آقای‌ گلزار این شد «ترویج کتابخوانی»؟

    کد خبر :354680

تاکید بر کتابخوان کردن مساله‌ای است که دست‌اندرکاران مسابقه «برنده باش» زیاد بر آن اصرار داشته و دارند، اما با گذشت چند برنامه مسابقه «برنده باش»، انتقادات زیادی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. اینکه سوالات مسابقه هیچ مناسبتی با فضای کتابخوانی ندارد.

همان ابتدا که تبلیغات برنامه‌شان شروع شد، تاکید داشتند که می‌خواهند سطح کتابخوانی مردم را بالا ببرند، اولین‌بار که حرف از مسابقه «برنده باش» شد، حدودا چهار ماه پیش بود که گفتند یک مسابقه تلویزیونی با اجرای محمدرضا گلزار از شبکه «نسیم» پخش خواهد شد،

اما گلزار آن را تکذیب کرد و گفت: «یک مسابقه تلویزیونی در حال آماده شدن دارم که پخش آن از شبکه سه خواهد بود.» محمدرضا گلزار تبلیغ این برنامه را از یک کتابخانه شروع کرد اما الان در برنامه پخش شده از شبکه سه هیچ اثری از ترویج کتابخوانی نیست.

حرف و حدیث‌ها درباره این مسابقه ادامه پیدا کرد تا زمانی که گلزار در ماه رمضان به برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی آمد و درباره این مسابقه صحبت کرد. او در این برنامه گفت: «من یک مسابقه جذاب و پرهیجان برای تلویزیون درنظر گرفته‌ام که برگرفته از یک مدل خارجی و پربیننده‌ترین مسابقه جهان است که جایزه نفر اول که بتواند به 15 سوال من جواب درست بدهد 100 میلیون تومان است.

به احتمال زیاد ضبط این برنامه از هفته آینده آغاز می‌شود و از ماه آینده دو روز در هفته در شبکه سه سیما پخش خواهد شد و من امیدوارم با این مسابقه جذاب، توجه مردم به کتابخوانی بیشتر شود.»

از طرف دیگر هاشم رضایت، تهیه‌کننده این برنامه هم در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: «افزایش سطح آگاهی و تشویق افراد به مطالعه از اهداف اصلی این برنامه است، پایین بودن سرانه مطالعه از موضوعاتی است که بار‌ها و بار‌ها از زبان مسئولان و پژوهشگران شنیده‌ایم، بالا بردن سرانه مطالعه به‌خصوص در نسل جوان ما که اسیر تکنولوژی روز شده‌اند از اهداف اصلی تولید و پخش این مسابقه است.

«برنده باش» مسابقه‌ای برگرفته از اطلاعات عمومی و با بهره‌گیری از تکنولوژی مورد علاقه در جامعه طراحی شده و تلاش دارد با تجمیع مطالعه و تکنولوژی سبک نویی در ساخت مسابقات تلویزیونی به‌وجود آورد. این مسابقه در دو مرحله برگزار می‌شود.

در مرحله اول شرکت‌کنندگان با نصب اپلیکیشن «برنده باش» به ۱۶ هزار سوال طراحی شده در مسابقه دسترسی خواهند داشت؛ سوالاتی که برای پاسخ به آنها، نیازمند مطالعه و جست‌وجو هستند. با موفقیت در این مرحله شرکت‌کنندگان وارد مرحله حضوری خواهند شد. افرادی که در پاسخ به سوالات به حد نصاب نمی‌رسند، از دو روش می‌توانند به سوالات بیشتر دسترسی داشته باشند.

در روش اول با مشاهده فیلم‌های تبلیغاتی و آموزشی، امکان پاسخ‌دهی به سوالات بیشتر و در روش دوم نیز با خرید سوال ملاک، امکان دسترسی به سوالات جدید برای پاسخگویی، خواهد داشت.»

تاکید بر کتابخوان کردن مساله‌ای است که دست‌اندرکاران مسابقه «برنده باش» زیاد بر آن اصرار داشته و دارند، اما با گذشت چند برنامه مسابقه «برنده باش»، انتقادات زیادی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. اینکه سوالات مسابقه هیچ مناسبتی با فضای کتابخوانی ندارد.

سوالات تکراری و در بیشتر موارد، سطح سختی سوالات پایین‌تر از سوالات اطلاعات عمومی آزمون‌های استخدامی است. گویا در طراحی دم‌دستی سوالات این مسابقه، اصلا قراری بر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نیست. تقلیل واژه «ترویج کتابخوانی» و سوء‌استفاده از این عبارت، باعث شده تا بار دیگر انتقادات به شیوه اجرای این مسابقه قوت یابد؛ اینکه انتخاب یک چهره سینمایی مثل محمدرضا گلزار، فقط به قصد اجرای یک شوی تلویزیونی است و نه هیچ چیز دیگر.

روزنامه فرهیختگان: جالب اینکه یکی از شب‌های اجرای مسابقه، دورهمی‌ای شده بود برای دعوت از همکاران قدیمی گلزار در سریال «عاشقانه» و منوچهر هادی، کارگردان این سریال و همسرش که با پاسخ دادن به تمام سوالات مسابقه «برنده باش» توانستند برندگان 100 میلیون تومانی مسابقه شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید