جدیدترین اخبار
5 شهریور 1397 ساعت 10:57 ورزشی کد خبر :355712

چربی هایی که بیماری های مزمن را از شما دور می کنند

غذاهای غنی از چربی های سالم اثرات محافظتی در برابر بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های قلبی عروقی دارد.

در اینجا گزینه های غذایی چرب که حاوی بیشترین میزان چربی های غیر اشباع و مفید هستند، و باید روزانه مصرف شوند، معرفی شده است:

شکلات تیره: یک تکه شکلات تیره و مصرف آن در روز، محافظی برای قلب است. محققان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا گزارش داده اند که مصرف شکلات تیره، میکروب های خوب روده مانند بیفیدوباکتریوم و باکتری های اسیدلاکتیک را را رشد می دهد و منجر به تولید ترکیبات ضد التهابی برای بهبود سلامت قلب و عروق می گردد.

ماست یونانی: در برابر ابتلا به دیابت نوع دو، سرطان و بیماری های قلبی محافظت ایجاد می کند و یک منبع خوب چربی های مفید بخصوص برای گیاه خواران است.

زیتون: سرشار از اسید اولئیک و اسیدهای چرب اشباع نشده است که به حفاظت از سلامت قلب کمک م یکند. همچنین حاوی پلی فنول های آنتی اکسیدانی است که منجر به محافظت در برابر آسیب سلولی می شود؛ و غنی از آهن، مس و فیبر است.

پنیر: پنیرهای کم نمک و مصرف مداوم آنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش سطح کلسترول ال دی ال را کاهش می دهد. پنیرهای کهنه منبع خوبی از پروبیوتیک ها هستند و هضم غذا را راحت تر می کنند. پنیر سرشار از فسفر، پروتئین و کلسیم است و به حفظ وزن سالم نیز کمک می کند.

کره بادام زمینی: مصرف منظم این خوراکی خطر ابتلا به سرطان سینه را به نحو چشمگیری کاهش می دهد و احساس سیری کامل ایجاد می کند.

روغن نارگیل: نوعی اصلی از چربی های اشباع شده به نام اسید لوریک در روغن نارگیل وجود دارد که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است ضمن این که به عنوان منبع انرژی مفید شناخته می شود.

روغن زیتون: اصلی ترین چربی سالم است و پژوهش های بلند مدت نشان می دهد که مصرف مداوم آن منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت می شود. اجزای مختلف روغن زیتون شامل اسید اولئیک وsecoiridoidsمنجر به کند شدن روند پیری می شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد سبزیجات سرخ شده توسط روغن زیتون حاوی میزان آنتی اکسیدان بیشتری هستند.

ماهی: همیشه از نسل های مختلف شنیده ایم که مهی غذای مغز است و آنهم به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در این ماده غذایی. مغز برای سالم ماندن نیاز به مصرف این چربی ها دارد. دستورالعمل های جدید غذایی توصیه به مصرف ۸ اونس در هفته اسیدهای چرب امگا ۳ می کند و آن هم برای مبارزه با التهاب و بیماری های مزمن.

آووکادو: منجر به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. محققان مکزیکی در سال ۲۰۱۴ اعلام کردند که مصرف منظم آووکادو علائم سندرم متابولیک را کاهش داده، قند خون را کنترل می کند و منجر به کاهش سطح کلسترول تام و تری گلیسیرید می شود.

تخم مرغ: تحقیقات نشان می دهد که مصرف صبح هنگام تخم مرغ می تواند احساس سیری را افزایش داده و در برابر مصرف شیرینی مقاومت ایجاد می کند.

آجیل: آجیل ایده آل ترین میان وعده از سوی طبیعت است و سرشار از ویتامینEو اسیدهای چرب آمینه، به همراه اسیدهای چرب غیر اشباع. خوردن مصرف منظم گردو خطر ابتلا به دیابت را ۵۰ درصد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را ۳۰ درصد کاهش می دهد. ضمن این که خوراکی موثری در کمک به جلوگیری از بروز سکته مغزی است.

دانه ها: دانه هایی مانند دانه کدو، کنف، کتان، چیا، آفتاب گردان و … سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که منجر به سرکوب التهاب می شود. همچنین منبع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامینEو آهن و منیزیم محسوب می شود.

سویا: منبع خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب غیر اشباع است که می تواند جایگزین گوشت باشد. سویا همچنین غنی از فیبر و ایزوفلاون؛ نوعی استروژن گیاهی است.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • بورس ۳۵۰۰ واحد رشد کرد
  • آیا جان بولتون جنگی را علیه ترامپ به راه خواهد انداخت؟
  • ساخت «عصر جدید ۲» و بازگشت رشید‌پور به آنتن
  • مقام یمنی: اگر امارات از یمن خارج نشود؛ تأسیسات نفتی‌اش هدف قرار می‌گیرد
  • سفر ایرانی‌ها با ویزای رایگان به سن پترزبورگ ممکن شد
  • مرکز آمار: خانوارهای ایرانی سالانه نزدیک ۴ میلیون پس‌انداز می‌کنند
  • آخرین خبر‌ها از ثبت ملی تک‌درخت «کیارستمی»
  • کارگران معترض هپکو اراک خط راه‌آهن را بستند
  • مهاجرت کارگران ساختمانی ایرانی به عراق
  • آقای رییس جمهور، به آمریکا برو به هزار و یک دلیل
  • قرعه جدایی به نام کدامیک از وزیران می‌خورد؟/ دو وزیر در آستانه جدایی از کابینه!
  • 40 شرکت برتر بورس در سال گذشته مشخص شدند
  • هشدار در مورد افزایش سرقت تجهیزات و المان‌های شهری
  • ارائه ویلچر رایگان به کم‌توانان جسمی در برخی بوستان‌های تهران
  • فرسودگی 242 هزار دستگاه خودرو تاکسی تا سال 1400
  • فروردین و تیر به ترتیب دارای بیشترین و کمترین حجم زباله خشک جمع آوری شده در تهران
  • روحانی در آنکارا با اردوغان دیدار کرد
  • نرخ خودرو در بازار امروز دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸
  • ۲۵ هزار متر لوله‌گذاری برای انتقال آب خام در پارک جنگلی سرخه حصار
  • احسان کرمی: ممنوع‌التصویر هستم؟ نمی‌دانم!
  • همایون اسعدیان مهمان سروش صحت شد
  • چرا رادارها و سیستم های موشکی عربستان نتوانستند پهپادهای مجهز به GPS حوثی ها را ساقط کنند؟
  • برخی‌ نمایندگان با تغییر روسای جمهور تغییر رنگ و جبهه می‌دهند
  • حراج نقاشی جنجالی نمایندگان شامپانزه!
  • زیباکلام: پناهیان می خواهد خود را به عنوان جریان سوم جا بزند
  • نامه سوفیا لورن به شاعر پرآوازه ایران
  • وزیر انرژی آمریکا: ایران عامل حمله به «آرامکو» است
  • انتقاد چین از اتهام‌زنی‌‌های بی‌سند آمریکا به ایران درباره یمن: تا زمانی که حقایق قطعی درباره این حمله به دست نیامده،اتهام ‎زدن به هر کسی، اقدامی غیرمسئولانه است
  • جوایز امی ۲۰۱۹ در تسخیر «بازی تاج و تخت»
  • لندن: هنوز درباره حمله به «آرامکو» تصویر روشنی نداریم