الجزیره: بحران‌های موجودیتی برای جمهوری اسلامی چیز جدیدی نیست

  • سیاسی
  • سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۴۹
    کد خبر :351603

اما الجزیره در رد این ادعا نوشت: “مشکل این (ادعا) این است که هیچکدام از این بحران‌ها برای رژیم (ایران) پدیده جدیدی نیستند. از زمان انقلاب ۱۹۷۹، که شاه را سرنگون و حکومت اسلامی را برقرار کرد، کشور ایران ثابت کرده که یکی از انعطاف‌پذیرترین (کشورهای) منطقه است. این کشور از بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زیادی جان سالم به در برده است”.

الجزیره: بحران‌های موجودیتی برای جمهوری اسلامی چیز جدیدی نیست فرارو- نظام جمهوری اسلامی، از زمان تاسیس تاکنون با بحران‌های زیادی روبرو شده بود، اما توانست با موفقیت این بحران‌ها را پشت سر بگذارد. امروز هم از بحران‌هایی کنونی جان سالم به در خواهد برد.

برخی از ناظران بیرونی مشکلات درونی ایران، مانند سقوط ارزش ریال و ناآرامی‌های خیابانی، را بحران‌هایی می‌دانند که برای نظام جمهوری اسلامی ایران، تهدید موجودیتی هستند. با این اوصاف، این پرسش مطرح می‌شود، که آیا این بحران‎ها واقعا برای نظام ایران تهدید موجودیتی هستند؟

وبگاه الجزیره طی یادداشتی به قلم سوزان کوردلی، پژوهشگر مطالعات بین المللی دانشگاه تکنولوژی نان‌یانگ، به این پرسش پاسخ داد.

به گفته الجزیره، برخی با استناد به سقوط ارزش ریال، ناآرامی‌های داخلی و تحریم‌های آمریکا، ادعا می‌کنند که این تهدید‌ها برای جمهوری اسلامی موجودیتی است. اما الجزیره در رد این ادعا نوشت: “مشکل این (ادعا) این است که هیچکدام از این بحران‌ها برای رژیم (ایران) پدیده جدیدی نیستند.

از زمان انقلاب ۱۹۷۹، که شاه را سرنگون و حکومت اسلامی را برقرار کرد، کشور ایران ثابت کرده که یکی از انعطاف‌پذیرترین (کشورهای) منطقه است. این کشور از بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زیادی جان سالم به در برده است”.

این بحران‌ها شامل موارد متعددی می‌شود مانند جنگ هشت‌ساله با عراق – که فقط یک سال پس از انقلاب آغاز شد و در سال ۱۹۸۸ پایان یافت-، تحریم‌های یکجانبه آمریکا در سال ۱۹۷۹ و تحریم‌های سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ و سپس تحریم‌های اتحادیه اروپا در ۲۰۱۶ و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹. با این اوصاف، تشدید فشار بر نظام ایران از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ایش همچون عربستان و اسرائیل، نه تنها منطقه را تهدید می‌کند بلکه مانع از اجرای یک سیاست مناسب می‌شود.

در این یادداشت آمده: “در واقع، منزوی کردن جامعه و اقتصاد ایران فقط بدگمانی در جامعه ایران ایجاد می‌کند و به هرگونه حُسن نیت سیاسی که در مذاکرات آینده با این کشور کمک کند، آسیب می‌زند”. الجزیره با بیان اینکه منزوی کردن اقتصاد ایران، میانه‌رو‌ها را تضعیف می‌کند، افزود:” تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری با ایران- به جای اعمال تحریم‌ها به منظور تضعیف مقامات ایران – موضع مذاکراتی میانه‌رو‌های کنونی ایران را تقویت می‌کند و در ایران و فراتر از آن، ثبات و رشد اقتصادی ایجاد خواهد کرد”.

بر اساس این یادداشت، این رویکرد نه تنها رفاه همه غیرنظامیان، از جمله ایرانیان و مردم منطقه، را تامین می‌کند بلکه به مردم ایران فرصتی می‌دهد تا یک دمکراسی داخلی پایدار را پیگیری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید