سیاست های ضد ایرانی آمریکا، به سبک برایان هوک

    کد خبر :353137

دیپلمات 49 ساله آمریکایی که بیش تر به حزب باد بودنش معروف است، از تغییر رفتار حکومت ایران سخن می گوید، تغییر رفتاری که در ادبیات او معنایی جز تغییر حکومت ایران ندارد.

به گزارش افکارنیوز، برایان هوک توسط مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به عنوان رئیس گروهی تازه‌ تاسیس موسوم به «گروه اقدام علیه ایران» منصوب شد و پامپئو درباره اهداف تشکیل آن گفته که گروه اقدام ایران، مسئول راهبری، بازبینی و هماهنگی همه جوانب اقدامات مرتبط با ایران در وزارت خارجه خواهد بود و مستقیماً با من کار خواهد کرد. او، اما درباره «هوک» که قرار است مسئولیت این گروه را بر عهده بگیرد بیان می‌کند که از زمان اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از توافق برجام، برایان هوک نقش مهمی در شکل دادن به راهبرد ما برای اعمال حداکثر فشار دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران، ایفا کرده و این در حالی است که تا قبل از آن، هوک به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد!


گام نخست :تولد گروه اقدام در سالگرد کودتا 28 مرداد

هوک همزمانی اعلام تشکیل گروه اقدام ایران با سالگرد کودتای ۲۸ مرداد در کشورمان را کاملاً تصادفی دانسته و ادعا می‌کند که هدف از سیاست جدید واشنگتن در قبال تهران، تغییر رژیم نیست، بلکه تغییر رفتار حکومت ایران است. استیون لندمن کارشناس آمریکایی مسائل بین‌الملل، اما با اشاره به همزمانی اعلام تشکیل گروه اقدام ایران با سالگرد کودتای ۲۸ مرداد توسط سی‌آی‌ای، هدف از تشکیل این کارگروه را تغییر رژیم در ایران معرفی می‌کند و با اشاره به این‌که تغییر رفتار حکومت ایران در ادبیات مقامات واشنگتن به معنای تغییر حکومت ایران است، اقدام به تغییر حکومت در ایران با استفاده از «انقلاب رنگی» را مانند اقدامات قبلی کاخ سفید در همین‌باره، محکوم به شکست می‌داند و تاکید می کند که گروه اقدام ایران برای تحریک اغتشاشات داخلی در این کشور تشکیل شده تا یک کودتای دیگر را در ایران طرح‌ریزی کند.

چگونه هوک ۴۹ ساله ای که مخالف سیاست‌های ترامپ و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای و به دنبال توافق با ایران بود، امروز موضعش را این چنین تغییر داده و در رأس ضد ایرانی‌ترین گروه اقدام علیه ایران قرار گرفته است، موضوعی است که جای سئوال دارد. او در دوران «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان مدیر دفتر برنامه ریزی‌های سیاسی وزارت خارجه آمریکا منصوب شد و این در حالی بود که تا آن زمان، به عنوان یکی از مخالفان ترامپ شناخته می‌شد. یکی از افراد حاضر در تشکیل سازمانی به نام «John Hay Initiative» برایان هوک بود که این گروه متشکل از مشاوران سیاست خارجی و ۱۲۱ نفر از شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه و مخالف ریاست جمهوری ترامپ بودند. هوک همچنین قبل‌تر از آن در دولت «جورج دبلیو بوش» در سمت‌های مختلفی از جمله دستیار وزیر خارجه در سازمان‌های بین‌المللی، دستیار ارشد سفیر آمریکا در سازمان ملل و دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا حضور داشت.


برایان هوک و همراهی با حزب باد

قبول سرپرستی کارگروهی برای مذاکره با دولت‌های اروپایی در دوره تیلرسون به منظور اصلاح برجام، مطابق خواست ترامپ توسط هوک موجب شد تا ایرانیان با نام او بیشتر آشنا شوند؛ ولی با این وجود، رسانه‌های بین‌المللی در همان زمان گزارش‌هایی از اختلاف بین ترامپ و وزیر خارجه می‌دادند که در نهایت منجر به خروج تیلرسون از دولت ترامپ شد و در این میان برایان هوک یکی از معدود دیپلمات‌هایی بود که از پاکسازی‌های بعدی وزارت خارجه از تیم تیلرسون در امان ماند و برخی این موضوع را به شخصیت فرصت‌طلب برایان و گرایشش برای همرنگ شدن با اشخاص متفاوت نسبت داده‌اند. «دانیل رانده» کارشناس اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی در مصاحبه‌ای بعد از اخراج تیلرسون به درستی پیش‌بینی کرده بود که برایان هوک با تیم پامپئو همساز شده و ماندگار می شود. این کارشناس به بلومبرگ از همرنگ جماعت بودن او و اینکه همه می‌داند برای دولت ترامپ کار می‌کند، سخن گفته است.

برایان هوک در زمان وزارت رکس تیلرسون در یادداشتی خطاب به او و دیدگاه‌هایش درباره ارتباط موضوع حقوق بشر با منافع آمریکا در دنیا نوشته بود که” باید با متحدان خود، نسبت به دشمنانمان به نحو متفاوت و بهتری رفتار کنیم. در غیر این صورت، دشمنان بیشتر و متحدان کمتری خواهیم داشت! “و منظور او به جز برخی کشورهای مرتجع حاشیه خلیج فارس نبود.او دیدگاه ابزارگرایانه‌اش درباره مسائل حقوق بشر را بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید که «بابد حقوق بشر را در ارتباط آمریکا با چین، روسیه، کره شمالی و ایران مسئله‌ای مهم قلمداد کنیم و این موضوع تنها به دلیل نگرانی‌های اخلاقی از سوابق آن کشور‌ها در زمینه مسائل حقوق بشری نیست، بلکه علت به اصلی بر می گردد به این که به دلیل فشارهایی که تحت عنوان حقوق بشر بر این رژیم‌ها وارد می شود، در واقع روشی برای تحمیل هزینه برآنها، مقابله با فشار‌های این کشورها و گرفتن ابتکار عمل راهبردی از آن‌ها است. ” نگاه ابزاری هوک به مقوله حقوق بشر در قالب استفاده از آن به عنوان اهرم فشار علیه کشور‌های مخالف آمریکا از جمله ایران، از دیگر جنبه‌های استراتژی شخصیتی اوست.


هوک و تلاش برای اجماع جهانی علیه ایران

برایان هوک زمانی مشاور ستاد انتخاباتی میت رامنی در انتخابات ریاست جمهوری بود وهمزمان مت رودز که کمپین انتخاباتی میت رامنی را مدیریت می‌کرد، درباره او می‌گوید که “در ستاد‌های انتخاباتی، هیچیک از گروه‌های سیاست گذاری، اتفاقی شکل نمی‌ گرفت که تمامی کارشناسان در تمام حوزه‌های آن حضور حداکثری پیدا کنند، اما برایان هوک به راحتی صد‌ها نفر را پای کار آورده و آن‌ها را مجبور به همکاری با یکدیگر می کرد” که شاید بتوان گفت، همین ویژگی هوک است که پامپئو را وادار به انتخاب او برای سرپرستی گروهی کرد که کارش تلاش برای اجماع جهانی علیه ایران است و در عین حال خود هوک هم می‌گوید که” با حدود بیست کشور درباره ایران مذاکره کرده اند و رایزنی‌هایی برای فشار بیشتر بر این کشور در جریان است، همچنین رفع تحریم‌ها و ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک و تجاری با ایران منوط به تغییر رفتار جدی تهران است. پمپئو همچنین از هوک خواسته که موضوعات مورد مذاکره با کشور‌های خارجی به خصوص اتحادیه اروپا را تنها به او گزارش دهد.


گام آخر:سیاست گروه اقدام از پیش شکست خورده است

گروه اقدام ایران دچار چالش‌ها و شکاف‌های زیادی بوده ، در موفقیت آن تردید‌های زیادی مطرح شده است و به نظر می‌رسد از قابلیت چندانی برای اثرگذاری برخودار نیست. بیشتر متحدان آمریکا و حتی بریتانیا که از روابط بسیار گسترده و ویژه‌ای با ایالات متحده برخوردار هستند، گفته‌اند که از سیاست ضدبرجامی ترامپ علیه ایران تبعیت نمی‌کنند و این مواضع، چالش سختی برای این گروه و موفقیت آن‌ها در همراه ساختن دیگران علیه ایران ایجاد کرده است. به گفته کارشناسان در واقع وظیفه این گروه چیزی جز تلاش برای دور زدن کارشناسان مدنی وزارت خارجه آمریکا با هدف عملی کردن دیدگاه خطرناک پمپئو برای بی‌ثباتی ایران و انسداد راه‌های دیپلماتیک نیست و تلاش می‌کنند تا ایران هرگز به هیچ‌یک از سیاست‌های خارجی آمریکا «نه» نگوید، ولی این رویای یانکی‌ها به مانند دیگر آرزوهایشان تعبیر نخواهد شد، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند که ” هر کس کم‌ترین اطلاعاتی درباره ایران داشته باشد، می‌داند که امکان ندارد دولت این کشور تحت شرایط کنونی بپذیرد با آمریکا مذاکره کند”.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید