هدیه اروپا به محیط زیست ایران صرف چه می‌شود؟

    کد خبر :353890

تیر ماه گذشته بود که مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست دوروزه بروکسل خبر از تصویب بسته حمایتی اروپا برای ایران در چارچوب برجام داد و بالاخره روز اول شهریور خبر رسید که این بسته با مبلغ ١٨ میلیون یورو به زودی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

طبق اعلام موگرینی اتحادیه اروپا برای نجات برجام در برابر تحریم‌های امریکا، کمک ١٨ میلیون یورویی خود را در اختیار تهران قرار خواهد داد. این مبلغ بخشی از یک بسته بزرگ‌تر کمک ٥٠ میلیون یورویی است.

پس از انتشار بیانیه مربوط به این بسته حمایتی، موگرینی به «یوراکتیو» گفت: «قرار است ٨ میلیون یورو از این مبلغ به بخش خصوصی شامل موسسات کوچک و بنگاه‌های اقتصادی متوسط و نیز سازمان توسعه صادرات ایران اختصاص پیدا کند، ٨ میلیون یورو صرف پروژه‌های محیط‌زیستی و ٢ میلیون یورو نیز صرف مبارزه با مواد مخدر در ایران شود.»

نیون میمیکا (Neven Mimica) مسوول بخش همکاری‌های بین‌المللی و عمران اتحادیه اروپا هم در تکمیل سخنان موگرینی گفت: «با این اقدام اتحادیه اروپا پشتیبانی خود از مردم ایران و تحول صلح‌آمیز و پایدار این کشور را به نمایش گذاشته است.»

اختصاص بالغ بر ٤٠ درصد از این بسته به پروژه‌های محیط زیستی در کشور و تاکید اتحادیه اروپا بر ایجاد زمینه‌ای برای تحولی پایدار در ایران نشان از اهمیت نقش مشکلات زیست‌محیطی در شرایط فعلی کشور دارد. محیط زیست ایران علاوه بر چالش‌هایی که برای فعالان این حوزه پیش آمده است، چالش‌های بسیار جدی در شهر‌های مختلف دارد که به طور مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است.

از خوزستان و معضل ریزگرد‌ها که مردم این مناطق را در ماه‌های مختلف سال به نوعی با آن درگیر می‌کند و بخشی از آن به وضعیت کانون‌های گرد و غبار داخلی برمی‌گردد، تا خشک شدن هامون در جنوب شرق و تاثیری که این اتفاق بر زندگی مردم شهر‌های اطراف داشته، مهاجرت‌های اجباری و خالی شدن شهر‌ها و روستا‌ها از سکنه تا بحران‌های مرتبط با کشاورزی و دامداری در این مناطق و خشکسالی گسترده‌ای که اهالی سیستان و بلوچستان به شکلی ملموس آن را درک می‌کنند.

وضعیت دریاچه ارومیه در شمال غرب کشور و نگرانی‌هایی که خشک شدن این دریاچه ایجاد کرده است و بحران‌هایی که در نتیجه تصمیمات اشتباه در این منطقه ایجاد خواهد کرد.

موضوع نشست زمین در مناطق مختلف کشور تبدیل به یک نگرانی جدی شده است که در نتیجه صدور مجوز‌های بی‌رویه برای حفر چاه و برداشت‌های بی‌برنامه و غیراصولی از آب‌های زیرسطحی ایجاد شده و هر بار به شکلی خود را به صدر خبر‌ها می‌رساند. در ماه‌های اخیر هم فروچاله‌های همدان در یکی از پر آب‌ترین دشت‌های ایران تبدیل به چالشی جدی در حوزه محیط زیست شده است.

از سویی نبود تجهیزات امدادرسانی در حوزه محیط‌زیست به خصوص در مواقعی که جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی می‌شوند، از جمله مواردی است که شاید در نگاه اول چندان با اهمیت به نظر نرسد، اما نبود همین تجهیزات و امکانات مناسب در سال‌های اخیر موجب از بین رفتن بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی و جنگلی ایران شده است.

روزنامه اعتماد:حال باید دید کارشناسان و مسوولان حوزه محیط‌زیست کدام یک از موارد ذکر شده را به عنوان اولویت در پروژه‌های مشترک با اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست قرار خواهند داد و باید دید از منظر آنان کدام یک از چالش‌های موجود نقش پررنگ‌تری در ایجاد شرایط موجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید