سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد

تغییر نحوه نظارت بر مراکز ترک و درمان اعتیاد/افزایش اعتبار «بیمه درمان اعتیاد» در قالب یاری‌برگ

    کد خبر :354997

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام ورود سالانه ۱۷۰۰۰ معتاد به ۹۰ سرپناه‌ شبانه (شلترها) از تغییر نحوه نظارت بر مراکز ترک و درمان اعتیاد تا پایان امسال خبر داد و گفت: پایش درمان و نظارت بر مراکز درمانی به صورت علمی در دستور کار کمیته‌های علمی قرار گرفته است و تا پایان شهریورماه دستورالعمل‌های مربوطه برای اصلاح این موارد در نظر گرفته می شود و به این ترتیب تا پایان سال شاهد تغییرات جدید در نحوه نظارت بر مراکز درمان اعتیاد خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، پرویز افشار در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به برنامه مشترک این ستاد با وزارت ورزش و جوانان در حوزه تجهیز خانه‌های ورزش روستایی، اظهار کرد: در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه دو سال گذشته تجهیز خانه‌های ورزش روستایی رشد بسیار بالایی داشته است و در حال حاضر استانی در کشور نداریم که از خانه های ورزش روستایی محروم باشد.

افشار ادامه داد: در این بازه زمانی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ خانه ورزش روستایی یا تجهیز شده و یا به زودی آماده بهره برداری خواهد شد و در برخی از استان‌ها نیز که این خانه‌ها از ۳ سال قبل تجهیز شده‌اند استقبال قابل توجهی از آنها صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره دستاوردهای این ستاد در حوزه بین‌الملل نیز توضیح داد و گفت: تفاهم نامه مبارزه همه جانبه در زمینه مواد مخدر و تروریسم با دولت چین نهایی شده است. افزون بر آن مذاکراتی با مقامات ایتالیایی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در ابعاد مختلف مبارزه با مواد مخدر انجام شده است و همچنین سند برنامه مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین یونیسف در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد در کودکان و نوجوانان امضاء شده است.

ورود سالانه ۱۷۰۰۰ معتاد به سرپناه‌های شبانه (شلترها)

افشار در ادامه با اشاره به فعالیت ۷۴۰۰ مرکز درمان سرپایی اعتیاد با آگونیست، در حوزه‌های دولتی و غیر دولتی، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷۰۰۰ معتاد از ۹۰ مرکز سرپناه شبانه که در طول سال برای تامین محل خواب و غذای آنها در نظر گرفته شده، استفاده می‌کنند. همچنین مراکز تی سی بهزیستی که افراد معتاد بعد از سم زدایی برای بهبودی کامل به این مراکز مراجعه می‌کنند نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، امسال با اراده‌ای که در این زمینه وجود دارد و همچنین مشارکت بخش خصوصی تعداد این مراکز به ۳۰ مورد رسید و حدود ۲۰۰۰ نفر نیز از مداخلات درمانی و پیشگیری استفاده می‌کنند.

تغییر نحوه نظارت بر مراکز ترک و درمان اعتیاد تا پایان امسال

وی ادامه داد: پایش درمان و نظارت بر مراکز درمانی به صورت علمی در دستور کار کمیته‌های علمی قرار گرفته است و تا پایان شهریورماه دستورالعمل‌های مربوطه برای اصلاح این موارد در نظر گرفته می شود و به این ترتیب تا پایان سال شاهد تغییرات جدید در نحوه نظارت بر مراکز درمان اعتیاد خواهیم بود.

افزایش اعتبار پوشش بیمه درمان اعتیاد در قالب یاری برگ

راه‌اندازی مراکز نگهداری از زنان باردار معتاد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش اعتبار پوشش بیمه درمان اعتیاد به میزان ۷۹۰ میلیارد ریال در قالب یاری برگ خبر داد و گفت: تاکنون آمار یک میلیون بیمار در سامانه آیداتیس که به صورت کامل اجرایی شده، ثبت شده است و این سامانه کمک می‌کند تا اشراف نسبی نسبت به مصرف مواد، نوع درمان و همچنین مداخلات آن داشته باشیم.

وی در ادامه از بازنگری و تدوین راهنمای درمان و وابستگی به مواد مخدر در کودکان، نوجوانان و دانش آموزان در معرض خطر، راه‌اندازی DICهای جدید در مناطق کمتر برخوردار و راه اندازی مراکز مخصوص زنان باردار معتاد خبر داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید