حمایت سفت و سخت ترامپ از کشاورزی

    کد خبر :355992

منابع خبری اعلام کردند:ترامپ با افزایش یارانه‌های حمایتی کشاورزی به تعرفه‌های بالای چین سیلی می‌زند و سعی می کند بخش کشاورزی امریکا حداقل آسیب را از نزاع اقتصادی با چین ببیند.

به گزارش مهر، پس از جولای ۲۰۱۸ و اعمال تعرفه بالا بر واردات محصولات کشاورزی آمریکا توسط چین، ترامپ با تخصیص یارانه جبرانی، از کشاورزان خود در برابر این عمل چین محافظت می‌کند. به گفته کارشناسان اقتصادی امریکا، حمایت­های سنگین ترامپ از کشاورزی ممکن است سایر بخش‌های اقتصادی این کشور را تضعیف کند.

تصویر بخش خبری شبکه CNBC امریکا که به تحلیل این اقدام چین و ترامپ پرداخت

به نقل از سایت خبری آمریکایی CNBC اعمال سیاست‌های حمایتی کشاورزی امریکا همیشه مورد اعتراض بسیاری از کشورها من‌جمله چین و هند بوده است. روزنامه Global Times (رسانه دولتی چین) در ماه گذشته (مارس ۲۰۱۸) طی یادداشتی بیان کرد که یارانه‌های دولت ایالات‌متحده به زارعان سویا مزیت رقابتی ناعادلانه برای فروش این محصول در چین ایجاد کرده است. درنتیجه، پکن طی بیانیه ­ای تعرفه ­هایی بر محصولات آمریکایی ازجمله سویا که ارزشمندترین محصول صادراتی کشاورزی آمریکا به چین است اعمال کرد.

در پاسخ به این حرکت، ترامپ نیز درخواست ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه ­ی بیشتر بر محصولات کشاورزی چینی را ارائه داد و از سانی پردو وزیر کشاورزی دولت خود خواست تا از اختیارات گسترده­ خود برای اجرای برنامه­ های حمایتی در اعطای یارانه جبرانی به کشاورزان استفاده کند.

اقدامات حمایتی کشاورزی ترامپ علیه چین سایر دولت­ها را نیز وارد معرکه خواهد کرد

آمریکا همچنان درصدد است تا بخش کشاورزی خود حداقل آسیب را از نزاع اقتصادی خود با چین بخورد و کارشناسان اظهار می ­کنند که تلاش دونالد ترامپ برای حمایت از بخش کشاورزی در برابر تعرفه ­های تهدیدآمیز چین می­تواند به تجارت این کشور با سایر دولت­ها آسیب بزند و بازار جهانی را متأثر نماید به‌طوری‌که با افزایش حمایت‌های ترامپ از کشاورزی نگرانی‌هایی برای جامعه کسب‌وکار بین‌الملل (International Business Community) نیز ایجاد شده است. چراکه تصمیم کابینه ترامپ به ارائه یارانه­ های حمایتی بیشتر به کشاورزان، ممکن است مقدمه ­ای برای ارائه تعرفه ­ها و یارانه ­های بیشتر برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی همچون اتحادیه اروپا و برزیل به شمار آید. به گفته سیمون باپتیست مدیر بخش آسیایی و اقتصاددان ارشد واحد خبری اکونومیست «یارانه بیشتر برای آمریکا دول ثالثی را نیز وارد مناقشات خواهد کرد و این در حالی است که دولت­ های دیگر انتظار دارند بنا بر دخالت سازمان تجارت جهانی (WTO) کمترین آسیب را از این درگیری‌ها دریافت نمایند. باید اطمینان داشت که هر عملی آمریکا برای حفاظت از بخش کشاورزی خود در برابر تعرفه‌های چین انجام دهد، سایر کشورها نیز در برابر آن کارهایی انجام خواهند داد».

آقای چاد باون از اعضای مؤسسه­ پیترسون برای مطالعات اقتصاد بین‌الملل (Peterson Institute for International Economics) نیز هشدار مشابهی را بیان کرده است. وی در یک پست توئیتری اظهار کرد: «یارانه ­های بیشتر برای زارعان آمریکایی می­ تواند تنش­های اقتصادی بین دو قدرت اقتصادی جهان در پی داشته باشد. ترامپ به تعرفه‌های چین سیلی می‌زند ولی کشاورزان اروپا، کانادا، استرالیا و آرژانتین که از سیاست­های حمایتی کشاورزی ترامپ توسط در تنگنا هستند، از دولت خودشان درخواست اجرای اعمال متقابل را دارند».

پست توئیتری Chad P. Bown از اعضای مؤسسه Peterson Institute for International Economicsدر مورد نزاع اقتصادی چین و امریکا با حمایت­های متقابل از کشاورزی

نزاع اقتصادی ترامپ و چین با افزایش حمایت‌های دولتی از کشاورزی

دراین‌باره راجیو بیسوس اقتصاددان ارشد آسیا-اقیانوس آرام، در گفت‌وگو با شبکه CNBC آمریکا اظهار داشت: «بعید است که هر اقدام حمایتی ایالات‌متحده آمریکا [افزایش تعرفه وارداتی و یا اعطای یارانه به کشاورزیان خود] در قبال چین، مؤثر باشد زیرا چین همیشه می‌تواند اقدامات مقابله‌ای را تحمیل کند. اصطلاح «این به آن در» در چنین موقعیت‌هایی کاربرد دارد و در این شرایط سایر صادرکنندگان محصولات کشاورزی سود خواهند برد زیرا چین ممکن است خرید بیشتر از آن‌ها را به‌جای خرید از آمریکا مدنظر قرار دهند. این بدان معنی است که آمریکا بازار چین را از دست خواهد داد اما تصور ترامپ این است که یارانه­ های بیشتر به کشاورزان می ­تواند توان رقابتی کشاورزان را در سطح بین‌المللی حفظ نماید».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید