زندگی در زیر زمین کرج به کجا رسید؟

    کد خبر :355969

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج گفت: یک اتوبان سه بانده در یک ساعت توان جابجایی 9000 نفر را دارد اما این رقم برای مترو 30 هزار نفر است؛ مترو کرج در یک روز می‌تواند با کمترین آلودگی 100 هزار نفر را جابجا کند که نقش زیادی نیز در کاهش ترافیک دارد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر صلواتی در نشست خبری که امروز دوشنبه پنجم شهریور با موضوع قطار شهری کرج برگزار شد با اشاره به پیشرفت حدود 32 درصدی قطار شهری کرج از ابتدا تاکنون گفت: از زمان آغاز ساخت مترو کرج تاکنون حدود 600 میلیارد تومان برای این پروژه صرف شده که 100 میلیارد تومان آن توسط شهرداری کرج و 500 میلیارد تومان آن توسط دولت تأمین شده است.

وی اظهار کرد: برای تکمیل 3000 میلیارد تومان لازم است تا پروژه قطار شهری کرج به بهره برداری برسد. در خوشبینانه‌ترین حالت اگر در هر ماه حدود 83 میلیارد و 200 میلیون تومان به این پروژه تزریق شود، طی سه سال آینده شاهد بهره برداری از قطار شهری کرج خواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه تا کنون اراده لازم جهت پیگیری برای تکمیل این پروژه که نقش به سزایی درکاهش ترافیک، آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و … دارد؛ وجود نداشته است و همین شده که بعد از 13 سال قطار شهری کرج همچنان در گیر و دار جذب اعتبار و پیشرفت‌های چند درصدی باقی مانده است. از بهمن سال گذشته تا کنون ماهانه سه میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده که در مقایسه با نیاز هر ماهه برای پیشرفت سریع آن مبلغ ناچیزی است.

این مسئول بیان کرد: اگر طی 13 سال گذشته تنها سالی هفت درصد از اعتبارات شهرداری به قطار شهری اختصاص می‌یافت، هم اکنون طرح به پایان رسیده بود.

صلواتی در ادامه با اشاره به روش‌های تأمین منابع مالی مورد نیاز برای این طرح گفت: بنا شده هزار و 950 میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیاز این پروژه از طریق فاینانس از چین تأمین شود ولی با توجه به اعمال تحریم‌های جدید و محدودیت‌های احتمالی که آمریکا برای چین و مبادلات و همکاری‌های آن با ایران اعمال خواهد کرد، نمی‌توان به تحقق این امر چندان امیدوار بود.

وی اظهار کرد: فروش اوراق مشارکت هم از راهکارهایی بود که در حدود سه سال پیش برای تزریق به طرح اجرایی شد ولی وجود اختلافات و موانع بسیار میان پیمانکار و کارفرما، تنها دو ماه پس از فروش این اوراق، منجر به خوابیدن پروژه و توقف کار شد.

وی توضیح داد: متأسفانه شهرداری کرج در فروش اوراق مشارکت موفق عمل نکرده به طوری که از هشت هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده در کشور سهم کرج تنها ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سرپرست سازمان حمل‌و نقل ریلی شهرداری کرج گفت: بازپرداخت این اوراق به میزان دو برابر و در مدت چهار سال پیش بینی شده که خوشبختانه نیمی از این اوراق متعلق به دولت بوده و به دلیل توقف پروژه، ۵۰ میلیارد از آن هم اکنون در بانک باقی مانده است.

وی با اشاره به بودجه اختصاص یافته برای این طرح در سال جاری ادامه داد: شهرداری کرج امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته که طبق اعلام سرپرست سازمان تاکنون ریالی از این بودجه دریافت نشده است. با وجود تخصیص نیافتن اعتبار این طرح همچنان با وجود رکود و کندی، در حال انجام است.

صلواتی ابراز کرد: برای اتمام این پروژه سه چشم انداز خوشبینانه، واقعبینانه و بدبینانه در نظر گرفته شده که در برنامه خوشبینانه و در صورت تزریق حدود 3000 میلیارد تومان ، طی مدت ۳۶ ماه امکان راه اندازی فاز ۱ خط ۲ قطار شهری وجود دارد.

این مسئول توضیح داد: در وضعیت واقعبینانه، تعداد سه ایستگاه مهم و اساسی این طرح شامل ایستگاه‌های شهید سلطانی، چهارراه طالقانی و ۴۵ متری گلشهر، ظرف ۳۶ ماه و با تزریق هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری می‌رسد. در شرایط بدبینانه نیز طرح به مدت پنج سال و با تزریق سالانه ۳۲۰ میلیارد تومان از ایستگاه ۴۵ متری گلشهر تا جهانشهر به تعداد 6 ایستگاه به انجام خواهد رسید.

مدیر پروژه پیمانکاری طرح و ساخت شرکت سابیر گفت: طی 13 سال گذشته هر ماه 500 میلیون تومان به پروژه قطار شهری کرج تزریق شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد رستمی در نشست مطبوعاتی امروز دوشنبه پنجم شهریور اظهار کرد: طی 13 سالی که از آغاز پروژه قطار شهری کرج می‌گذرد تنها 600 میلیارد تومان به آن تزریق شده که با محاسبه ساده می‌توان گفت سهم این طرح از اعتبارات تخصیص یافته ماهی 500 میلیون بوده است.

وی ادامه داد: از 600 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به این پروژه 100 میلیارد تومان توسط شهرداری کرج و 500 میلیارد تومان آن توسط دولت تأمین شده است. در مصوبات حدود 10 درصد از بودجه استان باید به این پروژه اختصاص یابد ولی در عمل این اتفاق نیفتاده که همین امر باعث تأخیر در تکمیل آن شده است. بعد از کشمکش‌های مالی و توقف چند ماهه پروژه تازه از بهمن ماه سال گذشته تزریق اعتبار برای قطار شهری از سر گرفته شده و طی هفت ماه اخیر به 21 میلیارد تومان رسیده است.

رستمی توضیح داد: از ماهی سه ملیارد تومانی که از سال گذشته تاکنون به این پروژه اختصاص یافته ماهی یک میلیارد و 600 میلیون تومان آن صرف پرداخت حقوق بیش از 500 نفر پرسنل این مجموعه شده است.

مدیر پروژه پیمانکاری طرح و ساخت شرکت سابیر گفت: برای تکمیل قطار شهری کرج به عنوان یکی از مظلوم‌ترین پروژه‌های استان، 3000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر به موقع تخصیص یابد می‌توانیم این پروژه را پس از سه سال به بهره برداری برسانیم. در خط دو قطار شهری کرج هر هزار متر یک ایستگاه در نظر گرفته شده که برای راه اندازی هر ایستگاه بیش از 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید