کمبود ۲۷ درصدی بارش ایران/ سیستان‌وبلوچستان در صدر استان‌های کم‌بارش‌

    کد خبر :356210

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به افزایش ۱.۳ درجه‌ای دمای ایران طی ۱۱ ماه گذشته نسبت به میانگین بلندمدت گفت: کشور ۲۷ درصد کمبود بارش دارد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت بارشی کشور از ابتدای سال آبی (مهرماه ۹۶) تا پایان مردادماه ۹۷ اظهار کرد: طی ۱۱ ماه گذشت، کل کشور ۱۵۸ میلی‌متر بارش دریافت کرده که با توجه به بارش ۲۲۸ میلی‌متری کشور در مقیاس بلندمدت، ۷۰ میلی‌متر کمبود بارش داریم که معادل ۲۷ درصد است.

وی استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور را طی ۱۱ ماه گذشته اعلام کرد و گفت: در بازه مهر تا پایان مردادماه سال جاری، استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پر بارش‌ترین استان‌ها بودند که به ترتیب ۲۵ و ۲۱ درصد افزایش بارش نسبت به میانگین بلندمدت را تجربه کردند. استان‌های کردستان، کرمانشاه، اردبیل، همدان، زنجان، قزوین، سمنان و ایلام در ۱۱ ماه گذشته، در وضعیت نرمال بارشی قرار داشتند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی ادامه داد: متاسفانه طی ۱۱ ماه گذشته، استان‌ سیستان و بلوچستان ۷۴ درصد کمبود بارش را داشت، استان‌های هرمزگان و کرمان با ۶۶ درصد و استان فارس با ۵۶ درصد کمبود بارش در رتبه‌های بعدی استان‌های کم‌بارش قرار می‌گیرند که به لحاظ کم‌بارشی در بدترین وضعیت قرار دارند.
کمبود ۲۱ درصدی بارش در تهران

این کارشناس سازمان هواشناسی وضعیت بارشی استان تهران را هم تشریح کرد و گفت: در ۱۱ ماه گذشته، استان تهران ۲۰۵ میلی‌متر بارش دریافت کرد. از آنجا که میانگین بارش بلندمدت این استان ۲۵۸ میلی‌متر است، دراین بازه ۵۳ میلی‌متر کمبود بارش نسبت به بلندمدت دارد که معادل ۲۱ درصد است. بارش استان تهران نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد کاهش یافته است.

ضیاییان در ادامه در مورد بارش‌های کشور در مردادماه امسال با تاکید بر اینکه در این ماه بارش قابل توجهی ثبت نشده است، گفت: مجموع بارندگی کل کشور در ماه گذشته، ۱.۳ میلی‌متر گزارش شد که با توجه به میانگین بارش بلندمدت این ماه که ۳.۴ میلی‌متر است، ۶۱ درصد کمبود بارش در کل کشور در ماه گذشته داشتیم همچنین در این ماه استان‌های گیلان و مازندران که عمده بارش را داشتند به ترتیب ۴۳.۴ و ۳۲.۸ میلی‌متر بارش دریافت کردند. استان گیلان با وجود بارش‌ مناسب در مردادماه ۴۷ میلی‌متر کمبود بارش نسبت به میانگین بلندمدت این ماه دارد اما استان مازندران ۲۶ میلی‌متر افزایش بارش را تجربه کرد.

وی ادامه داد: کل بارش مرداد ماه استان گلستان ۴.۸ میلی‌متر گزارش شد این در حالیست که بارش بلندمدت مردادماه این استان ۲۱ میلی‌متر است بنابراین این استان ۱۶ میلی‌متر کمبود بارش دارد و این استان در صدر استان‌های کم‌بارش‌مرداد ماه قرار گرفت.
افزایش ۱.۳ درجه‌ای دمای ایران در ۱۱ ماه گذشته

رئیس مرکز ملی خشکسالی و. مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگر گفت‌وگو در مورد وضعیت دمایی کشور طی ۱۱ ماه گذشته اظهار کرد: از ابتدای مهر تا آخر مردادماه ۹۷، کل کشور ۱.۳ درجه سلسیوس افزایش دما را تجربه کرد. استان‌های آذربایجان غربی زنجان، کردستان، قزوین و آذربایجان شرقی بیشترین افزایش دما را نسبت به میانگین بلندمدت داشتند. در استان تهران طی ۱۱ ماه گذشته نسبت به میانگین بلندمدت، ۱.۵ درجه افزایش دما ثبت شده است.

به گفته ضیاییان، کل کشور طی مرداد ۹۷، ۱.۲ درصد افزایش دما داشت. استان‌های مرکزی و زنجان با ۲.۱ درجه سلسیوس بیشترین افزایش دما را نسبت به میانگین بلندمدت خود در ماه مردا تجربه کردند. استان‌های مرکزی، زنجان، همدان، قم و تهران به ترتیب بیشترین افزایش دما را طی مرداد ماه داشتند. استان تهران ۱.۹ درجه سانتیگراد گرم‌تر از حد نرمال بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید