ایمانی: طرح اتحادملی را رویایی می‌دانم

  • سیاسی
  • جمعه ۲ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۴۲
    کد خبر :353417

تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: زیرساخت‌های لازم برای اتحاد ملی را فراهم نکردیم چون وقتی یک نفر از منتقدان دولت و یک نفر از طرفداران دولت اتفاقی کنار هم قرار می‌گیرند، عکس آنها را بزرگ در صفحه اول روزنامه‌ها کار می‌کنند. البته ناامید نیستم اما الان فاصله را با اتحاد ملی زیاد می‌بینم.
فضای سیاسی کشور متأثر از روابط بین المللی ایران در حال تغییر آرایش است. اگر روزی بحث موافقان و مخالفان برجام مطرح بود، امروز دو جناح دنبال معرفی مقصر وضع موجود و معرفی آن به مردم هستند. آن هم در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی با آمریکا به سر می برد.

ناصر ایمانی می گوید:دولت از طرف طرفداران و منتقدان خود تحت فشار است. حال آنکه آنها باید تلاش کنند آرامش بر کشور حاکم باشد چون به اندازه کافی از لحاظ اقتصادی به مردم فشار می آید. کوچکترین تنش سیاسی باعث می شود، روان مردم به شدت تحت فشار و آسیب قرار گیرد.

مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با ناصر ایمانی را در ادامه بخوانید:

آیا تشکیل اتاق اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بر مناسبات سیاسی داخل کشور اثرگذار است؟
آمریکایی ها دچار مشکل در اعمال تحریم ها شدند و برای همین گروه اقدام علیه ایران تشکیل دادند، در واقع اگر احساس می کردند کار اعمال تحریم ها آن طور که می خواهند و برنامه ریزی کردند، جلو می رود، این گروه را شاید تشکیل نمی دادند اما چون با مقاومت هایی در سراسر جهان از جمله کشورهای شرق آسیا همچون چین، هند، روسیه و کشورهای اروپایی مواجه شدند گروه اقدام علیه ایران را تشکیل دادند.

پس از سر ضعف بود؟
بله، چون دیدند نمی توانند آن طور که باید اهداف شان را محقق کنند. در دوره قبل تحریم ها که سال 88- 89 شروع شد، چرا گروه اقدام تشکیل ندادند چون تمام دنیا با آنها همراه بودند و نیاز به تشکیل گروه اقدام نداشتند.

روی سیاست های داخلی ما اثر دارد؟
تأثیر از گروه اقدام نیست بلکه تأثیر تحریم هاست. قاعدتا مسئله تحریم ها در آرایش نیروهای سیاسی داخلی ما تأثیرگذار خواهد بود. البته این بستگی به دولت دارد که چه مقدار بتواند با سازماندهی وضعیت اقتصادی، فشارهای سیاسی داخلی را کم کند. یعنی اگر دولت نتواند خوب سازماندهی اقتصادی کند، فشار سیاست خارجی بر سیاست داخلی بیشتر می شود اما صرف نظر از این موضوع مسلم است کسانی که طرفدار مسئله برجام بودند مقداری نزد افکارعمومی تحت فشار بیشتری قرار می گیرند، این وضعیت آنها را به سمت و سوی خاصی هدایت می کند. بخشی از آنها به طور طبیعی طرفدار مذاکره با آمریکا می شوند و برای آنکه نمی توانند پاسخگویی کنند که چرا سرنوشت برجام به اینجا انجامید، راه حل را در مذاکره می دانند. به عبارت دیگر می گویند «مذاکره نباید متوقف شود والا تقصیر به گردن کسانی است که مذاکره نکردند». بخش دیگر طرفداران برجام مسیر رادیکالیسم را دنبال می کنند و نوعی فرار به جلو انجام می دهند. این گروه روش های تند را به کار می گیرند مانند اینکه مثلا می گویند اساسا بیاییم نظامیان را وارد کابینه کنیم. در واقع با اتخاذ این مباحث ماهیت حکومت را زیر سئوال می برند.

یعنی طرفداران برجام موافق ورود نظامی ها به کابینه می شوند؟
خیر، موافق حضور نظامیان در دولت نیستند. در واقع متلک پراکنی سیاسی می کنند، می خواهند بگویند «علت اینکه دولت در ساماندهی وضعیت اقتصاد تا الان موفق نبود، نه به خاطر فشارهای خارجی، تحریم ها و برجام، بلکه به خاطر دخالت های دولت پنهان و نظامیان در اقتصاد و سیاست است بنابراین بگذاریم خودشان وارد کابینه شوند». به عبارت دیگر آنها نمی خواهند اذعان کنند که برجام و دولت اشتباهاتی داشت و ما هم در مقاطعی به اشتباه حمایت بی قید و شرط کردیم.

مخالفان برجام چه کار می کنند؟
رهبر انقلاب بعد از خروج آمریکا از برجام فرمودند «الان زمان مچ گیری و اعلام اینکه دیدید ما راست می گفتیم نیست». اما متأسفانه منتقدان به این مسیر می افتند. گروه منتقد قاعدتا فشارهای خودشان را روی دولت برای پاسخگویی به مطالبات مردم بیشتر خواهند کرد. به این مضمون که مردم مطالبات دارند چرا دولت به مطالبات مردم پاسخ نمی دهد. یعنی به مطالبات مردمی دامن می زنند. این کار خطایی است که از این طرف اتفاق افتاده و ادامه خواهد یافت تا فشار به دولت آورند. در حالیکه هم اکنون زمان حمایت از دولت است نه زمان انتقاد به دولت و توصیه می کنیم منتقدان سکوت کنند. البته از آن طرف دولت هم خیلی کم تحرک است. البته دولت از هر دو طرف تحت فشار است. حتی می توانم بگویم آنقدر که از طرف حامیانش تحت فشار است از سوی منتقدان تحت فشار نیست. در مجموع طرفداران و منتقدان دولت باید تلاش کنند آرامش بر کشور حاکم باشد چون به اندازه کافی از لحاظ اقتصادی به مردم فشار می آید. کوچکترین تنش سیاسی باعث می شود، روان مردم به شدت تحت فشار و آسیب قرار گیرد بنابراین باید یک آرامشی در کشور حکم فرما باشد. اگر بتوانیم مدتی مسئله تحریم ها را خوب تحمل کنیم. سلاح تحریم آمریکایی ها کُند خواهد شد. به محضی که این سلاح کُند شود ورق بر می گردد چون تحریم این دفعه آمریکا با دفعه قبل متفاوت است. ترامپ تأکید دارد تحریم های بسیار سختی که تاکنون جهان ندیده بر ایران تحمل کردیم. حال آنکه دفعه قبل دنیا با آمریکا برای اعمال تحریم همراه بود اما این دفعه بخشی از دنیا با آمریکا همراه نیست، برای همین آمریکایی ها مجبورند سخت گیری شان را بیشتر کنند. اگر دوره ای بتوانیم مقاومت کنیم و سلاح تحریم کُند شود و ورق بر می گردد.

به نظر شما اتحاد ملی در وضعیت جنگ اقتصادی با آمریکا اتفاق می افتد یا آنکه موضوعی رویایی است؟
بیشتر هنوز رویایی می دانم چون زیرساخت های لازم برای اتحاد ملی را فراهم نکردیم. هنوز هم وقتی یک نفر از منتقدان دولت با یکی از طرفداران دولت به طور اتفاقی در یک پیاده رویی راه می روند عکس آنها را می گیرند بلافاصله روزنامه ها این عکس را بزرگ در صفحه اول کار می کنند یعنی اینقدر تعجب می کنند، پس وقتی میزان تعجب در این حد است قاعدتا برای صحبت درباره اتحاد ملی مشکل داریم. البته ناامید نیستم اما الان فاصله را با اتحاد ملی زیاد می بینم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید