شکار پرندگان بومی و مهاجر در فریدونکنار مجوز می‌گیرد

    کد خبر :355703

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر گزارشی از سوی دامپزشکی مبنی بر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداشته باشیم مجوز صید پرندگان بومی و مهاجر در فریدونکنار صادر می‌شود.

علی تیموری در نشست خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به صدور مجوز شکار پرندگان تصریح کرد: هر سال در فریدون کنار مجوز شکار پرندگان بومی و مهاجر صادر می‌شود. امسال نیز اگر گزارشی مبنی بر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فریدون کنار از سوی دامپزشکی اعلام نشود مجوز شکار پرنده برای این منطقه صادر خواهد شد.

وی افزود: هر ساله صدور پروانه شکار پرنده در فریدونکنار به روش دوما در پنج ماهه دوم سال صادر می‌شود، گفت: متاسفانه در سه دهه اخیر صیدهای پر خطر مثل شب‌دام، کرست و گذری صورت می‌گیرد و سازمان حفاظت محیط زیست این روش‌های شکار را تایید نمی‌کند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: سال گذشته متخلفان صید پرنده در فریدونکنار به دادگستری شهرستان فریدونکنار معرفی شدند و قضات از این افراد تعهد گرفتند که حق شکار پرندگان با روش‌های پر خطر را ندارند. اخیرا نیز جلسه‌ای با حضور عیسی کلانتری – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نیروی انتظامی، وزارت کشور، استانداری مازندران، وزارت اطلاعات و برخی دستگاه‌ها در استان مازندران برگزار شد. جلسه زودهنگام سازمان حفاظت محیط زیست در مورد صید پرنده در فریدونکنار نشانه حساسیت سازمان به این موضوع است و سعی داریم روش‌های پرخطر صید را در فریدونکنار به حداقل برسانیم.
تمهیدات سازمان حفاظت محیط زیست برای کنترل جمعیت گراز

تیموری در ادامه در مورد شکار گراز و مشکلاتی که این گونه برای مزارع کشاورزی ایجاد می‌کند، گفت: گراز گونه‌ای است که زاد و ولد بسیاری دارد و همه‌چیز خوار است. متخلفان شکار گراز در ایران بسیار کم هستند و شرایط جمعیتی گرازها در ایران مطلوب است حتی در برخی مناطق مثل خوزستان، فارس و استان‌های شمالی ادارات جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند که گراز به زمین‌های کشاورزی آسیب وارد می‌کند.

وی با اشاره به دستورالعمل‌های مربوط به شکار گراز گفت: در برخی مواقع گراز به مزارع کشاورزان آسیب وارد می‌کند بنا به درخواست وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل شکار گراز توسط سازمان حفاظت محیط زیست صادر می‌شود البته این شکار بیشتر به معنای تلف کردن این گونه در برخی مناطق به حساب می‌آید و دولت هیچ مبلغی بابت آن دریافت نمی‌کند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: سعی می‌کنیم که دستورالعمل شکار گراز را برای اقلیت‌های دینی صادر کنیم. صدور مجوز شکار گراز برای این افراد ۱۰۰ هزار تومان است و شکار گراز باید در استان‌هایی که مازاد گراز دارند، صورت بگیرد.

تیموری با بیان اینکه شکار گراز توسط اتباع خارجی نیز گزینه بعدی ما برای کنترل جمعیت این گونه است، گفت: داخل ایران حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار برای شکار هر گراز قیمت گذاشته شده است. در کشورهای اطراف قیمت شکار هر گراز ۲۰۰ دلار است. به همین علت پیشنهاد داده‌ایم که قیمت شکار اینگونه متعادل‌تر شود. چون قیمت شکار گراز در کشور ما تا حدی بالا است. تا کنون برای شکار گراز ۴۰ تا ۵۰ راس مجوز صادر کردیم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه صدور پروانه انتفاعی به شرکت‌های خصوصی گزینه دیگر سازمان حفاظت محیط زیست برای کنترل جمعیت گرازها در استان‌های مختلف است،‌اظهارکرد: متاسفانه هجوم گرازها به مزارع در برخی مناطق مثل خوزستان بسیار بالاست. دو سال پیش برای شکار ۶۰۰ راس گراز در این استان پروانه انتفاعی صادر کردیم که به ازای هر گراز ۸۰ هزار تومان به حساب دولت واریز می‌شود. پروانه انتفاعی شکار گراز به شکلی است که گرازهای شکار شده به کشورهای متقاضی صادر می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید