کمک۲۱میلیون دلاری به ایران و بزرگ نمایی آب نبات بروکسل برای تهران

    کد خبر :354326

کمک اعلام شده اروپا به ایران رقم چندان چشمگیری نیست اما آمریکا و رژیم صهیونیستی چنان هیاهویی بخاطر آن به راه انداخته اند که گویا با خروج واشنگتن از برجام هیچ زیانی متوجه تهران نشده است.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از اختصاص بسته کمک اقتصادی ۱۸ میلیون یورویی (حدود ۲۱ میلیون دلار) به ایران خبر داد؛ این کمک بخشی از بسته ۵۰ میلیون دلاری است که قرار است توسط بروکسل در اختیار تهران قرار بگیرد.

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که در راستای تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ برجام، مبلغ ۱۸ میلیون یورو (۲۰.۷ میلیون دلار) را با هدف کمک به ایران برای جبران تاثیرات تحریم های آمریکا، به این کشور اختصاص داده است. این کمک مالی بخشی از یک برنامۀ گسترده‌تر کمک به ایران به ارزش ۵۰ میلیون یورو است که از قرار است از بودجه اتحادیه اروپا به ایران پرداخت شود.

پیش از آن هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته بود اروپا باید برای نجات توافق هسته‌ای با ایران سیستم پرداخت مستقل از ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی کند. وزیر خارجه آلمان با انتشار مطلبی در روزنامه «هندلزبلات» آلمان نوشت: «ضروری است که خودمختاری اروپا را با ایجاد کانال‌های پرداخت مستقل از ایالات متحده آمریکا تقویت کنیم.»

هایکو ماس همچنین در مقاله خود نوشته است: «هر روزی که برجام زنده بماند بهتر از انفجار بحرانی است که بدون برجام می تواند خاورمیانه را تهدید کند.»

شبکه پرداخت جهانی سوئیفت که مرکز آن در بلژیک است و بخش عمده‌ای از پرداخت های مالی جهانی از طریق آن انجام می شود از سال ۲۰۱۲ در پی اعمال تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه تهران خدماتش را به ایران متوقف کرد. اشاره وزیر خارجه آلمان به راه اندازی سیستم پرداخت مستقل از آمریکا طراحی جایگزینی برای سوئیفت است تا اروپا برای حفظ برجام بتواند راه معامله با ایران را باز بگذارد.

۵۰ میلیون کمک در برابر میلیاردها دلار زیان

اتحادیه اروپا در چندین نوبت به ایران وعده داده است که با تحریم‌های یک جانبه آمریکا مقابله کند با این حال خروج برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی مانند توتال از ایران، شک و تردیدهایی درباره اجرای این وعده اروپایی ها ایجاد کرده است.

این وضعیت در حالی است که به گزارش یورو نیوز شمار شرکت‌هایی که تحت تاثیر بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از بازار ایران خارج شده یا قراردادهای خود با صنایع این کشور را لغو یا تعلیق کرده‌اند به ۵۳ مورد رسید. این شرکت‌ها در هشت صنعت عمده ایران از جمله نفت، حمل و نقل، خودرو، بانک و بیمه، برق، هواپیمایی، معدن و فلزات و فناوری ارتباطات فعال بوده‌اند. در این میان صنعت نفت ایران بالاترین سهم را از تعداد این شرکت‌ها داشته و صنایع حمل و نقل و خودرو در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

از میان ۵۳ شرکت از ۲۱ کشور جهان، ۹ شرکت فرانسوی و هشت شرکت آلمانی بوده‌اند که در مقایسه با سایر کشورها بالاترین سهم را در توقف مناسبات اقتصادی با ایران داشته‌اند. در این میان دو شرکت آمریکایی بوئینگ و جنرال‌الکتریک حضور داشتند. بین کشورهای آسیایی هم در مجموع ۱۱ شرکت از کشورهای هند، کره‌جنوبی، ژاپن و تایوان بازار ایران را ترک کرده‌اند. بنابراین اکثر شرکت‌هایی که مناسبات خود با ایران را لغو یا معلق کرده‌اند در قاره اروپا قرار دارند.

از بین رفتن فرصت های اقتصادی ایجاد شده به موجب خروج آمریکا از برجام و کمک ۵۰ میلیون یورویی یا به عبارت بهتر ۱۸ میلیون یورویی اروپا به ایران انسان را به یاد جمله معروف «آب نبات در برابر دُر غلطان» می اندازد و گویا اروپا با ارائه این کمک قصد فریب ایران در خصوص پایبندی بروکسل به تعهدات امضا کنندگان برجام را دارد.

بزرگنمایی برای فریب افکار عمومی

در این میان هر چند کمک مالی اروپا به ایران رقم چندان چشمگیری نیست اما با این وجود آمریکا و رژیم صهیونیستی چنان هیاهویی را درباره آن به راه انداخته اند که گویا با این کمک کوچک اقتصادی، تمامی مشکلات بوجود آمده برای ایران در پی خروج آمریکا از برجام حل و فصل می شوند.

برای مثال «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی با تکرار ادعاهای بی پایه و اساس واشنگتن علیه تهران، گفت: «بیانیه اتحادیه اروپا مورخ ۲۳اُم اگوست مبنی بر پرداخت ۲۰.۷ میلیون دلار به تهران با هدف گسترش روابط اقتصادی و منطقه ای میان ایران و اروپا، ارسال یک پیام اشتباه در زمانی اشتباه بود».

وی در ادامه مدعی شد که «پول بیشتر در دست مقامات تهران به معنای پول بیشتر برای اجرای عملیات ترور در بسیاری از کشورهای اروپایی است!»

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بلافاصله از حمایت‌های مالی اتحادیه اروپا به ایران انتقاد کرد و کمک اروپا به ایران را «اشتباه بزرگ» نامید. نخست‌ وزیر رژیم اسرائیل همچنین هشدار داد که اتحادیه اروپا به دلیل برنامه کمک اقتصادی خود به ایران پشیمان خواهد شد.

این وضعیت بیانگر آن است که اگر چه اروپا در خصوص برجام به ظاهر برخلاف خواست آمریکا گام بر می دارد اما خروج بیش از ۵۰ شرکت اروپایی از ایران بواسطه خروج آمریکا از برجام نشان می دهد که اروپایی ها بیش از آنکه به تصمیمات اتخاذ شده در بروکسل اهمیت بدهند نگران اقدامات کاخ سفید هستند و بده و بستان های پشت پرده آنها به گونه ای است که ایران نمی تواند چشم امیدی به حمایت های قاره سبز داشته باشد از همین رو واشنگتن و تل آویو با بزرگنمایی در خصوص کمک ناچیز بروکسل به تهران قصد دارند ماجرا به گونه ای پیش ببرند تا در نهایت ایران بجای آنکه از وضعیت بوجود آمده شکایت داشته باشد قدردان حمایت های نصفه و نیمه اروپا باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید