راه عبور ایران، ترکیه و روسیه از تحریم های مالی آمریکا چیست؟

    کد خبر :352446

استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در مقاله ای نوشت که راه عبور سه کشور ایران، ترکیه و روسیه از تحریم های مالی آمریکا ایجاد بلوک طلا برای تثبیت بهای طلا در کشورهایشان است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، «استیو هانکه» استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در مقاله ای در نشریه فوربس پیشنهادی برای کشورهای تحت تحریم واشنگتن برای فرار از این تحریم ها داد.

هانکه به تحریم های هر روزه ای که وزارت خزانه داری آمریکا علیه تهران، آنکارا و مسکو اعلام می کند، اشاره کرد و نوشت: فشار تحریم ها دشواری های فراوانی برای ریال ایران، روبل روسیه و لیره ترکیه ایجاد می کند.

وی دلیل افت ارزش پول ملی این کشورها را در آسیب پذیری آن ها در مقابل تحریم دانسته و تاکید کرد که ایران، روسیه و ترکیه باید این آسیب پذیری را به عنوان تهدید علیه امنیت ملی به حساب آورند.

هانکه راه فرار این سه کشور از چوب تحریم را بالا بردن ارزش پول ملی آن ها به اندازه طلا دانست و افزود: طلا اکنون نیز یک ارز بین المللی است که قدرت خرید خود را در طول زمان حفظ کرده است. همچنین طلا ارزی نیست که توسط یک حکومت صادر شده باشد؛ لذا بار سیاسی ندارد.

این استاد دانشگاه هاپکینز پیشنهاد داد که تهران، آنکارا و مسکو «هیات ارزی طلاپایه» تشکیل دهند. به گفته هانکه، هیات ارزی تاکنون در 70 کشور تشکیل شده و در برخی از آن ها هنوز باقی است. کشورهایی که چنین نهاد ارزی داشته اند، نظم مالی بهتر، ثبات قیمتی بالاتر و نرخ رشد بالاتری نسبت به کشورهای دارای بانک مرکزی را تجربه کرده اند.

براساس مقاله هانکه، هیات ارزی باید نرخ برابری ارز در برابر ارز ذخیره را ثابت و ذخیره خارجی را با 100 درصد پایه پولی برابر نگه دارد تا از افزایش یا کاهش پایه پولی براساس صلاحدید خود این هیات جلوگیری شود.

هانکه با یادآوری اینکه تحریم زندان آلکاتراز نیست و همیشه راهی برای فرار هست، نوشت: ‘فرار بزرگ’ از تحریم های مالی آمریکا برای ایران، روسیه و ترکیه این است که هیات ارزی طلاپایه تشکیل دهند. با این کار، ریال، روبل و لیره هم ارز طلا می شوند و یک بلوک طلا شکل می گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید