از یزد می‌روند یا می‌مانند؟

    کد خبر :355367

فلات مرکزی ایران به طور عام و استان کویری یزد به صورت خاص برای بقا و ادامه حیات و حفظ سرمایه‏‌های خود نیاز ضروری به انتقال آب آن هم از نوع پایدار دارد و یزدی‌ها در همین راستا با تاسیس یک شرکت تعاونی سعی دارند با جلب اعتماد مردم، آب را از دریای عمان به مرکز ایران انتقال دهند.

کاهش نزولات جوی و افزایش حجم تخلیه آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر به اندازه‌ای جدی شده است که بحران آب یا همان بی‏‌آبی، روز به روز مشهودتر و ملموس‏‌تر می‌شود.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو به تازگی در یادداشتی با تاکید بر این که باید توهم فراوانی آب را کنار بگذاریم، افزوده است: بخش وسیعی از کشور ایران در اقلیم خشک و نیمه ‎ خشک قرار گرفته و همین امر موجب شده که توسعه به حل «مسئله آب» وابسته باشد.

آری، امروزه یکی از مولفه‏‌های لازم توسعه جوامع، وجود آب است و فلات مرکزی ایران به طور عام و استان کویری یزد به صورت خاص برای بقا و ادامه حیات و حفظ سرمایه‏‌های خود اعم از اقتصادی، اجتماعی و انسانی نیاز ضروری به انتقال آب آن هم از نوع پایدار دارد.

این که در سالیان گذشته برای انتقال آب از سرچشمه‏‌های کوهرنگ چه اقداماتی انجام شده یا در حال انجام است، در جای خود حایز اهمیت است اما اتفاقات سالیان گذشته نشان داده که این آب، پایدار نیست. کارشناسان معتقدند انتقال آب از دریای عمان با توجه به شرایط زیست محیطی و کیفیت آب آن منطقه در حال حاضر می ‎ تواند بهترین انتخاب باشد، این امر در رده ‎ های بالای تصمیم‏‌گیری نظام نیز گویا مصوب شده است به طوری که «محمود زمانی قمی» استاندار یزد در نشست شب یزد با موضوع آب عنوان می‏‌کند: «مطالعات خط دوم انتقال آب و همچنین انتقال آب از دریای عمان نیز در حال پیگیری و زمینه‏‌سازی است و سازمان برنامه و بودجه کشور اجازه مطالعات روی این طرح‌ها را داده است.»

تاسیس تعاونی آب‌رسانی به مرکز ایران

«شرکت تعاونی آب رسانی فلات مرکزی پارس» در همین راستا و با تاکید بر ضرورت درک بحران آب و با توجه به نبود بودجه دولتی جهت این امر، با حمایت تعدادی از مدیران صنایع در استان یزد، تاسیس و راه‏‌اندازی شده است.

سید محمد احرامیان، عضو هیات مدیره این شرکت تعاونی با تاکید بر این که آب برای ادامه کار و سرمایه‌گذاری و اشتغال در مرکز ایران ضروری است، به لزوم وجود تیم اجرایی قوی و اتاق فکر قدرتمند در این باره اشاره می‌کند و می‏‌گوید: اگر اعتماد مردم جلب شود، بخش خصوصی می‌‏تواند آب را به یزد بیاورد.

علیرضا طرازی، یکی دیگر از اعضای هیات مدیره این شرکت اظهار می‌کند: برای مشارکت مردم در این طرح مانند قدیم بحث حقابه را مطرح کرده‌‏ایم به گونه‏ای که مردم با پرداخت مبلغی به عنوان هزینه مشارکت، مالکیت بخشی از آب انتقالی را کسب می‌کنند. طبق قانون تعاون، مردم در بخشی از این طرح مشارکت خواهند داشت و ضمن انجام یک عمل ضروری برای ادامه حیات، از نظر اقتصادی نیز منتفع خواهند شد.

نیاز ۲۷۰ میلیون مترمکعبی آبی یزد در افق ۱۴۲۵

محمد مهدی جوادیان زاده، مدیر عامل شرکت آب منطقه‏‌ای یزد نیز کم آبی و بحران آب در فلات مرکزی ایران را یادآور می ‎ شود و می‏‌گوید: استان یزد با متوسط بارش ۸۰ میلیمتر که یک سوم متوسط سالیانه در کشور است و میزان آب تجدیدشونده ۷۷۷ میلیون مترمکعب که 0.7 درصد آب تجدیدشونده کشور است، یکی از فقیرترین استان ‎ های کشور از لحاظ منابع آبی است، اما سابقه درخشان بازرگانی و صنعتگری، خاک مستعد کشاورزی، منابع گسترده معدنی، میراث عظیم معنوی و فرهنگی در کنار فرهنگ سخت ‎ کوشی و بهره ‎ وری فرصت‏‌های متعدد برای توسعه اجتماعی و صنعتی ایجاد کرده است.

جوادیان زاده عنوان می‌کند: آن چه همواره به عنوان یک عامل تجدیدکننده یا در بسیاری اوقات تهدیدکننده توسعه این استان شناخته شده، مساله آب است.

به گفته وی، در حال حاضر از ۱۰۸۰ میلیون مترمکعب آب که ۹۵ درصد آن از منابع آب زیرزمینی تامین می‌‏شود، ۸۳ درصد آن در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش صنعت، معدن و خدمات و ۱۱ درصد در بخش شرب و بهداشت شهر و روستا به مصرف می‏‌رسد. برآوردها نشان می‌دهند که جمعیت 2.5 میلیون نفری استان یزد در افق ۱۴۲۵ به ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارند، در حالی که با در نظر گرفتن کلیه منابع قابل شرب استان تنها امکان تامین ۱۳۰ میلیون مترمکعب وجود دارد.

وی میافزاید: در رابطه با صنعت برآوردها نشان می‌دهد برای دست یافتن به رشد اقتصادی پیش‌‏بینی شده در برنامه ششم توسعه و ادامه روند رشد در استان، در حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برای این بخش نیاز است.

آب نباشد، مردم یزد مهاجرت می‌‏کنند

فاطمی اردکانی، عضو دیگر هیات مدیره شرکت تعاونی آب‏رسانی به فلات مرکزی پارس با تاکید بر ایجاد شرایط ادامه حیات و کار در مرکز کشور، می‏‌گوید: در چند دهه اخیر، توسعه صنعتی و کشاورزی در بخش‌های مرکزی ایران، مسیری به غایت اشتباه را پیموده و توسعه صنایع آب ‎ بر در فلات مرکزی ایران تاکنون سرانجامی جز توهم آبی برای این مناطق به دنبال نداشته است.

وی با بیان این که مردم یزد، با پیروی از گذشتگان و پدران خود و با دستان خودمان برای اجرای طرحی که متضمن انتقال پایدار آب باشد، اقدام و استقامت و توانمندی خود را به رخ تاریخ خواهند کشید، می‏‌گوید: ما ثابت خواهیم کرد از نسل همان پدران زحمت ‎ کشمان که بدون هرگونه تجهیزات و امکانات مناسبی ده‏ها و شاید بیش از 100 کیلومتر قنات را برای انتقال آب حفر کردند، هستیم و براساس فناوری روز آمادگی توانمندی تصفیه، شیرین‏‌سازی و انتقال آب در بیش از چند صد کیلومتر از دریای عمان به استانمان را داریم.

سید ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی نیز به ضرورت انتقال آب به مرکز ایران اشاره می‌کند و می‏‌گوید: در صورت نبود آب، مهاجرت جمعیتی از این مناطق کاملا متصور است.

وی با بیان این که طبق آمارهای ارایه شده ۸۰ درصد منابع آبی زیرزمینی مصرف شده است، می‌افزاید: نظر به این که علم و تکنولوژی روز هشدار می‌دهد که منابع آبی در وضعیت خوبی به سر نمی‌‏برند لذا نخبگان و بخش خصوصی استان به این نتیجه رسیده‌‏اند که با تشکیل یک تعاونی و سرمایه‌گذاری اولیه در آن قدم نخست را در اجرای ایده انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران عملی کنند.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی شرایط سال‏‌های آتی را بحرانی ارزیابی و تاکید می کند: شاید در صورت لزوم و برای جلوگیری از مهاجرت مردم در صورت نبود آب مجبور شویم آب شیرین شده را به شیوه های سنتی‌تری به مرکز ایران انتقال دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید