فروش عمده محصولات ایران خودرو به نمایندگی ها آغاز شد

    کد خبر :351990

در حالی که عرضه خودرو از سوی خودروسازان طی ماه‌های اخیر با محدودیت مواجه شده است، ایران‌ خودرو با صدور اطلاعیه‌ای فروش میلیاردی به نمایندگی‌های مجاز خود را آغاز کرد.

از ابتدای امسال تاکنون قیمت خودرو روند صعودی داشته است، طوری که اختلاف قیمت برخی خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار حتی به بیش از ۴۰ میلیون تومان هم می‌رسد. بررسی‌ بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد که طی چند ماه اخیر، خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان در بازار آزاد بین ۷ تا ۱۲ میلیون گران‌تر از قیمت مصوب به فروش رسیده‌اند و خودروهایی که قیمت آن‌ها در کارخانه بین ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان بوده است، در بازار با اختلاف قیمت ۲۴ میلیون تومانی نسبت به قیمت کارخانه به فروش رفته‌اند. این اختلاف قیمت در خودروهای بین ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان به ۲۵ تا ۴۲ میلیون تومان هم رسیده است.

به گفته یکی از فعالان بازار خودرو، خودروسازان عرضه محصولات خود را به بازار کم کرده‌اند و همین موضوع باعث سودجویی دلالان در بازار خودرو شده است.

این فعال حوزه بازار خودرو افزود:

در حالی که عرضه خودرو کم شده است، شرکت‌های خودروسازی با فروش عمده خودرو به نمایندگی‌ها باعث ایجاد فرصت دلالی و گران‌فروشی برای برخی نمایندگی‌‌ها شده‌اند. نمایندگی‌ها با خرید عمده از خودروسازان، خود مدیریت بازار را بر عهده می‌گیرند و با عرضه قطره‌چکانی خودروهای خریداری شده به بازار، قیمت‌ها را به دلخواه افزایش می‌دهند.

این فعال بازار خودرو معتقد است اگر اکنون خودروسازان ۱۰۰ دستگاه خودرو پژو 206 تیپ ۲ به وارد بازار کنند، بلافاصله قیمت این خودرو در بازار با ۱۰ میلیون تومان کاهش، از ۵۵ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان می‌رسد؛ در حالی که این عرضه از سوی خودروسازان اتفاق نمی‌افتد. در حالی که عرضه خودرو به مشتریان خرد محدودیت دارد، شرکت ایران‌ خودرو در ۲۲ مرداد ماه با صدور بخشنامه‌ای شرایط خرید خودرو به صورت عمده را برای نمایندگی‌ها فراهم آورده است.

روز گذشته ایران خودرو فروش اینترنتی خود را آغاز کرد، اما برخی متقاضیان به دلیل ترافیک سنگین سایت فروش، موفق به ثبت نام نشدند. این فعال بازار خودرو با بیان این که در همه جای دنیا عرضه خودرو توسط خودروسازان به نمایندگی‌ها به صورت عمده انجام می‌شود، گفت:

متاسفانه در کشور ما نمایندگی‌ها پس از تحویل محصولات، خودرو را با قیمت مصوب در بازار به فروش نمی‌رسانند و خودرو را با قیمت بالاتر برحسب شرایط و به دلخواه خود عرضه می‌کنند.

به گفته‌ی محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان، روز گذشته ۲۹ مرداد ماه ۹۷ برای فروش اینترنتی ۱۶ هزار خودرو، ۵۰۰ هزار نفر به سایت فروش اینترنتی ایران‌ خودرو مراجعه کردند؛ یکی از دلایل این تقاضاها، حاشیه سود بسیار زیاد خودرو در بازار است.

در اطلاعیه ایران‌ خودرو آمده است:

پیرو درخواست‌های مکرر نمایندگی‌های محترم، به منظور ایجاد شرایط مناسب جهت خرید عمده و افزایش رضایتمندی نمایندگان محترم شبکه فروش، به استحضار می‌رساند نمایندگی‌هایی که خواستار خرید خودرو با شرایط زیر هستند، می‌توانند درخواست‌های خود را از روز سه‌شنبه مورخ ۲۳ مرداد ۹۷ تا پایان هفته جاری به اداره منطقه مربوطه ارائه کنند.

۱- نوع فروش: به صورت پیش فروش محصولات قابل عرضه (کد محصول ۹۹۸) است، که با پیش پرداخت اولیه با هدف مشارکت در تولید، تعهد ایجاد می‌شود و قیمت نهایی خودرو بعد از ارسال دعوتنامه، مشخص و پرداخت خواهد شد.

۲- موعد تحویل: موعد تحویل خودرو بهمن ماه ۹۷ خواهد بود.

۳- سود: سود مشارکت ۲۰ درصد و سود انصراف ۱۵ درصد است.

۴- در این روش فروش برای همه نمایندگی‌ها با حداقل سرمایه ۵ میلیارد تومان و حداکثر ۴۰ میلیارد تومان قابل اقدام خواهد بود.

۵- در صورت عدم امکان تحویل خودرو در بهمن ماه ۹۷، سود قرارداد محاسبه و قرارداد جدیدی با سود مشارکت ۲۳ درصد و انصراف ۱۸ درصد منعقد و موعد تحویل آن به ۶ ماه بعد موکول خواهد شد.

۶- سود تاخیر: برخلاف تعهدات عادی مشتریان که سود تاخیر در نظر گرفته می‌شود، در این روش سود تاخیر صفر خواهد بود.

۷- مبلغ پیش پرداخت: حداقل ۶۰ درصد مبلغ خودرو در زمان ثبت‌نام واریز می‌شود.

۸- کمیسیون فروش: معادل کمیسیون فروش عادی نمایندگی است.

۹- با توجه به محدودیت ظرفیت، اولویت ثبت‌نام براساس زمان درخواست و واریز وجه خواهد بود.

۱۰- با توجه به محدودیت ظرفیت، در صورت تکمیل ظرفیت، شرایط ثبت‌نام متوقف خواهد شد.

۱۱- در این روش فروش، در زمان صدور دعوتنامه خودروهای قابل عرضه مشخص و اعلام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید