شب سیاه کاخ سفید؛ وکیل ترامپ اعتراف کرد، رئیس ستادش گناهکار شناخته شد

    کد خبر :351809

همزمان با تور انتخاباتی ترامپ، وکیل سابقش به ارتکاب جرم به دستور او اعتراف کرده و رئیس سابق ستادش هم از سوی هیأت منصفه گناهکار شناخته شد.
در حالی که سه‌شنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش برای حفظ اکثریت جمهوری‌خواه کنگره آمریکا برای سخنرانی انتخاباتی در مسیر ویرجینیای غربی بود، هیأت منصفه‌ای در آمریکا «پال منافورت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی او را در چندین فقره جرم گناهکار اعلام کرد. این تنها خبر بد سه‌شنبه برای ترامپ نبود، چراکه تنها دقایقی بعد اعلام شد «مایکل کوهن» وکیل سابق ترامپ هم به ارتکاب چندین جرم اعتراف کرده و گفته این اقدامات را به دستور شخص ترامپ انجام داده است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، هیأت منصفه رسیدگی‌کننده به پرونده تخلفات اقتصادی و مالیاتی منافورت روز سه‌شنبه پس از سه هفته بررسی پرونده، اعلام کرد از مجموع ۱۸ فقره جرم مورد بررسی، به اتفاق آرا به این جمع‌بندی رسیده که رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در دستکم ۸ فقره جرم، که همگی به فرار مالیاتی و تخلف مالی مربوط هستند، گناهکار است. اعضای هیأت منصفه در ۱۰ فقره جرم دیگر هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

بر اساس تصمیم دادگاه رسیدگی‌کننده به این پرونده، قرار است حکم منافورت روز ۱۲ دسامبر سال جاری میلادی (۲۱ آذر ۹۷) اعلام شود.

منافورت که از ماه ژوئن در بازداشت به سر می‌برد، اولین عضو از ستاد انتخاباتی و نزدیکان ترامپ است که رسما گناهکار شناخته می‌شود. این، تنها دادگاه وی نیست و قرار است در ماه سپتامبر هم او برای پاسخگویی به اتهامات دیگری از جمله خودداری از اعلام لابی‌گری برای اوکراین و تلاش برای ممانعت از شهادت دادن یکی از شهود، در دادگاهی در واشنگتن حاضر شود.

روز سه‌شنبه در حالی که رسانه‌ها در حال پوشش دادگاه منافورت بودند، اعلام شد که کوهن هم که تا چندی پیش مخزن اسرار ترامپ به شمار می‌رفت، با دادگاهی در نیویورک به توافق رسیده در ازای اعتراف به جرایمش، تخفیف مجازات دریافت کند. بر اساس این توافق، او به ارتکاب دستکم ۸ فقره جرم اعتراف کرده است.

تخلف مالیاتی، جمع‌آوری فراتر از سقف قانونی کمک‌های مالی انتخاباتی، ارائه اظهارنامه نادرست به یک موسسه مالی و دریافت منابع غیرقانونی برای ستاد انتخاباتی از جمله جرایمی است که کوهن به آن‌ها اعتراف کرده است. از بین این جرایم، دستکم دو مورد مستقیما به شخص ترامپ مرتبط هستند.

کوهن هرچند از ترامپ نام نبرده، اما اعتراف کرده که به «دستور نامزد یک سمت فدرال» تلاش کرده تا به «استورمی دنیلز» بازیگر فیلم‌های مستهجن و «کارن مک دوگال» مدل نشریه «پلی بوی» حق‌السکوت بدهد تا آن‌ها درباره روابط نامشروعشان با ترامپ، به رسانه‌ها چیزی نگویند. به گفته کوهن، این اقدام با هدف جلوگیری از اثرگذاری منفی این اخبار بر نتیجه انتخابات، صورت گرفته است.

بر اساس توافق کوهن و دادگاه، وکیل سابق ترامپ ممکن است به حداکثر ۵ سال حبس محکوم شود.

کوهن به ارتکاب دستکم ۸ فقره جرم اعتراف کرده است

در حالی که «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید پیشتر از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده بود، ترامپ پس از فرود در ویرجینای غربی، به خبرنگاران گفت از اوضاع پیش آمده برای منافورت ناراحت است، اما این پرونده «هیچ ربطی به تبانی با روسیه ندارد.»

تحولات شگرف روز سه‌شنبه موفقیتی بزرگ برای «رابرت مولر» بازپرس پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، به شمار می‌آید. هم منافورت و هم کوهن بر اساس تحقیقاتی تحت تعقیب قرار گرفتند که مولر آن را پیش می‌برد. وی ماه‌هاست در حال بررسی این سوال است که آیا ترامپ در مسیر پیروزی در انتخابات با کشورهای خارجی به خصوص روسیه، تبانی کرده است یا نه.

ترامپ تقریبا هر روز با انتشار توییت‌های متعدد تحقیقات تحت رهبری مولر را زیر سوال برده و آن را «ساحره‌گیری» و تلاش حزب دموکرات برای بدنام کردن حزب جمهوری‌خواه می‌خواند. او این هفته پس از آنکه بازپرس ویژه با یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید سوال و جوابی چند ساعته داشت، مولر را «خوار و بی‌اعتبار» توصیف کرد و گفت او به نمایندگی از دموکرات‌ها می‌خواهد انتقام شکست «هیلاری کلینتون» در انتخابات را بگیرد.

برخی منابع رسانه‌ای نوشته‌اند که ممکن است ترامپ برای جلوگیری از افشای بیشتری اطلاعات در مورد عملکرد ستاد انتخاباتی‌اش و مختل کردن روند تحقیقات، تا ساعاتی دیگر از اختیاراتش استفاده کرده و کوهن و منافورت را «عفو» و آن‌ها را از فرآیند رسیدگی قضایی خارج کند. ترامپ که همین حالا هم از سوی رسانه‌ها به «ممانعت از پیشروی روند قضایی» متهم شده، با چنین اقدامی بیش از پیش خود را در معرض این اتهام قرار می‌دهد.

با تحولات اخیر، ترامپ بیش از هر زمان دیگر با تهدید تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح مواجه است. «استیو هرمان» خبرنگار بخش انگلیسی شبکه «صدای آمریکا» نوشته حتی در «فاکس نیوز»، شبکه حامی و مورد علاقه ترامپ هم کارشناسان در حال بحث درباره فرآیند استیضاح یک رئیس‌جمهور هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید