بی توجهی وزارت راه به ایمن‌سازی جاده عباس آباد؛عامل تهدید یوزپلنگ آسیایی

    کد خبر :355838

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح جزئیات جراحی یوزپلنگ قطع نخاع شده در جاده عباس آباد سمنان از بی توجهی وزارت راه نسبت به ایمن کردن این جاده انتقاد کرد.

مجید خرازیان مقدم در نشست خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،با تاکید بر اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت راه مکاتبات متعددی در زمینه ایمن‌سازی جاده‌های پرخطر برای حیات وحش انجام داده است،‌ گفت: حفاظت از محیط زیست صرفا وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه همه دستگاه‌های متولی باید پای کار باشند. تاکنون در این موضوع از سوی وزارت راه اقدامی نشده است.

وی با اشاره به اینکه جاده‌هایی که درون زیستگاه گونه‌های در معرض خطر انقراض ساخته می‌شوند حتما باید پیوست ارزیابی زیست محیطی داشته باشند، گفت: این موضوع فرمایش مقام معظم رهبری است که پروژه‌های عمرانی حتما باید پیوست محیط زیستی داشته باشند. ایمن نبودن جاده‌ها برای حیات وحش اتفاقاتی مثل قطع نخاع شدن یوزپلنگ را رقم می‌زند. طبیعتا کاری از دست سازمان محیط زیست در چنین مواقعی بر نمی‌آید.

خرازیان مقدم در مورد یوزپلنگ تلف شده در روزهای پایانی مرداد ماه اظهار کرد: ۱۷ مرداد ماهد گزارشی از معاونت طبیعی استان سمنان دریافت کردیم. بر اساس آن یک قلاده یوزپلنگ آسیب شدیدی دیده بود.

وی با تاکید بر اینکه واکنش سریع سازمان حفاظت محیط زیست برای مداوا و مراقبت از این یوز بی سابقه بوده است، گفت: از ساعتی که متوجه مصدومیت یوز بر اثر تصادف جاده‌ای در جاده عباس آباد میامی شدیم تا زمانی که به پارک پردیسان منتقل شد ۱۸ ساعت طول کشید همچنین از زمانی که این یوز وارد پردیسان شد تا زمان انجام عمل جراحی ۱۱ ساعت زمان برد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس نظر دامپزشک استانی و دامپزشک سازمان حفاظت محیط زیست و انجام تست‌های سی تی اسکن و رادیولوژی در نخاع یوز آسیبی ایجاد شده بود که امکان قطع شدن آن وجود داشت. معاینات اولیه یوز انجام شد و مرکز بازپروری پارک پردیسان تشخیص داد که آسیب نخاعی زیاد است و به احتمال قوی حیوان قطع نخاع شده است.

خرازیان تصریح کرد: طی بررسی‌ها و جلسه‌ای که برگزار شد، تصمیم بر آن شد که جدا از انجام آزمایشات تکمیلی، یوز آسیب‌دیده مورد جراحی قرار گیرد تا اگر آسیب نخاعی به آن وارد و نخاع قطع شده باشد از تشدید ضایعه جلوگیری کنیم و اگر هم نخاع قطع نشده باشد باز هم از طریق جراحی نقطه آسیب دیده را ترمیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه عمل جراحی سه ساعته با رایزنی معاونت طبیعی انجام شد،‌ گفت: جراحی نشان می‌داد که مهره پنج کمر یوز به طور کامل قطع شده بود و مورد جراحی قرار گرفت. یوز بعد از جراحی مراحل بیهوشی و ریکاوری را طی کرد و با وجود تلاش یک هفته‌ای کارشناسان و دامپزشکان متاسفانه به دلیل شدید بودن ضایعه، حیوان تلف شد.

مدیرکل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: بنا داشتیم اگر یوز آسیب‌دیده بتواند دوره ۱۵ روزه بحرانی را پشت سر بگذارد نوعی ویلچر برای آن طراحی کنیم یا در صدد تهیه این ویلچر از خارج از ایران برآییم چون یوزپلنگ گونه مهمی محسوب می‌شود و سعی داشتیم همه اقدامات را برای زنده ماندن آن انجام دهیم.

خرازیان مقدم در ادامه اظهار کرد: بعد از مرگ یوزپلنگ آسیب دیده از دانشکده دامپزشکی تهران درخواست کردیم کلیه کارهای مربوط به شناسایی دلایل مرگ را پیگیری و به طور کتبی اعلام کند. هنوز نتیجه این موضوع به‌صورت کتبی ارائه نشده است البته در این فاصله عکس رادیولوژی حیوان در فضای مجازی منتشر شد اما دانشکده دامپزشکی اعلام کرد که اینها نظر ما نیست.

وی با اشاره به تمرکز سازمان حفاطت محیط زیست بر تکثیر و پرورش یوز در اسارت طی سال جاری گفت: این هفته قراردادی بین معاونت طبیعی و بخش توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست منعقد خواهد شد تا تکثیر یوز در اسارت را به شکل مصنوعی دنبال کنیم. تکثیر یوز در اسارت در دنیا انجام شده اما هدف ما رهاسازی یوز بعد از تکثیر در اسارت است که هنوز چنین موضوعی در دنیا تجربه نشده است. برای تکثیر یوز در اسارت به طریق مصنوعی از کلیه ظرفیت‌های داخلی و متخصصان بین‌المللی در این موضوع استفاده خواهد شد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بزرگترین عامل تهدید و تلفات یوزپلنگ آسیایی که در حال حاضر تنها در ایران وجود دارد، تصادفات جاده‌ای است. تصادفات جاده‌ای برای تلفات پلنگ نیز دومین عامل به حساب می‌آید. باید بدانیم سازمان حفاظت محیط زیست در بحث تصادفات جاده‌ای چه وظیفه‌ای دارد. این سازمان موظف است نقاط داغ (Hot spot) جاده‌ها را شناسایی کند همچنین باید تمهیدات لازم برای این نقاط را مشخص و به دستگاه‌های متولی اعلام کند.

خرازیان مقدم با بیان اینکه تا کنون نقاط حساس جاده عباس آباد و جاده پارک ملی گلستان توسط سازمان حفاظت محیط زیست شناسایی و به وزارت راه ابلاغ شده است، گفت: جزئیات تمهیدات مثل روگذر، زیرگذر، سرعت گیر و … را به محیط زیست استان و به اداره راه استان ابلاغ کرده‌ایم. واضح است که اجرای این برنامه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه باید دستگاه متولی عهده دار اجرای آن شود.

به گزارش ایسنا،وی با اشاره به اینکه هنوز در جاده عباس آباد میامی فنس کشی دو طرف جاده انجام نشده است، گفت: در سال ۹۶ سازمان حفاظت محیط زیست با اینکه هیچ وظیفه‌ای در اجرای تمهیدات برای ایمن کردن جاده‌ها ندارد، یک میلیون تومان از اعتبارات نقدی خود را با وجود تمام محدودیت‌ها به اداره کل استان سمنان ابلاغ کرد تا با حضور نماینده اداره کل راه و نماینده اداره کل محیط زیست همچنین پروژه بین‌المللی یوزپلنگ آسیایی، فنس‌کشی شروع شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:‌ امسال هم یک میلیارد تومان دیگر برای ایمن‌سازی جاده‌ عباس آباد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در نظر گرفته شده است. در استان‌های فارس و یزد شناسایی جاده‌های پرخطر برای حیات وحش در حال تکمیل است همچنین در چهارمحال و بختیاری نقاط خطر برای خرس قهوه‌ای باید مورد بررسی قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید