لالجین سفال چینی ندارد !

    کد خبر :35621

با آنکه زمزمه‌هایی از فروش اجناس چینی در شهر جهانی «لالجین» مطرح شده است، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی همدان با قاطعیت از نبود سفال چینی در لالجین سخن می‌گوید.

علیرضا قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره عرضه کالاهای چینی در فروشگاه‌های صنایع دستی شهر لالجین که سال گذشته عنوان شهر جهانی سفال را گرفت، اظهار کرد: از زمانی که این موضوع مطرح شده، چند جلسه کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق استان و شهرستان تشکیل شده است. استاندار همدان نیز تاکید دارد که محصولات خارجی در شهر لالجین ارائه نشود.

او ادامه داد: با توجه به بررسی‌هایی که ما در این زمینه انجام داده‌ایم سفال چینی در همدان وجود ندارد و کالای قاچاق هم به آن شکل نداریم، ممکن است مقداری سرامیک‌ یا کالاهای تزئینی وارداتی داشته باشیم که در مغازه‌ها به عنوان پلی استر و کالاهای تزئینی عرضه می‌شوند، اما سفال چینی و جنس قاچاق نداریم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی همدان اعلام کرد: جهانی شدن لالجین به دلیل حضور کارگاه‌های تولیدکننده‌ سفالی است که در این شهر وجود دارد. به همین دلیل ما در حال رصد فروشگاه‌ها هستیم. از طرفی با حساسیت‌هایی که در این زمینه ایجاد شده است در تلاشیم اجناسی هم که با عنوان کالاهای تزئینی و ویترینی وجود دارند از مغازه‌ها جمع‌آوری کنیم.

قاسمی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای دیگر بازدیدهای دوره‌ای از فروشگاه‌ها را شروع کرده و اگر چنین اجناسی وجود داشته باشد آنها را جمع آوری کند.

او اظهار کرد: به ادعای بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی که از هفته گذشته بازدیدهای دوره‌ای خود را شروع کرده‌اند، سفال چینی در لالجین وجود ندارد. طی دو هفته اخیر فروشگاه‌های عرضه سفال لالجین هر روز رصد می‌شوند تا اگر اجناس قاچاقی وجود دارد جمع‌آوری شود. حتی حساسیت ما در حدی است که کالاهای تزئینی‌ای که به صورت قانونی وارد کشور شده نیز در ویترین‌ها عرضه نشود.

قاسمی درباره اینکه طبق عکس‌های منتشر شده در خبرگزاری ایسنا از فروشگاه‌های لالجین حتی سفال مینا هم در مغازه‌ها دیده می‌شود، توضیح داد: واردات سفال چینی اصلا مقرون به صرفه و عاقلانه نیست زیرا عوارض گمرکی سفال بسیار بالاست بنابراین هیچ واردکننده‌ای حاضر نیست سفال چینی را وارد و در لالجین عرضه کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی همدان گفت: در لالجین ۲۳۰ فروشگاه عرضه  سفال داریم که ممکن است در کل  حدود ۳۰ فروشگاه سرامیک چینی داشته باشند اما ما حتی این موضوع را هم برای عنوان جهانی لالجین مضر می‌دانیم.

به گزارش ایسنا، به واسطه ثبت شهر لالجین با عنوان شهر سفال، دبیر خانه دائمی برای رصد عرضه محصولات ایرانی در این شهر مستقر است و اگر از گسترش عرضه کالاهای خارجی در این شهر جلوگیری نشود عنوان جهانی بودن از شهر سفال ایران «لالجین» برداشته می‌شود.

به گفته قاسمی، معاونت صنایع دستی تمام تلاش‌ خود را برای حفظ عنوان لالجین شهر جهانی سفال انجام می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید