همکاری بیل گیتس با وزارت انرژی امریکا در ساخت راکتورهای هسته‌ای کوچک و ارزان

    کد خبر :355491

وزارت انرژی ایالات متحده با همکاری بیل گیتس در صدد ساخت راکتورهای هسته‌ای کوچک و ارزان‌قیمت هستند.

وزارت انرژ‌ی ایالات متحده، وارد همکاری‌ جدیدی با شرکت ساترن (Southern) و شرکت تراپاور، از شرکت‌های تاسیس‌شده توسط بیل‌ گیتس برای ساخت راکتورهای هسته‌ای کوچک و ارزان‌قیمت شده است.

وزارت انرژی آمریکا در توییتی اعلام کرد در حال ساخت راکتورهای نمک مذاب جدیدی است. ظاهرا راکتورهای جدید نسبت به راکتورهای فعلی، ارزان‌قیمت‌تر و البته کوچکتر هستند و شبیه به باتری طراحی شده‌اند تا برق موردنیاز امریکا را تامین کنند. در همین راستا و بعد از انتشار این خبر، بخش مربوط به صنعت راکتورهای هسته‌ای، حمایت خود را از این تلاش نشان داد. با توجه به اینکه شرکت‌هایی همچون تراپاور (TerraPower) با مدیریت بیل گیتس، در ساخت راکتورهای هسته‌ای جدید دخیل هستند، می‌توانیم انتظار داشته بشیم که این راکتورهای جدید سیستم‌هایی تامین انرژی نسل بعدی را شکل دهند.

وزارت انرژی امریکا در مورد چگونگی نحوه‌ی همکاری آزمایشگاه ملی اوک‌ریج و سایر آزمایشگاه‌های دولت فدرال، همچنین همکاری شرکت ساترن با شرکت بزرگ زغال سنگ با چندین نیروگاه هسته‌ای و شرکت تراپاور بیل گیتس برای آزمایش و توسعه‌ی توضیح داد. این راکتور جدید از مایع سدیم هم به‌عنوان خنک‌کننده و هم به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. باتوجه به کوچک بودن راکتورهای مایع فلزی، گاهی اوقات، تحت عنوان باتری‌های هسته‌ای شناخته می‌شوند؛ و از نظر تئوری می‌توانند در هر مکانی مستقر شوند. البته نسخه‌ای که آزمایشگاه ملی اوک‌ریج در حال بررسی آن است، نیاز به ساختار و موقعیت قرارگیری مشخصی دارد.

شرکت تراپاور برای پیشبرد این پروژه، در سال ۲۰۱۶ میلادی در حدود ۴۰ میلیون دلار از وزارت انرژی ایالات متحده دریافت کرد. گفتنی است اولین طراحی مربوط به چنین راکتوری، به حدود ۶۰ سال قبل بازمی‌گردد. ولی ظاهرا با توجه به همکاری شرکت‌های مختلف، انتظار می‌رود که راکتورهای هسته‌ای جدید بتوانند عملا در قالب سیستم‌های انرژی آینده مورد استفاده قرار گیرند.

تاکنون، وزارت انرژی امریکا، بیش از ۲۸ میلیون دلار برای شناسایی و آزمایش مواد مورد استفاده در راکتورهای جدید، سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت‌های تراپاور و ساترن، مرحله‌ی طراحی اولیه و آزمایشی راکتورهای هسته‌ای جدید را طی می‌کنند و آزمایشگاه اوک‌ریج، آزمایشگاه ملی آیداهو، دانشگاه وندربیلت و موسسه تحقیقات برق، به‌همراه یک گروه تحقیقاتی تأمین‌کننده‌ی برق برای ارزیابی قابلیت‌های راکتور سدیم مایع در این پروژه همکاری می‌کنند.

این شرکت‌ها انتظار دارند که در سال ۲۰۱۹ میلادی بتوانند آزمایش ۲۰ میلیون دلاری راکتورهای هسته‌ای جدید را آغاز کنند. با این رویکرد، سیستم‌‌های ایمنی راکتور برای صدور مجوز توسط کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای، مورد بررسی قرار می‌گیرند. پس از آزمایش، شرکت ساترن و تراپاور قصد دارند پیش از سال ۲۰۳۰ و توسعه‌ی راکتور ۱۱۰۰ مگاواتی، راکتور هسته‌ای آزمایشی را توسعه داده و مجوز آن را دریافت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید