کارشناس ارشد بانک مرکزی بریتانیا هشدار داد: «بیکاری تکنولوژیک» در راه است

    کد خبر :351482

اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس معتقد است هوش مصنوعی می تواند مشاغل زیادی را محو کرده و مردم را به “بیکاری تکنولوژیک” مجبور کند.

به گزارش بازتاب به نقل از سی ان بی سی، این اقتصاددان ارشد گفت که برای ایجاد شغل های جدید و بالا بردن مهارت های انسانی وقت چندانی وجود ندارد و این یک تهدید بالقوه برای انسان ها محسوب می شود.

اندی هالدین، اقتصاددان بانک مرکزی انگلیس روز گذشته هشدار داد که افزایش نفوذ هوش مصنوعی(AI) در حوزه اقتصاد در حکم تهدیدی بزرگ برای انسان ها است.

هالدین معتقد است که انقلاب صنعتی چهارم شامل یک تغییر پارادایم دیجیتالی مانند انقلاب صنعتی قبلی در غرب است که در نهایت انسان های زیادی را به سمت “بیکاری تکنولوژیک” سوق می دهد.

این اقتصاددان هشدار داد که انقلاب های صنعتی پیشین منجر به “تنش های اجتماعی شدید”، “تنش های مالی” و “نابرابری” شدند و این موضوع در انقلاب پیش رو نیز تکرار می شود. نخستین انقلاب صنعتی در دوران ویکتوریا رخ داد و منجر به ایجاد نوآوری های صنعتی نوین از جمله ماشین بخار و ماشین آلات پیشرفته شد، اما همزمان منجر به اخراج هایی گسترده به ویژه در صنایعی مانند منسوجات شد.

هالدین اضافه کرد: “این سمت تاریک انقلاب های تکنولوژیک است و این نقطه تاریک همواره وجود دارد. این توفانی است که در آینده به طور بالقوه در مقیاس وسیعتری رخ خواهد داد. درست هنگامی که هوش مصنوعی و انسانی در تلاقی با یکدیگر قرار می گیرند. ”

شرکت تحقیقاتی گارتنر پیش بینی کردهکه هوش مصنوعی تا سال 2020 حداقل 2.3 میلیون شغل ایجاد می کند ولی همزمان 1.8 میلیون نفر را بیکار می کند. افرادی که بیکار می شوند عمدتا کم سوادان و افراد فاقد مهارت های فنی خواهند بود.

جان کریان، مدیر اجرایی سابق دویچه بانک، طی سال گذشته هشدار داد که تعداد زیادی از شاغلان در صنعت بانکداری به دلیل اتوماسیون مشاغل،حرفه خود را از دست می دهند. او پیش بینی کرد؛ هزاران نفر از کارکنان را می توان با هوش مصنوعی جایگزینکرد.

برخی از مفسران – به ویژه در صنعت فناوری – معتقدند هوش مصنوعی مقدمه ای برای درآمد اساسی جهانی برای جبران خسارات ناشی از تلفات جمعی ضروری است. فنلاند این طرح را مورد آزمایش قرار داد که یک سیستم رفاه جهانی هوشمند را به جای همه برنامه های موجود ترویج می کند اما در اوایل سال جاری اعلام کرد که این برنامه را تا پایان سال 2019 تمدید نخواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید