دردسرهای خروج ام‌تی‌ان از ایران

    کد خبر :351600

خروج این شرکت از ایران می‌تواند دردسر‌های تازه‌ای را برای ایرانسل ایجاد کند که به عنوان خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام قابل بررسی است. ام‌تی‌ان بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی در خاورمیانه و شمال آفریقاست و در سال‌های گذشته در بخش‌های گوناگون مخابراتی در ایران فعالیت می‌کند. بازار ایران ۴۳ میلیون مشتری برای گروه ام‌تی‌ان ایجاد کرده است؛ بنابراین روشن می‌شود که ایران پس از نیجریه، دومین بازار بزرگ ام‌تی‌ان است.

گروه ام‌تی‌ان که کمپانی آفریقایی است برای حضور در بازار تجاری ایران با موانع زیادی روبرو بوده است. آخرین دردسر این کمپانی، خروج ایالات متحده از برجام است. چرا که این خروج در نهایت منجر به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران می‌شود و برخی دسترسی‌ها برای همکاری مشترک با ایران از بین خواهد رفت.

به گزارش بازتاب، گروه ام‌تی‌ان اعلام کرده است که در صورت بازگشت تحریم‌ها از سوی آمریکا این کمپانی قادر به همکاری بانکی با بخش‌های فعال در ایران نخواهد بود و همین موضوع می‌تواند به دلیلی برای خروج از ایران تبدیل شود. در حال حاضر ام‌تی‌ان که کمپانی آفریقایی است ۴۹ درصد سهام ایرانسل را که گفته می‌شود معادل دو میلیارد دلار است در اختیار دارد. از این رو خروج این شرکت از ایران می‌تواند دردسر‌های تازه‌ای را برای ایرانسل ایجاد کند که به عنوان خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام قابل بررسی است. ام‌تی‌ان بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی در خاورمیانه و شمال آفریقاست و در سال‌های گذشته در بخش‌های گوناگون مخابراتی در ایران فعالیت می‌کند.

بازار ایران ۴۳ میلیون مشتری برای گروه ام‌تی‌ان ایجاد کرده است؛ بنابراین روشن می‌شود که ایران پس از نیجریه، دومین بازار بزرگ ام‌تی‌ان است

به گزارش رویترز این کمپانی در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب ۸۸ میلیون یورو معادل ۱۰۴ میلیون دلار سود به دست آورده که این میزان، یک سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۷ معادل ۶۱ میلیون دلار عنوان شده است. در واقع تحریم‌های بانکی اعمال شده از سوی آمریکا می‌تواند بر میزان سود حاصل از فعالیت‌های این کمپانی در ایران نیز تاثیر بگذارد.

برنامه‌های نیمه کاره

گروه ام‌تی‌ان برای تداوم حضور خود در ایران برنامه‌های مختلفی داشت. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری در بخش پهنای باند و فیبر نوری اشاره کرد.

این طرح قرار بود در همکاری مشترک با ام‌تی‌ان در شهر‌های بزرگ ایران به اجرا درآید که با دور جدید تحریم‌ها این موضوع با چالش روبرو شده است.

چندی پیش ام‌تی‌ان از سوی کمپانی ترک‌سل که قرار بود به عنوان اپراتور دوم ایران فعالیت کند، کمپانی آفریقایی را متهم کرد که با پرداخت رشوه توانسته است حضور خود را در بازار ایران ممکن سازد. البته این اتهام ترک سل از سوی مقام‌های ام‌تی‌ان تکذیب شده و ترک‌سل نیز سند و شواهد برای اثبات این اتهام در دست نداشت.

سخنگوی ام‌تی‌ان در ماه جولای اعلام کرده بود که بازار ایران ۴۳ میلیون مشتری برای این کمپانی ایجاد کرده است. با اعلام این میزان مشتری روشن می‌شود که ایران پس از نیجریه دومین بازار بزرگ ام‌تی‌ان است.

با وجود قصد ترک ایران از سوی گروه ام‌تی‌ان، این شرکت در دو بخش دیگر همچنان در ایران فعال است. یکی از این بخش‌ها با استارت‌آپ‌ها مرتبط است. در این بخش ام‌تی‌ان در همکاری با شرکت راکت اینترنت آلمان فعالیت می‌کند و سرمایه گذاران اولیه و اصلی نیز گروه اینترنت ایرانیان که صاحبان اسنپ، اسنپ فود، پین تاپین و بامیلو هستند به شمار می‌رود. ام تی ان همچنین سال‌هاست که به عنوان شریک در پروژه اپراتور دوم تلفن همراه ایران مشارکت دارد و حدود ۴۹ درصد سهام ایرانسل را در اختیار دارد. البته هنوز ایرانسل نسبت به احتمال خروج ام‌تی‌ان از ایران واکنشی نشان نداده است. اما به نظر می‌رسد در صورت خروج، سهام این اپراتور افت داشته و چالش‌های جدیدی پیش روی ایرانسل قرار خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید