مدیریت شهری بودجه‌های فرهنگی را بیشتر برای افزایش نشاط صرف کند تا برنامه‌های مناسبتی

    کد خبر :352527

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه دین مبین اسلام به‌ذات بر بهبود شاخص‌های ایجاد و احقاق اقسام سلامت از جسمی تا روانی، تاکید بسیار دارد، گفت: با بازگشت به کنه دین و عمل به سیره ائمه (ع) همچنین برون‌رفت نهادها از کنش‌های کلیشه‌ای، باید بستر نشاط عمومی و سلامت اجتماعی را فراهم آوریم.

محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره نقش مدیریت شهری در افزایش سلامت روانی و نشاط عمومی شهروندان اظهار کرد: موضوع نشاط و شادی در جامعه موضوعی چندوجهی‌ست که دارای ابعاد گوناگونی است. بخشی از آن در حوزه عادات ورفتارهای اجتماعی تعریف می‌شود. برای نمونه شهروندان تهرانی نسبت به شهروندان بسیاری از کلانشهرهای توسعه‌یافته، کم‌تر تمایل به انجام ورزش‌های همگانی ومفرح دارند. همین موضوع در کنار کم‌تحرکی و فقدان حرکت‌های هوازی و نشاط‌ آور در روحیه و ذهنیت آنان تاثیر منفی‌ می‌گذارد و موجب می‌شود تا سلامت روحی و روانی آنان به خطر افتد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که جامعه دینی چگونه می‌تواند در ایجاد و افزایش سلامت روان جامعه نقش داشته باشد، گفت: از نظر دینی، طی دهه‌های اخیر بخش‌های غم‌انگیز و عزاداری را در فرهنگ شیعه بسیار پررنگ‌تر از گذشته کرده‌ایم و به‌طور مداوم نیز برآن افزوده‌ایم. عزادارای‌های طولانی و تعدد دهه‌های مرثیه‌خوانی و پیوند آن‌ها با تعطیلات خود عاملی‌ است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت این در حالیست که در ذات دین و تاریخ صدر اسلام چنین مواردی مشاهده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در زمان حکومت حضرت علی (ع) موردی را سراغ نداریم که برای عزاداری مثلا عزای غم از دست دادن پیامبر (ص) جامعه تعطیل شده باشد از سوی دیگر مولفه‌های شادی و نشاط در جامعه دینی بسیار پررنگ است اما متاسفانه با افراطی‌گری و غلو از الگوی‌های اصیل جامعه دینی عقب مانده‌ایم.

هاشمی به احادیثی در زمینه ایجاد نشاط و گشاده‌رویی از اهل بیت (ع) اشاره کرد وگفت: در روایت است که «المومن بشه فی وجه وحزنه فی قلبه» به این معنا که الگوی مومنان و مردم مسلمان باید شادی و نشاط در ظاهر باشد و اگرکسی غمگین ومحزون است آن را نباید علنی کند و با دیگران به اشتراک بگذارد اما در شرایط فعلی برعکس است یعنی گریه‌ها و غم و اندوه در ظاهر افراد نمایان می‌شود و شادی مردم، پنهان است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ارزیابی رویکرد و عملکرد دستگاه‌های مدیریتی از جمله مدیریت شهری پرداخت وگفت: دستگاه‌های رسمی که مدیریت شهری نیز یکی از آن‌هاست، در همین راستا حرکت می‌کند و بیشتر بودجه‌های فرهنگی خود را صرف برنامه‌های مناسبتی وعزاداری کرده است در حالی‌که با توجه به حدیثی که به آن اشاره شد و ذات دین، اولویت دینی حکم می‌کند که این منابع در مسیر رسیدگی به محرومان وآسیب‌دیدگان اجتماعی و بهبود شاخص‌های ایجاد و تحقق سلامت ونشاط در جامعه صرف شود.

افزایش حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه تشکل‌های مردمی وغیردولتی

رییس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در شورای پنجم شهر تهران تاکنون چه اقداماتی در زمینه‌های فرهنگی برای افزایش نشاط اجتماعی و احقاق سلامت روان جامعه انجام داده‌اید،اظهار کرد: شورای شهر پنجم، یکی از رویکردهای خود را در راستای کاهش فعالیت‌های کلیشه‌ای و تبلیغاتی مناسبتی و افزایش حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه تشکل‌های مردمی وغیردولتی برگزیده است و در این زمینه سعی دارد با فراهم آوردن بستر و اختصاص زیرساخت‌های شهری به فعالیت‌های فرهنگی سمن‌ها، زمینه را برای مشارکت شهروندان در فعالیت‌های فرهنگی شهر فراهم کند. حال در این زمینه، تسهیل در برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری و فراهم کردن زمینه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و مراسم‌های فرهنگی، از جمله کارهایی‌ است که در این راستا یا انجام شده یا با با جدیت در مسیر اقدام است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید