اخیر چرا ناگهان شرایط دیگری آغاز شد؟

شاید بفرمایید از اشتغال و ارز و رکود و قاچاق و سیستم بانکی بود، به نظر بنده حقیر اشکال از تصور مردم و ترسیم مردم ایران نسبت به آینده ایران بود، ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد و این درد بزرگ است، تمام این موارد مهم است و بزرگ، نابسامانی بانکی هم مشکل است، مساله رونق هم مهم است، اما همه ی این ها در برابر اطمینان و امید مردم ناچیز است.

چرا امید مردم تغییر کرده؟ چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شده اند؟ حتی عده ای نسبت آینده ایران، رشد و توسعه دچار شک شده اند، ما باید این شک را درمان کنیم، با زبانی صحیح و درست با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند. که مشکلات این چند ماهه زود گذر است، کلید مساله در همین است، به مردم توضیح دهیم از این مشکلات با هدایت رهبری و هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد.

حسن روحانی رئییس جمهور در صحن علنی مجلس:

هیچ کس از مردم شریف ایران و دوستان و دشمنان ما فکر نکنن امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است.

این بار مسوولیت را باهمکاری یکدیگر باید به مقصود برسانند.

سوال نمایندگان محترم آن طور که می فهمم باید از دولت دوازدهم باشد نه یازدهم. لحن سوالات، سوالات دولت یازدهم و دوازدهم است.

با اینکه دولت یازدهم و دوازدهم دو شخصیت حقوقی هستند. همواره در دو دولت تلاش من این بوده که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است.

بسیاری از نمایندگانی که در برابرشان سخن میگویم در انتخابات 96 حضور فعال داشتند، در کابینه و لوایح و طرح ها کمک کردند. در کنار هم بودیم. ممکن است گله ای وجود داشته باشد اما گله ها دوستانه و برادرانه است.

به نظر من سوال نمایندگان محترم که در 5 بند تدوین شده است، و بسیاری از سوالات مشابه دیگر، سوالات ملت ایران هم هست.

آیه ای که روحانی خواند:

وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا
و به بندگان من بگو که با یکدیگر به بهترین وجه سخن بگویند، که شیطان، در میان آنها به فتنه گری است ، زیرا شیطان آدمی را دشمنی آشکار است
اسراء/53

روحانی:

رهبری نکاتی را درباره جلسه امروز به من فرمودند

امیدوارم این نکات را رعایت کنم

کسی گمان نکند پاسخگویی نشان دهنده ضعف است

همه باید در چهارچوب وظایف خود پاسخ گو باشند

آغاز سخنرانی روحانی

سخنرانی روحانی آغاز شد.

فولادگر، نماینده اصفهان:

اینجانب در آغاز دولت یازدهم،‌ از برنامه‌های اقتصادی شماو وزیرتان حمایت کردم، اما چرا به همان برنامه پایبند نبودید که کشور به سمتی رفته است که هم معیشت مردم در خطر قرار گرفته و هم شاهد رکود پروژه های صنعتی و عمرانی هستیم و هم باید طلب‌هایشان را به صورت اوراق مشارکت دریافت کنند؟

بگویید چه اقدامات اصلاحی برای بازار ارز و اقتصاد انجام داده‌اید؟

به وعده خویش درباره ترمیم تیم اقتصادی خود در ابتدای دولت دوازدهم عمل کرده اید؟

در شعارهای تبلیغاتی دولت یازدهم به بهبود فضای کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود، تاکید کردید، اما گزار‌ش ها نشان می‌دهد چنین نشده است.

در شرایط رکودی فعلی بیشترین فشار را در بخش صنعتی و تولیدی خواهیم داشت

کرم‌پور، نماینده فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین:

جناب آقای رییس جمهور مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند، اگر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شد، به صورت عمومی به آتش کشیده شود. گفتند مراد من فلان کولبر نیست، قاچاق‌های بزرگ را می‌گویم، پس از ان آیا در چشم من نمایند خوابی می‌ماند که برخورد با قاچاق را ببینم.

عدم توانایی دولت در برخورد با قاچاق چیست؟خطر جدی است و لازم است با جدیت تمام با آن مقابله شود. نفرمایید نمی‌شود، نمی‌گذارند.

از قدرتی می‌گویم که به کمک مردم سوریه و عراق می‌رود و فرزند نامشروع آمریکا را شکست می‌دهد، اما از برخورد با قاچاق می‌ماند.

نقوی حسینی: همه می‌دانیم معضل امروز کشور، بیکاری است. آقای رییس جمهور خانواده‌ای را در نظر بگیرید حتی تا ۵ فرزند تحصیل کرده تا دکتری، از ۲۰ تا ۴۰ سال، شب‌ها پای سفره پدر که شاید خودش هم بیکار باشد، می‌نشینند.

۵ میلیون بیکار در این کشور. آقای رییس جمهور شما مجری قانون اساسی هستید که از شما خواسته اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت ایجاد کنید.

به مردم بگویید شورای عالی اشتغال بالاترین مرجع اشتغال در کشور، در دوره شما چندبار تشکیل شده است؟ طرح کارورزی شما به کجا رسید؟ شما مجری قانون اساسی هستید، باید پاسخگوی مردم باشید

به مردم می‌گوییم، تحریم‌ها را له می کنیم، ما پشت سر شما هستیم آقای رییس جمهور هستیم، شما پشت سر رهبری حرکت کنید، پشت سر شما هستیم.

از ظرفیتهای داخل کشور استفاده کنید، به نخبگان خودتان توجه کنید. وزیر صنعت شما نمایشگاهی گذاشت به اسم صنایع کوچک، ای کاش سر می‌زدید

اشتغال مصیبت کشور است، ظرفیت های اشتغال مهمتر از شغل است. این همه روی بودجه مانور ندهید. ۳۰۰ نوع شغل روی صنعت نهفته است.

آمار خودتان است؛ بیش از ۵۰ هزار منشاء شغل تعطیل شده است.

مرد کسانی هستند که روز سخت نظام پای کشور بایستند.

فرهنگی، نماینده اسکو:

رکود معضلی نیست که در دولت شما بوجود آمده باشد، از قبل بوده است، اما نبود برنامه مشخص برای آن در دولت شما، تشدید کرد. برنامه های علمی برای رکود وجود دارد، اما در دولت شما برنامه ریزی مدونی وجود ندارد

این رکورد سنگین و بی‌سابقه درحالی است که بودجه سالانه افزایش پیدا کرده است. و نقدینگی افزایش یافته است

رد شدن نقدینگی از ۱۶۰۰هزار میلیارد تومان موجب هجوم به بازار ارز و طلا شد

تورم بانک مرکزی، زیر ۱۰ درصد است، اما شواهد می‌گوید بالای ۶۰ درصد است. رکود تورمی حاکم شده است.

رکود تورمی حتی اگر کوتاه‌مدت باشد، می تواند تاثیر طولانی داشته باشد و باید دولت دست به اصلاحات اقتصادی می‌زد، اما تحولی انجام نداد

از سال ۹۲ دست به کدام تحول اقتصادی زده‌اید؟ در زمینه بیکاری، قاچاق و … و حتی یارانه‌ها که از آن انتقاد می‌کردید، اتفاقی نیفتاد

معضلات را به دیگران حواله ندهید، حلقه مفقوده این سال‌ها، مدیریت بوده است.

دهقان، نماینده طرقبه:

کدام کارشناس در دولت شما باعث ده ها میلیارد دلار برای واردات کالا اختصاص دهد

عمده کارشناسان بر اشتباه بودن اعلام نرخ 4200 تومانی دلار توسط آقای جهانگیری تاکید کردند ولی دولت شما 3ماه و نیم مقاومت کردند.

از شما خواسته شد لیست دریافت کنندگان ارز منتشر شود، اگر کسی رانتی نگرفته است چرا در مقابل خواست مردم مقاومت می شود؟

در زمانی که مردم با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند، دولت شما صدها میلیون دلار را برای سفر اختصاص داد تا بروند آنتالیا و …

در زمان تحریک تقاضا، جلوی توزیع ارز را گرفتند، هم ارز صادرات و هم کسی می خواست ۱۰هزار دلار ارز بفروشد، به عنوان قاچاق گرفتند.

ارز ناشی از صادرات کالا کهتوسط رکت های دولتی و خصولتی توزیع می‌شود، ۱۰ میلیارد دلار است، اما دو میلیارد دلار توزیع شد

چرا دولت شما 61 تن سکه را به تعداد معدودی فروخت؟

اگر ذخایر شما کافی بود چرا فروش آن را قطع کردید؟

حسن روحانی رئیس جمهوری دفترچه‌ای 47 صفحه‌ای تهیه کرده و در اختیار خبرنگاران و نمایندگان مجلس قرار داده است.

در این دفترچه روحانی به 5 سوال نمایندگان پاسخ داده است
لاریجانی: این جلسه ادب دیوان نظام را عیان می‌کند

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی مجلس:

با رعایت اصول، جلسه امروز می‌تواند در نوع خود کمال سیاست ورزی در کشور را نشان دهد

چون مستقیما این جلسه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، این جلسه در عین جدیت موضوعات مطروحه، ادب دیوان نظام را عیان می‌کند
چه کسانی رئیس‌جمهوری را در مجلس همراهی می‌کنند؟

اسحاق جهانگیری، پرویز اسماعلیی رحمانی فضلی، محمود واعظی، محمدجواد آذری جهرمی، محمدجواد ظریف، لعیا جنیدی و محمود علوی خسن روحانی را در صحن مجلس همراهی می‌کنند

جلسه سوال از رییس‌جمهور در 5 محور شامل: عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز و کاهش نرخ بیکاری، استمرار تحریم‌های بانکی، رکود اقتصادی شدید چند ساله، افزایش نرخ ارز آغاز شد.

حسن روحانی با استقبال علی مطهری نایب رئیس مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس وارد صحن علنی مجلس شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید