خبرنگاران تلویزیون در بازیهای آسیایی مثل جام جهانی فوتبال کارت شناسایی ندارند؟!

    کد خبر :352644

با سپری شدنِ روزهای متمادی از بازیهای آسیایی جاکارتا، گزارشگران اعزامی تلویزیون ایران همان روشی را در پیش گرفته‌‎اند که در جام جهانی روسیه شاهد آن بودیم و آن هم تهیه گزارش از کف خیابان‌های جاکارتا به جای حضور در دهکده بازیها و تمرینات ورزشکاران ایرانی یا در کنار زمین مسابقات است؛ رخدادی که این پرسش را پیش آورده که آیا کپی رایت این بازیها نیز خریداری یا پرداخته نشده که چنین برخوردی با خبرنگاران صداوسیما شده است؟!

به گزارش تابناک؛ بازیهای آسیایی جاکارتا بزرگ‌ترین رقابت ورزشی قاره کهن است و فرصتی برای نمایش قدرت ورزش ملت‌ها محسوب می‌شود. تلویزیون به روال ادوار پیشین، به پوشش زنده این رقابت‌ها پرداخته و درخشش ورزشکاران ایران و نواخته شدنِ مکرر سرود ملی ایران را در این رویداد پخش کرده اما خبری از گزارش‌های میدانی در دهکده بازیهای آسیایی یا در کنار زمین مسابقه نیست و ظاهراً ارتباط گزارشگران اعزامی تلویزیون با ورزشکاران ایرانی قطع است!

گزارشگران اعزامی تلویزیون نیز به همان شیوه‌های این مسابقات را پوشش می‌دهند که محمدرضا میثاقیان جام جهانی روسیه را پوشش می‌داد. آنها معمول در جاکارتا می‌چرخند و با چند توریست یا تماشاچی گفت و گو می‌کنند و از خارج از محیط‌های ورزشی ارتباط می‌گیرند و اگر ارتباط دیگری نیز برقرار می‌شود، از طریق موبایل است. گزارش بازیها نیز به جای انجام از سالن مسابقات، از استودیو تهران با حضور گزارشگران انجام می‌شود و حتی هادل عامل گزارشگر کشتی نیز در این مسابقه حضور نیافته بود.

به نظر می‌رسد این گزارشگران صداوسیما، فاقد آی دی کارت برای حضور در اماکن مرتبط با بازیهای آسیایی هستند و دقیقاً وضعیت مشابه جام جهانی تکرار شده است. تنها در صورتی که کپی رایت پخش بازیهای آسیایی خریداری یا هزینه آن پرداخت نشده باشد، برای گزارشگران آی دی کارت صادر نمی‌شود و آنها بلاتکلیف هستند و در غیر این صورت، صدور آی دی کارت جزو بدیهی‌ترین امکاناتی است که در اختیار خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی قرار داده می‌شود.

البته مشخص نیست این بار نیز صداوسیما کپی رایت را خریداری نکرده یا همچون جام جهانی بحث عدم امکان واریز رقم رایت پخش بازیها مطرح است اما در هر حال باید در نظر داشت بازیهای آسیایی برخلاف جام جهانی فوتبال یا المپیک، از حق پخش گرانقیمتی برخوردار نیست و اگر واقعاً حق پخش این رویداد نیز همچون جام جهانی خریداری نشده باشد، باید قدری در نحوه مدیریت هزینه‌ها در تلویزیون تامل کرد.

از سوی دیگر همان‌طور که چندی پیش «تابناک» گزارش داد، سه روز قبل از آغاز بازیهای آسیایی، شهریاری معاون اداری و مالی صداوسیما در نامه‌ای به وزیر ورزش خواستار صدور 15 آی دی کارت برای خبرنگاران روزنامه جام جم و 20 آی دی کارت برای خبرنگاران شبکه‌های مختلف تلویزیون شده بود که طبیعتاً با مقاومت مسئولان ورزشی همراه شد و آنها با این درخواست عجیب در این فاصله محدود زمانی همراهی کردند.

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش همان روزِ 25 مرداد در کنار این نامه خطاب به رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک پاراف کرده است: «پیرو مذاکرات قبلی و توضیحات آقای دکتر سجادی، لطفاً دستور پیگیری‌های لازم و عاجل صادر نمایید. اگرچه صداوسیما در این زمینه دیر اقدام نموده است.» و ظاهراً گردش کار لازم صورت پذیرفته تا خبرنگاران صداوسیما در این بازی ها همچون مسابقات جام جهانی روسیه بدون آی دی کارت نمانند و از خارج از ورزشگاه یا سکوی تماشاگران به گزارش بازی ها نپردازند.

اکنون مشخص نیست آیا برای 25 خبرنگار موردِ اشاره آی دی کارت صادر شده و آنها حتی در حد خبرنگاران مکتوب مجوز حضور در ورزشگاه را دارند؟ همچنین این پرسش مطرح است که اگر احتمال می‌رفته در بازیهای آسیایی، همان ماجرای جام جهانی تکرار شود، چرا مسئولان صداوسیما برای حضوری تا این حد پرتعداد برنامه ریزی دقیقه نودی کرده اند؟ آیا قرار است همه این 25 خبرنگار گرداگردِ ورزشگاه‌های جاکارتا بچرخند و همچون میثاقیان دنبال یک سوژه بگردند تا به اسم گزارش ورزشی تقدیم مخاطب ایرانی کنند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید