افکار عمومی اقتضا نمی‌کند که رئیس‌جمهور در پی افشاگری باشد

    کد خبر :356051

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به جلسه سوال از رئیس‌جمهور گفت: افکار عمومی اقتضا نمی‌کند که رئیس‌جمهور بخواهد در پی افشاگری باشد؛ بهترین کار این است که رئیس‌جمهور، اشتباهات دولت را بیان کند.

ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با مهر، با اشاره به جلسه سوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور که قرار است فردا برگزار شود، اظهار داشت: اگر رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس، واقعا در پی روشن‌شدن برخی مسائل باشند و نمایندگان هم دنبال مچ گیری از رئیس جمهور نباشند، فکر می کنم این جلسه بسیار عادی برگزار شود.

وی با بیان اینکه من هیچ احساس بدی نسبت به جلسه سوال از رئیس جمهور ندارم تصریح کرد: باید به نمایندگان و رئیس جمهور توصیه کرد که متوجه شرایط کلی جامعه باشند و جلسه ای توام با آرامش و حُسن نیت را برگزار کنند.

ایمانی تاکید کرد: شرایط جامعه و افکار عمومی اقتضا نمی‌کند که رئیس‌جمهور بخواهد در پی افشاگری باشد؛ بهترین کار این است که رئیس‌جمهور، اشتباهات دولت را بیان کند و نمایندگان مجلس هم صحبت‌ها را بشنوند و با حسن نیت، نظر خود را بیان کنند.

وی گفت: من تا حدی به نمایندگان مجلس حق می دهم چون خود را نماینده مردم می‌دانند و اطلاع دارند که مردم تحت فشار هستند؛ بنابراین مجبورند به عنوان وکلای ملت، اقداماتی را انجام دهند؛ این اقدامات هم عمدتا مربوط به مسائل دولت خواهد بود.

ایمانی اظهار داشت: اولین کار لازم این بود که نمایندگان مجلس از دولت تقاضا کنند تا تیم اقتصادی خود را تغییر دهد؛ در همین باره دو نامه نوشتند اما تقریبا پاسخی دریافت نکردند؛ به غیر از یک مورد که مربوط به تعویض رئیس کل بانک مرکزی می شد که البته آن هم مدت ۵ ساله مدیریتش تمام شده بود.

وی گفت: در چنین شرایطی، اقدام بعدی مجلس استیضاح خواهد بود؛ مسیر استیضاح هم در نهایت مسیر خوشایندی نیست؛ یعنی نمایندگان مجلس اگر مدام بخواهند این یا آن وزیر را استیضاح و در هر استیضاح، صحبت‌هایی را مطرح کنند -مانند جلسه استیضاح ربیعی- در مجموع خوشایند نخواهد بود.

ایمانی تاکید کرد: باید از دولت تقاضا شود که به درخواست های نمایندگان مجلس پاسخ بدهد؛ متاسفانه در این زمینه شاهد کم تحرکی از سوی دولت بوده ایم. در این شرایط، مجلس مجبور می‌شود از تیم اقتصادی دولت، به تنها کسی که دستش به او می رسد یعنی وزیر اقتصادی سوال بپرسد یا او را استیضاح کند؛ وزیر اقتصاد هم اتفاقا کمترین نقش را در اقتصاد کشور دارد.

وی گفت: اگرچه استیضاح، حق نمایندگان است اما افتادن در این مسیر خوشایند نیست. ما این جا صحبت از حقوق قانونی نمی‌کنیم بلکه صحبت بر سر این است که نمایندگان از شرایط موجود احساس ناخوشایندی دارند و این احساس ناخوشایند را به رئیس‌جمهور منتقل کرده اما پاسخ چندان مناسبی از ایشان دریافت نمی‌کنند. از طرف دیگر می دانیم که ارتباط رئیس جمهور با مجلس تنگاتنگ نیست.

تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار داشت: بهتر این است که دولت در این زمینه گام های مثبتی رو به جلو بردارد تا هم نگرانی مجلسی ها برطرف شود و هم اینکه جریان استیضاح و سوالات تمام شود و کشور به سمت آرامش حرکت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید