رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد

تاثیر نوسات اقتصادی بر هزینه و شهریه مدارس غیردولتی

    کد خبر :355848

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره تاثیر نوسانات اقتصادی و افزایش اجاره بهای مدارس غیردولتی بر عملکرد و هزینه‌های مدارس غیردولتی عنوان کرد: نوسانات از حیث برنامه‌های آموزشی و پرورشی اثرگذار نیست، اما از حیث هزینه حتما موسسان با مشکلات جدی مواجه‌اند؛ اما طبق الگوی شهریه، شهریه مدارس اخذ می‌شود و امسال اضافه شهریه به این علت نخواهیم داشت.

مجتبی زینی وند در نشست خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک‌ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار شد با بیان اینکه آموزش و پرورش به طور کلی در جهان از مولفه‌های اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شود گفت: این ویژگی آموزش و پرورش سبب شده است تا دولت‌ها توجه ویژهای به آموزش و پرورش داشته باشند.

وی افزود: در کشور ما فرهنگ بسط و توسعه مشارکت ها در آموزش و پرورش بر عهده سازمان مدارس غیردولتی است.

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش شوراهای آموزش و پرورش گفت: حضور استانداران به عنوان روسای شوراهای آموزش و پرورش هر استان و نمایندگان ۱۶ دستگاه نشان دهنده اهمیت آن است. حضور نهادمند دستگاه‌ها در جلسات شورای آموزش و پرورش می‌تواند گره گشا و تسهیلگر رویدادهای مبارکی چون مشارکت مردم در امور آموزش و پرورش باشد.

زینی وند افزود: ایفای تقش موثر شوراها در رفع مشکلات و توسعه مشارکت ها از سیاست های محوری ما در ابتدای کار بود. توسعه و جلب مشارکت مردم، دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و عمومی، کیفیت بخشی به مدارس مشارکتی از ابتدا مدنظر و هدف محوری ما بود.

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعامل با وزارت کشور و حضور گسترده استانداران در جلسات شوراها گفت: حداقل در شش ماهه دوم سال قبل هر یک ماه یکبار جلسات شورا در استان ها برگزار شده و تاثیرات خوبی در رفع مشکلات آموزش و پرورش در مناطق مختلف داشته است.

وی ادامه داد: قوانین مغفول بسیاری در شوراها داریم. به عنوان مثال اگر ماده ۱۳ قانون به طور کامل اجرا شود و ۵ درصد عوارض سهم انبوه سازی ساختمان‌ها، سهم آموزش و پرورش داده شود بسیاری مشکلات مناطق حل خواهد شد. در چندماه اخیر به طور جدی تدوین آیین نامه های جدید انجام و ابلاغ و موادی از قانون مورد بازنگری قرار گرفت.

زینی وند با بیان اینکه قرار است تا پایان مهر ماه نتایج پژوهشی درباره مدلهای مشارکتی در آموزش و پرورش که تحقق بخش مواد قانون شوراهای آموزش و پرورش است را مورد استفاده قرار دهیم گفت: یکی از مشکلات، مشارکتهای سلیقه‌ای است و تدوین یک نظام جامع مشارکت می‌تواند بر این مشارکتهای سلیقهای پایان دهد.

وی همچنین اعلام کرد که آیین نامه آموزش و پرورش مناطق مرزی انجام شده و مراحل پایانی تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش را می‌گذراند و به این ترتیب تکالیف و مسوولیتهای دستگاه‌ها در کمک به مناطق مرزی مشخص می‌شود.

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعداد کمی مدارس هیئت امنایی در سالهای قبل کیفیت این مدارس را تحت‌الشعاع قرار داده بود عنوان کرد: سیاست ما افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس هیئت امنایی است. رتبه بندی مدارس هیئت امنایی در دستورکار قرار گرفته و شاخص‌هایی برای جلب مشارکت مردم معین شده است.

زینی وند افزود: تعدادی مدارس را داشتیم که طبق قانون پیش نمی‌رفتند به عنوان مثال مدرسه هیئت امنایی دو شیفت طبق قوانین و سیاست ها نیست. از اول مهر مدارس هیئت امنایی نیز در قالب سامانه جامع نظارتی مورد نظارت قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه توسعه آموزش های الکترونیک، ایجاد فرصت های برابر و ارتقای نرخ پوشش بازماندگان از تحصیل سه سیاستی است که از طریق مدارس آموزش از راه دور دنبال می‌کنیم گفت: از سال قبل در هشت استان کشور، در مناطق زلزله کرمانشاه و چهار مدرسه در خارج از کشور به طور آزمایشی آموزش الکترونیک را انجام دادیم و از امسال همه استان ها موظف شدند حداقل دو تا پنج مدرسه را به سیستم آموزش آنلاین مجهز کنند.

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به تغییر رویکرد از تئوری محوری به مهارت محوری در مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: سامانه ای را طراحی و مدارس را مکلف کردیم تا برنامه‌های فوق برنامه خارج از برنامه درسی مدارس بر مبنای مهارت محوری و آموزش مهارت‌ها باشد. در این سامانه برنامه‌های مربوط وارد شده است.

به گزارش ایسنا، زینی وند به تدوین و اجرای دستورالعمل جامع نظارت بر مدارس از بهمن ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: ناظران میدانی بر عملکرد مدارس نظارت می‌کنند و علاوه بر این نظارتهای استانی و منطقهای فعال شده و همه اطلاعات هفتگی و ماهانه از طریق استانها دریافت می‌شود.

وی درباره تاثیر نوسانات اقتصادی و افزایش اجاره بهای مدارس غیردولتی بر عملکرد و هزینههای مدارس غیردولتی عنوان کرد: نوسانات از حیث برنامههای آموزشی و پرورشی اثرگذار نیست، اما از حیث هزینه حتما موسسان با مشکلات جدی مواجه‌اند و تعدادی هم تقاضای بازنگری در شهریه‌ها را داشته‌اند اما طبق الگوی شهریه، شهریه مدارس اخذ می‌شود و امسال اضافه شهریه نخواهیم داشت.

زینی وند افزود: میزان تاسیس مدارس جدید در شهر تهران نسبت به سال قبل افزایش خوبی داشته است. تقاضای توقف فعالیت نیز هر ساله وجود دارد ولی کمتر از میزان تقاضای تاسیس بوده است.

رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: موسسان مشکلات را تحمل می‌کنند و پیگیریم در قالب مواد حمایتی قانون تاسیس دائمی کردن مدارس، به موسسان کمک کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید