جایزه بین المللی رویان به کاشف درمان بیماری پروانه ای می رسد

    کد خبر :354751

پنجمین برنده «کاظمی پرایز» معرفی شد که قرار است در نوزدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان تقدیر شود.

به گزارش مهر، کاظمی پرایز به عنوان یک جایزه بزرگ علمی است که در حوزه بیولوژی به صورت سالانه با همکاری معاونت علمی به یک دانشمند برگزیده اعطا می شود. قرار است امسال پنجمین دوره آن در حاشیه کنگره و جشنواره بین المللی رویان برگزار شود که «مایکل دلوکا» برنده این جایزه معرفی شده است.

پروفسور مایکل دلوکا از دانشگاه مودنای ایتالیا بیش از ۲۰ سال است که روی سلول های بنیادی اپیتلیالی با هدف استفاده از پزشکی بازساختی فعالیت می کند. تحقیقات ارزشمند بلوکا سبب کاربرد سلول های بنیادی اپیدرمی جهت درمان سوختگی های عمیق و وسیع شده است. همچنین وی علاوه بر پوست با کشت سلول های بنیادی لیمبال موفق به درمان بیماری فقدان سلول های لیمبال شده است.

استفاده از این سلول های بنیادی منجر به بهبود بینایی در بیماران شده و هم اکنون در سراسر ایران و جهان استفاده می شود.

طبق آمار در فوریه ۲۰۱۵ این درمان به عنوان یک روش درمانی که سلول های آن به صورت محصولات پیشرفته درمانی ( ATMP) تولید شده توسط موسسه دارویی اروپا تایید شده است. این درمان به عنوان اولین درمان سلولی تایید شده توسط این موسسه دارویی اروپا است و به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای این حوزه در بیست سال گذشته محسوب می شود.

وی در حال حاضر موفق شده برای اولین بار با استفاده از تصحیح ژنتیکی سلول های بنیادی کراتینوسیت پوست بیماری موسوم به ای بی یا پروانه ای را به طور قطعی درمان کند. وی فاز اول و دوم کارازمایی بالینی را در اتریش و ایتالیا انجام می دهد. همچنین عضو چندین کمیته ملی و بین المللی علمی بوده و تا کنون ۱۳۵ مقاله و کتاب نوشته است.

در این مطالعه موفق شدند با کشت سلول های بنیادی کراتینوسیتی و اصلاح ژنتیکی ژن LAMB۳، ۷۸ درصد اپیدرم را در یک کودک هفت ساله مبتلا به این بیماری که در حال مرگ بود بازسازی کنند.

وی در طول ۳۰ سال گذشته موفق به درمان ۴۰۰ بیمار سوختگی عمیق پوستی، درمان ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویتیلیگو پایدار، درمان ۱۷۰ بیمار مبتلا به نقص های مخاطی دهانی، درمان ۱۸ مبتلا به POSTERIOR-HYPOSPABIAS شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید