موفقیت محققان ایرانی در تولید داروی مهار کننده خونریزی های گوارشی

    کد خبر :355016

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه و تولید داروی مهار کننده خونریزی های گوارشی با نام «هموستاز» شدند.

به گزارش بازتاب به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سید موسی‌الرضا حسینی دانشیار گروه داخلی گوارش و کبد بالغین دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ثبت اختراع تجاری داروی طب ایرانی با نام «هموستاز» در نخستین جشنواره طب ایرانی(طب سینوی) برگزیده محور ثبت اختراع با تولید محصول شناخته شد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره این دارو گفت: این دارو به همت جمعی از اعضای هیات علمی گروه طب سنتی و گوارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از یک ماده طبیعی ساخته شده و پس از طی مراحل تحقیقاتی آزمایشگاهی و بالینی و تایید سازمان غذا و دارو با نام «هموستاز» به تولید انبوه رسیده است.

وی با بیان اینکه این دارو به شکل پودر و در خونریزی های گوارشی و دیگر موارد مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد خاطر نشان کرد: در طی آندوسکوپی پس از مشخص شدن محل خونریزی دستگاه گوارش بیماران، پودر هموستاز با حلال آن حل شده و از طریق کاتتر آندوسکوپی که در ۲ میلیمتری از محل خونریزی قرار می گیرد به آهستگی بر روی محل خونریزی ریخته می شود.

حسینی با بیان اینکه پس از استفاده از این دارو طی ۵ تا ۴۰ ثانیه خونریزی به طول کامل قطع می شود تاکید کرد: این دارو همچنین در مهار خونریزی های جراحی از جمله سزارین و یا زخم هایی که بر روی پوست ایجاد می شود نیز کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده تاکنون عارضه خاصی از مصرف این دارو گزارش نشده است، افزود: این دارو برای هر نوع زخم خونریزی دهنده گوارشی (به استثنای کولیت های التهابی و عفونی)، تومورهای خونریزی دهنده گوارشی، خونریزی های پس از پولیکتومی، خونریزی های پس از اسفنکتروتومی بدنبال ERCP و خونریزی های پس از بیوبسی های عمیق مورد استفاده قرار می گیرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: استفاده از این دارو در مراکز بهداشتی درمانی و مناطق روستایی در زمان خونریزی های گوارشی و مهار به موقع آن می تواند کاربرد مناسبی داشته باشد.

وی افزود: این دارو تاکنون بر روی بیش از ۸۰۰ بیمار استفاده شده و نتایج مثبتی به همراه داشته و هیچگونه عارضه ای نیز نداشته است.

حسینی با بیان اینکه استفاده از این دارو می تواند جایگزین داروهای خارجی و وارداتی شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به مشکلات ارزی پیش آمده این دارو می تواند با قیمت مناسب جایگزین داروهای گران خارجی شود که علاوه بر صرفه جویی، تولید ملی نیز حمایت خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دارو در حال حاضر در مشهد، تهران، سبزوار، خراسان جنوبی و چند شهر در استان های غربی مورد استفاده قرار می گیرد.

خونریزی های گوارشی یکی از شایعترین علل مراجعه بیماران به متخصصین گوارش به شمار می رود و تولید این دارو نقش موثری در کاهش هزینه های درمان در این زمینه دارد.

نخستین جشنواره طب ایرانی به منظور شناسایی، معرفی و ارج نهادن به مقام والای دانشمندان، پژوهشگران، مخترعان، نوآوران و فناوران برتر در عرصه طب ایرانی و داروسازی سنتی، اخلاق پزشکی و تاریخ پزشکی در حیطه‌های آموزش و ارائه خدمات با حضور مسئولان وزارت بهداشت برگزار شد.

حمایت‌های مادی و معنوی از افراد برگزیده، نوآور، خلاق، کارآفرین و گسترش روحیه و فرهنگ خودباوری در جامعه و فراهم کردن بستری مناسب برای همکاری‌های علمی و فناوری بین مراکز علمی و پژوهش از دیگر اهداف برگزاری جشنواره بود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید