اقدام معنادار چین برای ایران

    کد خبر :351481

چین برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، انتقال محموله‌‎های نفتی خریداری شده از ایران را به شرکت ملی نفتکش ایران سپرده است.

به گزارش فرارو، چین که به دنبال دور زدن تحریم‌های ایران است، برای انتقال نفت خریداری شده از ایران، از نفتکش‌های ایرانی استفاده خواهد کرد. در حالی که شرکت‌های اروپایی به دلیل ترس از انتقام آمریکا از ایران خارج می‌شوند، این اقدام چین می‌تواند برای ایران در دوران تحریم‌ها یک خط حیات فراهم کند.

واشنگتن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای و نفوذ منطقه‌ای ایران، تلاش می‌کند صادرات نفت ایران را متوقف کند. چین که در بحبوحه جنگ تجاری با واشنگتن واردات نفت خام از آمریکا را متوقف کرده، گفته با تحریم‌های یکجانبه مخالف است و از روابط تجاری‌اش با ایران دفاع کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی اعلام کرد خریداران چینی نفت ایران، انتقال محموله‌های خود به کشتی‌های شرکت نفتکش ایران را آغاز کرده‌اند. چینی‌ها تقریبا تمام واردات‌شان از نفت ایران را به نفتکش‌های این کشور منتقل کرده‌اند. این انتقال نشان می‌دهد که چین، بزرگترین مشتری نفت ایران، می‌خواهد به رغم تحریم‌ها خرید نفت از ایران را ادامه دهد.

یکی از منابع رویترز که مقام بلندپایه نفتی در پکن است و نخواسته نامش فاش شود، گفت:” انتقال، همین اواخر آغاز شده است و این تقریبا درخواستی همزمان از دو طرف بود”.

ایران بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ برای دور زدن تحریم‌های غربی از سیستم مشابهی استفاده کرده است. این تحریم‌ها، بوسیله غیرممکن کردن دستیابی به بیمه کشتیرانی برای تجارت با ایران، صادرات نفت ایران را محدود کرده بود.

ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، عمده درآمد‌های بودجه آن حاصل فروش نفت خام به کشور‌هایی نظیر چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و اتحادیه اروپا است. اما آمریکا برای اعمال فشار اقتصادی بر ایران، از مشتریان نفت آن درخواست کرده تا ماه نوامبر خرید نفت از ایران را به صفر برسانند. ژاپن، کره جنوبی، هند و اکثر کشور‌های اروپایی از قبل خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند.

یک مقام در وزارت خارجه آمریکا گفته دولت ترامپ از برنامه چین برای استمرار همکاری تجاری با ایران آگاه است و تاکید کرده واشنگتن کاملا به اجرای تحریم‌ها متعهد است. این مقام در واکنش به گزارش رویترز گفت:” ما با همتایان چینی، گفتگو درباره سیاست‌مان در قبال ایران و تبعات بازگشت تحریم‌هایمان را ادامه می‌دهیم”.

پیش‌تر شرکت نفتی توتال فرانسه گفته بود که هیچ چاره‌ای جز توقف خرید نفت از ایران و توقف پروژه‌هایش در این کشور ندارد. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز دوشنبه تصریح کرده توتال رسما پروژه گازی پارس جنوبی را ترک کرده است. مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که شرکت نفتی سی‌ان‌پی‌سی چین، سهم توتال را خواهد گرفت و فرآینده جایگزینی آن در حال اجرا است.

توتال در این باره گفت:” در رابطه با آینده سهم توتال، ما از هیچ موضع رسمی سی‌ان‌پی‌سی مطلع نشده‌ایم. اما همانگونه که همیشه گفته‌ایم، شرکت دولتی چینی سی‌ان‌پی‌سی، اگر بخواهد حق دارد که مشارکت ما را از سر بگیرد”.

نخستین دور تحریم‌های ایران در هفتم آگوست اجرا شد، اما دور دوم تحریم‌ها که صادرات نفت ایران هدف قرار خواهد داد، در نوامبر آینده اجرا خواهد شد. بیمه‌کنندگان، که عمدتا آمریکایی یا مستقر در اروپا هستند، برای پایبندی به تحریم‌ها، روابط تجاری‌شان با ایران را کاهش داده‌اند.

چهار منبع آگاه از موضوع به رویترز گفته‌اند گروه سینوپک، بزرگترین پالایشگاه آسیا، و شرکت ژو‌های ژنرونگ، مشتری دولتی نفت، برای محافظت از خرید‌های نفتی‌شان از ایران، یک ماده در توافق بلندمدت عرضه نفت با شرکت ملی نفت ایران را فعال کرده‌اند. این ماده به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش ایران استفاده کنند. این منابع گفته‌اند که ایران همه هزینه‌ها و ریسک‌های تحویل نفت خام و همچنین بیمه را پوشش خواهد داد.

در ماه ژوئیه، همه ۱۷ نفتکشی که مقرر بود نفت ایران را به چین منتقل کنند، توسط شرکت ملی نفتکش ایران مدیریت شده‌اند. در ماه ژوئن، از ۱۹ کشتی هشت فروند توسط چین مدیریت شد. ماه گذشته این نفتکش‌ها ۲۳.۸ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی، یعنی حدود ۷۶۷ هزار بشکه در روز، به مقصد چین حمل کردند. در ژوئن، محموله‌ها، ۱۹.۸ میلیون بشکه یا ۶۶۰ هزار بشکه در روز بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید