مقام چینی: ایران و چین خطوط ارتباطی فراوانی برای همکاری ایجاد کرده‌اند

    کد خبر :353291

معاون دبیرکل شورای بازرگانان ایران و چین اظهار داشت: دو کشور در طول تاریخ دارای روابط بسیار گسترده‌ای بوده اند و اکنون نیز خطوط ارتباطی فراوانی برای همکاری ایجاد کرده اند.

‘ژانگ یی’ روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا ازجمله این خطوط را ایجاد روابط مشارکتی راهبردی و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری عنوان کرد که زیربنای روابط دو جانبه را بسیار مستحکم کرده است.

وی تصریح کرد: چین بر اساس تصویب کنگره و حزب حاکم، به دنبال گسترش روابط و همکاری ها، اصلاحات اقتصادی و باز کردن در‌ها به روی کشور‌های دیگر است و در چنین شرایطی ایران به طور مسلم از این عرصه بیرون نخواهد بود.

معاون دبیرکل شورای بازرگانان ایران و چین تاکید کرد: نگاه پکن به مناسبات با ایران راهبردی است و در عرصه‌های مختلف به دنبال همکاری‌های فزاینده هستیم.
ژانگ با بیان اینکه چین در برنامه راه ابریشم جدید و اجرای طرح‌های مرتبط، با ایران همکاری می‌کند، تاکید کرد:این طرح‌ها برای دو کشور و کل منطقه و کاستن از تنش‌های منطقه ای، بسیار مهم است.
معاون دبیرکل شورای بازرگانان ایران و چین تصریح کرد: ارزش تبادلات تجاری چین و ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی با ۱۹ درصد رشد در مقایسه با سال قبل از آن، به ۳۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.
ژانگ اضافه کرد: در شش ماه اول سال ۲۰۱۸ نیز حجم تجارت دوجانبه بین چین و ایران به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.
این مقام چینی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت شورای بازرگانان ایران و چین پرداخت و تصریح کرد: این شورا ایجاد شده است تا فرصت‌های بیشتری در زمینه‌های تجاری و سرمایه گذاری پیش روی دو کشور قرار دهد.
او اضافه کرد: در قالب این شورا تلاش می‌شود تا بدون توجه به تحریم‌های یک جانبه آمریکا، در زمینه هایی، چون انرژی، صنایع، آهن و فولاد، گردشگری و اجرای طرح‌های مشترک، همکاری‌ها بیشتر شود تا منافع آن برای دو طرف باشد.
ژانگ با اشاره به روابط قدیمی و پر تحرک اقتصادی دو کشور اظهار داشت: از سال ۱۹۷۱ میلادی که روابط رسمی طرفین برقرار شد مناسبات همواره رشدی قابل توجه داشته است.
این مقام چینی با اشاره به اینکه دو کشور در سرمایه گذاری‌های مشترک همکاری می‌کنند بیان داشت چین در بسیاری از زمینه‌ها در ایران از نفت و گاز گرفته تا منابع معدنی و غیره، سرمایه گذاری کرده است و شورای تجاری ایران و چین همچنان برای پیشبرد این مناسبات تلاش خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید