سرنوشت «سند ملی آمایش سرزمین» چه می‌شود؟

    کد خبر :353460

انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز در نامه‌ای سرگشاده نسبت به روند تهیه و تدوین «سند ملی آمایش سرزمین» اعتراض کردند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، در این نامه‌ سرگشاده با عنوان « آیا سازمان برنامه و بودجه متولی مناسبی برای تدوین سند ملی آمایش سرزمین است؟» که به امضای هشت نهاد حرفه‌ای مهندسان مشاور با تائید انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرسازی رسیده است، آمده است: «یکی از مهمترین اسنادی که در هر کشوری تهیه می­شود، سند ملی آمایش سرزمین آن کشور است، که با در نظر گرفتن منابع و ظرفیت­‌های موجود سرزمینی اصول کلی استفاده از پهنه سرزمین در بخش­های مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و غیره را مشخص می­‌سازد.نوع نگاه دولت­های یازدهم و دوازدهم و اصولا جهت­گیری­های برنامه ششم توسعه کشور که با شعارهایی از جمله تقویت فضای کسب و کار، رقابت پذیری در تولید ملی و عدالت منطقه­ای مشخص شده بود، لزوم توجه به امر بسیار مهم تدوین سند ملی آمایش سرزمین را بیش از پیش یادآوری می­نماید. از همین رو است که سیاست­های ۸ گانه آمایش سرزمینی در سال ۱۳۹۰ از سوی مقام معظم رهبری به دولت و دستگاه های اجرایی ابلاغ شد. همچنین در شهریورماه ۱۳۹۶ در دیدار معظم له با هیئات دولت بر لزوم تهیه و ابلاغ سریعتر سند ملی آمایش سرزمین تاکید شده است(خبرگزاری فارس: تهیه سند ملی آمایش ۶ ساله شد)

به منظور تحقق این مطالبه ملی سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه سند ملی آمایش سرزمین را در دی ماه ۱۳۹۶ به مناقصه عمومی گذارد تا گروه­های مهندس مشاور داخلی و خارجی بهترین پیشنهادها را جهت پیشبرد اهداف آمایشی ارائه نمایند. پس از ۹ ماه از برگزاری مناقصه فوق و انتخاب گروه برنده مناقصه مجددا صداهایی از سازمان برنامه و بودجه مبنی بر ابطال مناقصه و تدوین این سند مهم ملی از طریق منابع داخلی سازمان برنامه و بودجه مطابق آن چه که در دهه ۶۰ و ۷۰ تجربه شده و نتیجه ای جز شکست مطلق نداشت به گوش می رسد.

به نظر می رسد که در سال هایی که جامعه حرفه ای مهندسان مشاور بخش خصوصی کشور در سخت ترین شرایط حیات خویش قراردارد و عملا توان حفظ نیروهای نخبه کارشناس خود در مقابل وسوسه بسیار قوی مهاجرت را ندارد و مطابق آمار رسمی کشور هر روز بر تعداد نخبگانی که از کشور مهاجرت می کنند افزوده میگردد، طی کردن مسیری که توسط سازمان در دهه های گذشته پیموده شده و نتیجه ای جز شکست نداشته احتمالا محصولی جز دلسردتر شدن بخش خصوصی واقعی از شرایط آینده کشور عاید کل کشور نخواهد کرد.

از این روست که لازم است این سوال اساسی توسط مسئولان دولتی و نمایندگان محترم مجلس پاسخ داده شود که” آیا سازمان برنامه و بودجه متولی مناسبی برای تدوین سند ملی آمایش سرزمین است”. »

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید