رویترز: رای دیوان لاهه درباره شکایت ایران از آمریکا، ظرف یک ماه صادر می‌شود

    کد خبر :355556

خبرگزاری رویترز امروز (دوشنبه) خبر داد که پس از چهار روز بررسی شکایت ایران در دیوان دادگستری بین المللی از آمریکا، این نهاد قضایی سازمان ملل ظرف یک ماه رای خود را صادر می‌کند.

به نوشته رویترز، آمریکا هنوز پاسخ علنی به شکایت ایران نداده و انتظار می‌رود که وکلای این کشور استدلال کنندکه دیوان دادگستری بین المللی فاقد صلاحیت در این اختلاف بوده، پیمان مودت میان تهران و واشنگتن دیگر معتبر نیست و تحریم‌های ضدایرانی آمریکا به هیچ وجه آن را نقض نمی‌کند.
جلسات استماع شفاهی چهار روز به طول خواهد کشید و رای دادگاه ظرف یک ماه صادر خواهد شد.
در ادامه خبر رویترز آمده است که دیوان دادگستری بین المللی نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل است که برای حل و فصل اختلاف‌های بین المللی تشکیل شده و گرچه آراء آن الزام آور است، ولی دیوان قدرت اجرای آن‌ها را نداشته و در موارد نادری برخی کشور‌ها از جمله آمریکا این آراء را نادیده گرفته اند.
با وجود امضای پیمان مودت دو جانبه ایران و آمریکا در سال‌های پیش از انقلاب، دیوان رای به اعتبار آن داده است.
به گزارش ایرنا، نخستین جلسه استماع امروز در کاخ صلح دیوان که در لاهه هلند مستقر است برگزار شده و طرف ایرانی ادله خود را در مورد شکایت مطروحه بیان می‌کند.
در پی خروج آمریکا از برجام، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۵ تیر اعلام کرد که ایران از آمریکا به دلیل ‘نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال ۱۹۵۵’ شکایت کرده است و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه دیوان لاهه تسلیم کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید