هر شرکت واردکننده خودرو، چند خودرو می‌توانست با ارز دولتی وارد کند؟

    کد خبر :354211

حدود ۵۱ روز از انتشار فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو که ارز دولتی دریافت کرده اند، می‌گذرد و همچنان این فهرست جای بحث و بررسی بسیار دارد. طبق فهرست منتشره حدود ۲۱ شرکت ۱۲۰ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۸۴ یورو ارز دولتی جهت واردات خودرو دریافت کرده اند. در مجموع این ۲۱ شرکت می‌توانستند حدود ۴۹۳۲ دستگاه خودرو به کشور وارد کنند.

به گزارش تابناک؛ پس از آن که مشخص شد، شرکت های واردکننده گوشی تلفن همراه ـ که ارز دولتی دریافت کرده بودند ـ تخلفاتی را در این زمینه داشتند، رئیس جمهور روحانی به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد که باقی فهرست شرکت های دریافت کننده ارز دولتی را نیز منتشر کند.

نخست در دهم تیر 1397 فهرستی ناقص از این شرکت ها منتشر شد که جای واردکنندگان برخی کالاها از جمله واردکنندگان خودرو در آن خالی بود و همین موضوع باعث فشار رسانه ها شد و سرانجام بانک مرکزی فهرست دوم شرکت های دریافت کننده ارز دولتی که مربوط به واردکنندگان خودرو بود را در دوازدهم تیر 1397 منتشر نمود.

انتشار این فهرست نشان می داد، در مجموع 21 شرکت حدود 120 میلیون و 845 هزار و 84 یورو ارز دولتی جهت واردات خودرو از بانک مرکزی و سامانه نیما دریافت کرده اند. این فهرست نیز با حاشیه هایی همراه بود؛ از جمله اینکه نام برخی نهادهای دولتی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این فهرست دیده می شد که وزارت بهداشت عنوان کرد که ارز دولتی را جهت واردات آمبولانس دریافت نموده است. از این گذشته، برخی کارشناسان نیز بر این باور بودند که این فهرست کامل نیست، چون نام برخی واردکنندگان خودرو در آن به چشم نمی خورد.

هم اکنون با گذشت 51 روز از انتشار این فهرست می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم در مجموع این 21 شرکت با این میزان ارز دولتی دریافت شده، چقدر خودرو می توانستند وارد کنند و سهم هر شرکت از این میزان واردات چقدر بوده است؟

برای پاسخ به این پرسش در آغاز باید به مصاحبه فرهاد احتشام زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در دوازدهم تیر 1397 رجوع کنیم. وی طی این مصاحبه عنوان نمود که طبق آمار سال گذشته متوسط قیمت خودروهای وارداتی 24 هزار و 500 یورو بوده است.

بنابراین با توجه به این مصاحبه، 21 شرکت واردکننده خودرو که 120 میلیون و 845 هزار و 84 یورو ارز دولتی دریافت کرده اند، می توانستند در مجموع به طور میانگین حدود 4932 خودرو وارد کشور کنند. جدول زیر سهم هر یک از این 21 شرکت از 4932 خودرو را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود شرکت جهان نوین آریا که دارای نمایندگی از نیسان ژاپن می باشد باید به طور میانگین با 30 میلیون و 437 هزار و 430 یورو دولتی دریافتی، 1242 خودرو وارد کرده باشد یا وارد بکند. همچنین آرین موتور پویا که دارای نمایندگی رسمی میتسوبیشی می باشد با 26 میلیون و 188 هزار و 738 یورو دولتی باید به طور میانگین 1068 خودرو وارد کرده باشد یا وارد بکند.

طبق جدول زیر کمترین سهم واردات خودرو با ارز دولتی هم متعلق به شخصی به نام محمد شادمان ابراهیمی است که باید با 49 هزار یورو ارز دولتی که دریافت کرده است، دو خودرو وارد بکند. بعد از شادمان ابراهیمی هم دو شرکت غیرنمایندگی نوشه تجارت سپهر و ملینا تجارت آرکا در رتبه های بعدی قرار دارند که هر یک با ارز دولتی که دریافت نموده اند، به طور میانگین می توانستند 7 خودرو وارد کشور کنند.

گفتنی است، بنا بر آمار گمرک در سه ماهه نخست سال، ۷ هزار و ۴۳ دستگاه انواع خودروهای سواری به ارزش 198 میلیون و 950 هزار دلار وارد کشور شده است که طبیعتاً باید بخشی از این خودروها متعلق به همین شرکت هایی که ارز دولتی جهت واردات خودرو دریافت کرده اند، باشد. لذا باید نهادهای مربوطه جهت شفافیت هر چه بیشتر، مشخص کنند که تاکنون این شرکت ها با ارزی که دریافت کرده اند، چند خودرو وارد کشور کرده اند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید