تاثیر نگران کننده خشکسالی‌ها بر جنگل‌های آمازون

    کد خبر :353213

محققان نسبت به تاثیر خشکسالی‌ها بر جنگل‌های استوایی آمازون هشدار دادند.

جنگل‌های استوایی میزان ‌عظیمی از کربن دی‌اکسید موجود در اتمسفر را جذب می‌کنند، به همین دلیل آن‌ها بخش حائز اهمیتی در چرخه کربن کره زمین به حساب می‌آیند و حفاظت از این جنگل‌ها از اقدامات مهم بین‌المللی برای مقابله با گرمای جهانی است.

هرچند نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد: تنها یک دوره خشکسالی می‌تواند بر ویژگی بزرگ‌ترین جنگل استوایی جهان در سال‌های بعدی تاثیر مخرب داشته باشد.

همچنین از آنجایی‌که خشکسالی‌ها بیشتر در جنگل‌های استوایی متداول است، محققان را نگران ساخته که این عامل جذب کربن، خود به یک منبع تولید کربن تبدیل شود.

محققان آمریکایی در بررسی روی تصاویر ماهواره‌ای بدست آمده دریافتند: پس از خشکسالی سال ۲۰۰۵ هر سال به طور میانگین ۰.۹ متر از این جنگل استوایی از بین رفته است. زمانیکه این جنگل‌ها به دلیل خشکسالی تحت فشار قرار می‌گیرند، در اولین واکنش برگ‌های خود را از دست می‌دهند. همچنین در نهایت پس از طولانی شدن دوره خشکسالی درختان از بین می‌روند.

به گزارش ایسنا به نقل از مونگابی، به گفته محققان در دوره خشکسالی، درختان بلند بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند، زیرا به میزان آب بیشتری نیاز دارند و به سختی می‌توانند آب مورد نیاز خود را به تمامی قسمت‌ها منتقل کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید